Avokysymykset

Mitä hyvää opiskelussa lukiossani on ollut?

– Am­mat­ti­tai­toi­set ja ins­pi­roi­vat opet­ta­jat, lois­ta­vat opis­ke­lu­ti­lat sekä mie­let­tö­män hy­vät opot!
-Am­mat­ti­tai­toi­set opet­ta­jat ja opot
-Eri­lai­set ta­pah­tu­mat, pro­jek­ti­viik­ko
-Han­nu
-Hyvä ilma­pii­ri
-Hyvä ope­tus ja ys­tä­vät
-Hyvä opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö ja ka­ve­rit. Kurs­sit ovat ol­leet myös ki­vo­ja!
-Hy­vät opet ja ai­heet
-hy­vät opet­ta­jat
-Hy­vät opet­ta­jat ja opot, hyvä ilma­pii­ri, sel­ke­ät in­for­maa­ti­ot esim. Yo-kir­joi­tuk­sis­ta
-It­se­näi­nen opis­ke­lu. Op­pii ot­ta­maan vas­tuun.
-Kaik
-ki­vat ja tu­ke­vat opet­ta­jat
-Laa­du­kas ope­tus
-Laa­jaa
-Lu­kio on pie­nem­pi ver­rat­tu­na mo­niin mui­den paik­ka­kun­tien lu­ki­oi­hin, joka li­sää rau­hal­li­suut­ta. Viih­tyi­sät ti­lat.
-Lä­hel­lä ko­tia ja mu­ka­va yh­teis­hen­ki kou­lus­sa.
-Moni­puo­li­nen tar­jon­ta eri­lai­sis­sa ai­neis­sa ja mo­nen­lai­sia lu­ki­o­koh­tai­sia kurs­se­ja, sekä pro­jek­ti­viik­ko.
-Moni­puo­li­suus ja saa­nut li­sää hyö­dyl­lis­tä tie­toa
-Mu­ka­vat opet­ta­jat ja ka­ve­rit.
-Olen saa­nut pal­jon li­sää yleis­si­vis­tys­tä.
-Olen saa­nut poh­jan jat­ko-opin­noil­le ja voin yli­op­pi­las­tut­kin­non avul­la ha­kea opis­ke­lu­paik­kaa. Olen myös­kin saa­nut ko­ke­mus­ta yh­tei­sö­toi­min­nas­ta sekä löy­tä­nyt uu­sia ys­tä­viä. Lu­kio opin­to­je­ni ai­ka­na opin­to-oh­jaa­jat ovat ol­leet ihan kul­taa­kin ar­vok­kaam­pia ja he ovat aut­ta­neet to­del­la suu­res­ti, jo­ten pis­teet heil­le! <3
-On an­ta­nut ai­kaa miet­tiä tu­le­vai­suut­ta.
-On ka­ve­rei­ta
-Oon saa­nu opis­kel­la pit­käl­ti mitä ha­lu­an.
-Opet­ta­jat ovat ol­leet to­del­la mu­ka­via ja aut­ta­vai­sia (eten­kin ma­ti­kan ja fy­ken), Lu­ki­os­sa pa­ras­ta ovat ol­leet sel­lai­set asi­at, joi­ta voi teh­dä vain tääl­lä, esi­mer­kik­si pro­jek­ti­viik­ko, vi­ven vr-la­sien käyt­tä­mi­nen tai van­ho­jen tans­sit. Esim- lii­kun­nan ja mu­sii­kin kurs­sit oli­vat hy­viä ren­nom­pia kurs­se­ja, joil­la sai “pi­tää tau­koa” opis­ke­lus­ta. Opis­ke­lun ja kaik­kien pa­kol­lis­ten kurs­sien yleis­si­vis­tä­vyys oli hyvä. On tul­lut pal­jon uu­sia ka­ve­rei­ta ja mui­ta tut­tu­ja esi­mer­kik­si työn var­jos­tuk­ses­ta.
-Opin­not ovat ol­leet moni­puo­li­set.
-Opin­to-oh­jaus on ol­lut hy­vää ja kurs­si­tar­jon­ta on ol­lut riit­tä­vän laa­ja.
-opis­ke­lu on moni­puo­lis­ta ja kou­lus­sa on hyvä yh­teis­hen­ki
-Opis­ke­lu on tuo­nut so­si­aa­li­suut­ta ja ai­na­kin it­sel­lä tut­tu­ja ja ys­tä­viä myös muis­ta ikä­luo­kis­ta, kuin omas­ta­ni.
-Opis­ke­lus­sa­ni lu­ki­os­sa hy­vää on ol­lut se, että olen ke­hit­ty­nyt niin op­pi­laa­na kuin ih­mi­se­nä op­pi­mi­sen ja ih­mis­suh­tei­den suh­teen. Olen myös saa­nut sel­koa sii­hen mitä ha­lu­an tu­le­vai­suu­del­ta­ni, ja min­ne suun­taan ha­lu­an opis­ke­lui­ta­ni jat­kaa.
-Opis­ke­lu­ta­vat ovat moni­puo­li­sia.
-Opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö, opet­ta­jat ja muu hen­ki­lö­kun­ta sekä ka­ve­rit.
-Op­pi­nut uu­sia opis­ke­lu­ta­po­ja, saa­nut ku­vaa jat­ko-opis­ke­lu­pai­kois­ta yms. Yh­teis­työ­tai­dot on ke­hit­ty­nyt.
pal­jon ka­ve­rei­ta
-Pä­te­vät opet­ta­jat ja mu­ka­va ilma­pii­ri.
-pää­sään­töi­ses­ti opet­ta­jat ja ope­tus on ol­lut hy­vää, lu­ki­on ti­lat ovat mu­ka­vat ja ava­rat, olen ty­kän­nyt, opot ovat myös hy­vin mu­ka­via ja am­mat­ti­tai­toi­sia
-ti­lat
-Uu­det ih­mi­set
-Uu­sia ka­ve­rei­ta
-Val­mis­ta­nut hy­vin tu­le­vai­suut­ta var­ten
-wan­hat
-Yh­teis­hen­ki
-Yh­teis­hen­ki on hyvä.
-Yh­teis­hen­ki.
-yh­teis­työ­toi­min­ta on pa­ran­tu­nut ja olen saa­nut uu­sia ys­tä­viä
-ys­tä­vät so­si­a­li­soi­tu­mi­nen ja väli­tun­nit
-Ys­tä­vät, opet­ta­jat ja avun saa­mi­nen.

