Ohjauksen keskeiset käsitteet

Oh­jauk­sen kes­kei­set kä­sit­teet

1.1 Hen­ki­lö­koh­tai­nen oh­jaus

Hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa oh­jauk­ses­sa opis­ke­li­ja voi kes­kus­tel­la lu­kio-opin­toi­hin, ura­suun­nit­te­luun, jat­ko­kou­lu­tus­va­lin­toi­hin sekä elä­män­ti­lan­tee­seen ja tu­le­vai­suu­teen liit­ty­vis­tä ky­sy­myk­sis­tä. Opis­ke­li­ja saa hen­ki­lö­koh­tais­ta oh­jaus­ta, aina kun hän sitä itse ko­kee tar­vit­se­van­sa. Opis­ke­li­ja ja opin­to-oh­jaa­ja so­pi­vat tar­vit­ta­es­sa ta­paa­mi­sia hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jauk­seen. 

Hen­ki­lö­koh­tai­nen oh­jaus on pro­ses­si, joka  ra­ken­tuu lu­ki­o­ai­ka­na eri­lai­sis­ta vai­heis­ta yh­des­sä opis­ke­li­jan ja opin­to-oh­jaa­jan kans­sa käy­dyis­sä oh­jaus­kes­kus­te­luis­sa. Hen­ki­lö­koh­tai­sis­sa oh­jaus­kes­kus­te­luis­sa vai­heet ete­ne­vät koh­ti va­lin­to­ja ja pää­tök­sen­te­koa sekä suun­ni­tel­mien to­teut­ta­mis­ta. Ny­kyi­nen kou­lu­tus­jär­jes­tel­mä ja työ­e­lä­mä edel­lyt­tää opin­to­jen ja työ­uran suun­nit­te­lul­ta yhä enem­män tie­to­ja ja tai­to­ja. Hen­ki­lö­koh­tai­nen oh­jaus aut­taa oh­jat­ta­vaa tun­nis­ta­maan vah­vuuk­si­aan, osaa­mis­taan ja eri­lai­sia ura­mah­dol­li­suuk­sia, joi­ta opin­to­po­lul­la ja työ­e­lä­mäs­sä on tar­jol­la. 

1.2 Voi­ma­va­rat

Oh­jaus­pro­ses­sin alku­vai­hees­sa on tär­ke­ää ra­ken­taa luot­ta­muk­sel­li­nen oh­jaus­suh­de oh­jat­ta­vaan. Sa­mal­la sel­vi­te­tään ja tun­nus­tel­laan mil­lais­ta tu­kea ja oh­jaus­ta alku­vai­hees­sa on tar­peel­lis­ta an­taa ja mi­ten ede­tään opis­ke­li­jan kokonais­ti­lan­ne huo­mi­oi­den. Oh­jaus­pro­ses­sin alus­sa on tär­keä sel­vit­tää, min­kä­lai­nen halu ja val­mius oh­jat­ta­val­la on teh­dä va­lin­to­ja ja pää­tök­siä opin­to­jen­sa ja jat­ko­suun­ni­tel­mien suh­teen. Li­säk­si ju­tel­laan yk­si­lön elä­män­ti­lan­tees­ta, odo­tuk­sis­ta sekä toi­min­ta­ky­kyä mah­dol­li­ses­ti ra­joit­ta­vis­ta te­ki­jöis­tä. Voi­ma­va­ro­jen kas­va­es­sa ja toi­min­nal­li­suu­den li­sään­ty­es­sä li­sä­tään oh­jat­ta­van oma­eh­tois­ta vas­tuu­ta lu­kio-opin­to­jen ja jat­ko-opin­to­jen suun­nit­te­lus­sa. Oh­jauk­sen ta­voit­tee­na on vah­vis­taa opis­ke­li­jan minä­pys­ty­vyyt­tä ja toi­min­ta­ky­kyä sekä op­pia tun­nis­ta­maan omia voi­ma­va­ro­ja.

1.3 Ver­tais- ja pien­ryh­mä­oh­jaus

Pien­ryh­mä­oh­jaus­ta ja ver­tais­oh­jaus­ta voi käyt­tää lu­ki­on opin­to-oh­jauk­ses­sa mo­nien ai­hei­den kä­sit­te­lys­sä mm. itse­tun­te­muk­seen, tu­le­vai­suu­den suun­nit­te­luun, mo­ti­vaa­ti­oon,  jän­nit­tä­mi­seen, uu­del­le opis­ke­lu­paik­ka­kun­nal­le muut­toon liit­ty­vis­sä ai­heis­sa. Täl­lais­ten pien­ryh­mien oh­jaa­ja­na toi­mii lu­ki­on ai­kui­nen tai kou­lun ulko­puo­li­nen asi­an­tun­ti­ja esim. kou­lu­psy­ko­lo­gi tai ku­raat­to­ri.

Pien­ryh­mis­sä opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus kä­si­tel­lä asi­oi­ta, jot­ka ovat ja­et­ta­vis­sa mui­den sa­mas­sa ti­lan­tees­sa ole­vien opis­ke­li­joi­den kans­sa.  Asi­oi­den ja­ka­mi­nen voi olla mie­le­käs­tä ja voi­maut­ta­vaa ja se vah­vis­taa omaa ajat­te­lua ja toi­min­taa suh­tees­sa ver­tai­siin. Opis­ke­li­ja tu­lee kuul­luk­si ja näh­dyk­si eri ta­val­la kuin opin­to­jak­so­muo­toi­ses­sa oh­jauk­ses­sa. Pien­ryh­mis­sä toi­mi­mi­nen ja ver­tais­oh­jaus vah­vis­taa vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja ja sitä kaut­ta myös iden­ti­teet­tiä ja yh­teen­kuu­lu­vuut­ta. 

1.4 Ni­vel- ja siir­ty­mä­oh­jaus

Ni­vel- ja siir­ty­mä­oh­jauk­sel­la tu­e­taan opis­ke­li­jaa, kun