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

– opet­ta­jien täy­tyi­si lo­pet­taa tiet­ty­jen opis­ke­li­joi­den suo­si­mi­nen. Eten­kin ma­te­ma­tii­kas­sa olen ko­ke­nut it­se­ni to­del­la nä­ky­mät­tö­mäk­si. Apua ei tar­jo­ta ol­len­kaan sekä mui­den op­pi­lai­den luo­na opet­ta­ja saat­taa viet­tää tun­nis­ta suu­rim­man osan.

– Ar­vi­oin­nin pa­ran­ta­mi­nen! Kurs­si­nu­me­roi­ta an­ne­taan ai­van sum­man­mu­tik­kaan, eikä niil­le ole mi­tään pe­rää. Nu­me­roi­ta hei­tel­lään ihan opet­ta­jan omien mie­li­pi­tei­den mu­kaan. Myös­kin va­li­tet­ta­vas­ti olen täs­sä­kin asi­as­sa huo­man­nut osit­tais­ta suo­si­mis­ta.

– Opet­ta­jien pii­lo­kom­men­toin­ti. Opet­ta­jat saat­ta­vat kom­men­toi­da mui­den opis­ke­li­joi­den töis­tä tai ko­keis­ta jo­tain pa­haa, mut­ta tie­ten­kin ni­met­tö­mä­nä.

– Ker­taus­kurs­se­ja pi­täi­si pa­ran­taa to­del­la pal­jon! Itse odo­tin niil­tä pal­jon ja toi­voin, että kurs­seil­la oli­si yh­teis­tä ope­tus­ta sekä, että siel­lä jo­tain voi­si op­pia ja opit­tu­ja asi­oi­ta vie­lä ker­tail­la. Mut­ta jo­kai­nen ker­taus­kurs­si jol­la olen nyt itse käy­nyt ja nii­tä on jo aika mon­ta poh­jal­la, niin jo­kai­ki­sel­lä kurs­sil­la opis­ke­lu on ol­lut 90% it­se­näis­tä ja se lo­put 10% opet­ta­ja on saat­ta­nut jo­tain sa­noa. Ai­no­at ker­taus­kurs­sit jot­ka koin hyö­dyl­li­sik­si oli­vat ter­veys­tie­don sekä ma­te­ma­tii­kan kurs­sit.

– Opis­ke­li­joi­den tasa-ar­voi­nen koh­te­lu kai­paa niin suur­ta ke­hi­tys­tä, että it­sel­le­ni ai­na­kin tämä tasa-ar­von puut­tu­mi­nen on tun­tu­nut jo pa­hal­ta

– Ko­keis­ta pa­laut­teen an­ta­mi­nen. Ko­et­ta ei kurs­seil­la yleen­sä kom­men­toi­da mil­lään ta­val­la. Ko­kee­seen ei myös­kään opet­ta­ja kir­joi­ta mi­tään kom­ment­te­ja vaan merk­kaa asi­at vää­rik­si.

– Lu­ki­on ja eten­kin abien yh­teis­hen­ki on ol­lut sur­kein vuo­siin.

– Opet­ta­jien omas­ta mie­les­tä­ni tu­li­si aut­taa opis­ke­li­joi­ta, eikä ve­do­ta sii­hen, että ei voi esi­mer­kik­si yhtä yli­mää­räis­tä es­see­tä kor­ja­ta kun ei sii­tä saa palk­kaa.
-emt
-En mi­ten­kään.
-En mi­ten­kään.
-En mi­tään
-En osaa sa­noa
-en osaa sa­noa
-En osaa sa­noa
-En osaa sa­noa.
-En tie­dä
-En tie­dä
-En tie­dä kuin­ka ke­hit­täi­sin lys­kaa oppi­lai­tok­se­na ylei­ses­ti ot­ta­en.
-en tiiä
-Enem­män oma­toi­mi­sen opis­ke­lun ti­lo­ja
-enem­män park­ki­paik­ko­ja
-Enem­män va­paa­ta
-Enem­män äly­la­taa­mon kal­tai­sia ti­lo­ja
-en­tie­dä
-Jat­ko-opin­nois­ta voi­si pu­hua enem­män. Läh­din itse lu­ki­oon fii­lik­sel­lä “en tie­dä mitä ha­lu­an iso­na teh­dä, jo­ten lu­kio an­taa 3vuot­ta lisä­ai­kaa miet­tiä” , mut­ta vie­lä­kään en tie­dä mitä tah­don teh­dä.
-Jär­jes­täi­sin enem­män ta­pah­tu­mia joka vah­vis­taa yh­teis­hen­keä
-Ker­taus­kurs­sit ei­vät mie­les­tä­ni val­men­na yo-kir­joi­tuk­siin riit­tä­väs­ti, sil­lä lä­hes mi­kään ker­taus­kurs­si ei ole –si­säl­tä­nyt ope­tus­ta, vaan ai­no­as­taan it­se­näis­tä teh­tä­vien te­koa, mikä on­nis­tui­si ko­to­na­kin. Joi­den­kin opet­ta­jien ope­tus­ta­vois­sa oli­si pa­ran­ta­mi­sen va­raa, sil­lä ai­no­as­taan oppi­kir­jan re­fe­roi­mi­nen ei ole riit­tä­vää ope­tus­ta.
-KOE­VII­KOT TA­KAI­SIN
-kou­lu voi­si mie­les­tä­ni in­for­moi­da pa­rem­min myös van­hem­pia wil­man kaut­ta, vä­lil­lä mo­net asi­at ovat ol­leet -epä­sel­kei­tä kun niis­tä ei ole in­for­moi­tu tar­peek­si
-la­taus­paik­ko­ja ja jat­ko­roik­kia li­sää kou­luun enem­män ti­lo­ja viet­tää hy­pä­rei­tä
-li­sää park­ki­paik­ko­ja.
-Lu­ki­sin enem­män.
-läh­te­mäl­lä siel­tä itse pois
-Mie­les­tä­ni opet­ta­jil­la tu­li­si olla joi­tain vä­li­nei­tä ku­rin­pi­tä­mi­seen. Esi­mer­kik­si yh­teis­kun­ta­opin en­sim­mäi­nen kurs­si, joka on it­sel­lä­ni täl­lä het­kel­lä käyn­nis­sä on ka­ma­la sen ta­kia, mi­ten ää­nek­käi­tä en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­jat ovat.
-Moni­puo­li­sem­paa ope­tus­ta
-Opet­ta­jat voi­si­vat an­taa enem­män sa­nal­lis­ta pa­lau­tet­ta opis­ke­lus­ta ja arvo­sa­nois­ta, niin ym­mär­täi­si että mis­sä meni vi­kaan ja mis­sä on pa­ran­net­ta­vaa. Ves­sois­ta voi­si pi­tää vä­hän pa­rem­paa huol­ta, jos­kus ves­sat ihan hir­vees­sä kun­nos­sa. Enem­män opis­ke­lu­ti­lo­ja muu­al­le kun au­laan, jos­sa on ihan pi­run kyl­mä.
-Opet­ta­jien tek­ni­set tai­dot voi­si päi­vit­tää.
-Opet­ta­jien tie­to­tek­niik­ka tie­tä­myk­sen ny­kyi­sel­le vuo­si­kym­me­nel­le päi­vit­tä­mi­nen.
-Pa­rem­pi kurs­si­tar­jo­tin
-penk­ka­rit ois voi­nu jät­tää pe­ru­mat­ta
-Pie­nem­mät opis­ke­lu­ryh­mät jos mah­dol­lis­ta.
-Ruo­kai­lus­sa on pa­ran­net­ta­van va­raa esi­mer­kik­si ruu­an laa­tu ja aika­tau­lu­tus.
-Tu­li­si pa­rem­paa ruo­kaa
-Ulko­tila­mah­dol­li­suus eikä mi­kään pa­ras.
-Ves­so­jen mää­rää on var­mas­ti vai­ke­aa li­sä­tä mut­ta lä­hes joka väli­tun­nil­la ovat suu­rin­piir­tein kaik­ki ves­sat –va­rat­tui­na. Li­säk­si pyy­täi­sin että his­to­ri­an/psy­ko­lo­gi­an luo­kis­sa ole­vien kuu­ti­on muo­tois­ten te­le­vi­si­oi­den käy­tät­tä­mi­nen lo­pe­tet­tai­siin, sil­lä puo­let op­pil­lis­ta ei­vät omil­ta pai­koil­taan nää tele­vi­si­o­ta ja lo­put yrit­tä­vät saa­da ku­vas­ta sel­vää.😄
-Yh­tei­söl­li­syyt­tä pi­täi­si li­sä­tä, tun­tuu kuin sitä ei oli­si ol­len­kaan.

Miten kehittäisin oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä (lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

-Ehkä pro­jek­ti­vii­kol­la mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan vie­rai­lu­ja pro­jek­tiin lii­ty­viin alu­een yri­tyk­siin?
-Ei tule mie­leen
-emt
-En mi­ten­kään.
-En mi­ten­kään.
-En osaa sa­noa
-en osaa sa­noa
-en osaa sa­noa
-En osaa sa­noa
-en osaa sa­noa
-en osaa sa­noa.
-En tie­dä
-en tie­dä
-En tie­dä
-En tie­dä
-en tie­dä, yli­o­pis­to­jen opis­ke­li­joi­den esit­te­lyt lys­kal­la ovat ol­leet tosi hy­viä!!
-En tie­dä.
-Enem­män vie­rai­lu­ja kou­lui­hin.
-En­tie­dä
-En­tiiä
-mis­täs mie tie­täi­sin kun en ole vas­tuus­sa moi­ses­ta ke­hi­tys työs­tä.
-Oppi­lai­tos­ten yh­teis­työ on ol­lut to­del­la hyvä. Kurs­se­ja on pys­ty­nyt käy­mään hy­vin esi­mer­kik­si amk:ssa.
-Pa­rem­pi sel­vi­tys lu­ki­on alus­sa, yo-ko­kei­den mer­ki­tyk­ses­tä ja mitä kan­nat­tai­si kir­joit­taa.
työ­e­lä­mään­tu­tus­tu­mis­ta
-Voi­si olla enem­män tu­tus­tu­mis­ta jat­ko-opin­toi­hin, mut­ta juu­ri sii­hen kou­luun mikä si­nua kiin­nos­taa eikä ylei­ses­ti, -mis­tä ei ole hyö­tyä.
-Voi­si olla sem­mo­sia työ­e­lä­mään tu­tus­tu­mis­ta tai enem­män sel­la­sia vie­rai­ta jot­ka tu­lee ker­to­maan työ­e­lä­mäs­tä eikä pel­käs­tään sii­tä mi­ten ne on sin­ne pää­ty­nyt (opis­ke­lu pai­kat yms)
-Yh­teis­työ on mie­les­tä­ni jo erit­täin hy­väl­lä ta­sol­la, ja esi­mer­kik­si eri yli­o­pis­tois­ta tul­leet vie­raat oli­vat ai­na­kin it­sel­le­ni apu jat­ko-opis­ke­lua suun­ni­tel­les­sa­ni.
-Yh­teis­työ­tä on ol­lut so­pi­vas­ti.

Mikäli olet kokenut lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä on tehnyt ne liian raskaiksi?

-En ole
-En­sim­mäi­nen vuo­si oli vä­lil­lä rank­kaa kun oli täy­siä jak­so­ja ja ei ole tot­tu­nut lu­kio opin­toi­hin ja teh­tä­vien mää­rään.
-Eten­kin yo-kir­joi­tus­ten ai­heut­ta­ma stres­si on teh­nyt lu­kio-opin­nois­ta ras­kaat.
-J
-Koe­viik­ko­jen puu­te ja lii­al­li­nen ka­saan­tu­mi­nen pa­lau­tuk­sien, ai­nei­den, läk­sy­jen ja ko­kei­den ol­les­sa sa­moi­na -päi­vi­nä.
-Lii­an pal­jon teh­tä­viä eri ai­neis­ta sa­maan ai­kaan ja teh­tä­vät ovat ol­leet vaa­ti­via
-Lu­kio-opin­nois­ta ras­kaat ovat teh­neet: – sa­mal­la töis­sä käyn­ti – työn pal­jous – omien ta­voit­tei­den ja kurs­si­mää­rien -kor­keus ja suu­ri mää­rä
-lä­hin­nä omat ter­vey­del­li­set on­gel­mat ja oloi­te ky­vyt­tö­myys
-riit­tä­mät­tö­myy­den tun­ne
-stres­si
-to­del­la pal­jon teh­tä­vää esim äi­käs­sä
-Tun­tuu vä­lil­lä että joi­den­kin ai­nei­den opet­ta­jat ei­vät mie­ti sitä, että jak­sos­sa on mui­ta­kin kurs­se­ja kuin esi­mer­kik­si eng­lan­ti tai maan­tie­to. Jos ha­lu­ai­si pär­jä­tä kai­kis­sa ai­neis­sa, tun­tuu että mi­hin­kään muu­hun ei oisi si­jaa elä­mäs­sä. It­sel­le on ol­lut aina tär­ke­ää pär­jä­tä, ja vai­keuk­sia tuot­ti se että jou­tui hy­väk­sy­mään sen että jot­kin oppi­ai­neet on vain pak­ko ve­täs­tä sii­tä mis­tä aita on ma­ta­lin, jak­sa­mi­nen ja aika ei vain rii­tä kaik­keen. Kui­ten­kin oma mie­len­hy­vin­voin­ti ja muu ym­pä­ril­lä ole­va elä­mä on yh­tä­lail­la tär­ke­ää, eikä jat­ku­vas­sa burn ou­tis­sa saa vas­taan­o­tet­tua tie­to sa­mal­la ta­val­la ja op­pi­mi­nen jää va­jaak­si.
-Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set

Lukio-opintojeni loppuvaiheessa haluan vielä sanoa

-Ei mit­tää
-en yh­tään mi­tään
-Ha­lu­an kiit­tää opet­ta­jia ja muu­ta hen­ki­lö­kun­taa tä­män opis­ke­lun mah­dol­lis­ta­mi­ses­ta ja mei­dän tu­ke­mi­ses­ta.-
-Har­mit­taa, että ko­ro­na sat­tui omal­le lu­ki­o­a­jal­le 🙁
-Heip­pa
-Ihan ki­vaa oli
-Ihan mu­ka­vaa ol­lut
-iso kii­tos lys­kal­le! pää­sään­töi­ses­ti olen ty­kän­nyt tääl­lä opis­ke­lus­ta. opet­ta­jat, reh­to­ri ja muu hen­ki­lö­kun­ta on yleen­sä ol­lut kan­nus­ta­vaa ja yh­teis­työ­ha­luis­ta. teet­te tär­ke­ää työ­tä.
-J
-Kan­nat­ti­han tul­la lu­ki­oon pe­rus­kou­lun jäl­keen, vaik­ka ihan alus­sa olin­kin vä­hän epä­var­ma esim. työ­mää­räs­tä ja yo-kir­joi­tuk­sis­ta (ihan vaan alun huo­lia). Tosi mu­ka­vaa on ol­lut, ja toi­vot­ta­vas­ti saa­dan jon­kun­lai­set penk­ka­rit jär­jes­tet­tyä 😀
-Kii­tok­sia ope­tuk­ses­ta ja näis­tä vuo­sis­ta yli­pää­tään.
-Kii­tos ja nä­ke­miin
-Kii­tos ku­lu­neis­ta ki­vois­ta vuo­sis­ta!
-Kii­tos lois­ta­vil­le ja in­nos­ta­vil­le opet­ta­jil­le sekä ys­tä­väl­li­sel­le hen­ki­lö­kun­nal­le! Teit­te lu­ki­o­a­jas­ta­ni miel­lyt­tä­vän ko­ke­muk­sen. 🙂
-Kii­tos!!!
-kiu­kut­taa kun penk­ka­rit jär­jes­te­tään ihan tyh­mäs­ti
-Koe­vii­kot ta­kai­sin, kun­non ur­hei­lu­lin­ja. En suo­sit­te­le kel­lek­kään.
-lu­kio aika on ol­lut mu­ka­vaa!
-Lu­kio on ol­lut haus­kaa ai­kaa
-Lu­ki­on alus­sa oli­si pi­tä­nyt tie­dot­taa pa­rem­min pit­kän aika­vä­lin aika­tau­lu­tuk­ses­ta, kun on mo­nia mo­nia -kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta ja vaih­to­eh­to­ja opis­kel­la. Niin sii­nä sa­mal­la voi­si eh­dot­taa pi­tem­pää esim. 3.5 vuot­ta opin­to­suun­ni­tel­maa kun kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta­kin oli­si ol­lut enem­män.
-Lu­ki­os­sa opis­ke­lu on ol­lut elä­mä­ni pa­ras­ta ai­kaa. Tätä paik­kaa tu­lee ikä­vä.
-Mor­je
-Oli mu­ka­va opis­kel­la tääl­lä
-Oon pi­tä­ny ihe opis­ke­lus­ta lu­ki­os­sa, mut­ta luo­kat­to­muus on häi­rin­ny koko opin­to­je­ni ajan. Se ai­heut­taa yk­si­näi­syyt­tä, ei saa uu­sia ka­ve­rei­ta eikä pää­se tu­tus­tu­maan uu­siin ih­mi­siin.
-Opot te­ke­vät ai­van älyt­tö­män hy­vin työn­sä, ja omas­sa ti­lan­tees­sa­ni Sa­raa on aina yhtä mu­ka­va men­nä nä­ke­mään. -He ovat ym­mär­tä­väi­siä, ja kaik­keen löy­tyy aina jo­kin rat­kai­su.
-Suo­raan sa­not­tu­na olen vain iloi­nen, että pää­sen pois lu­ki­os­ta. Jäl­keen­päin aja­tel­tu­na oli­si ol­lut mu­ka­vam­paa käy­dä lu­kio kol­mes­sa vuo­des­sa, mut­ta ai­kaa ei saa kään­net­tyä ta­kai­sin­päin Kii­tok­set kai­kil­le opet­ta­jil­le täs­tä mie­les­tä­ni hie­man lii­an pit­käs­tä mat­kas­ta!
-Vähä kiu­kut­taa ett­ei saa­da penk­ka­rei­ta eikä oi­keen mi­tään kor­vi­ket­ta­kaan sii­hen, mut­ta no sen­tää ol­laa kaik­ki ter­vei­tä.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kiokol­man­nen vuo­si­kurs­sin päät­tö­ky­se­ly 2020-202112.2.2021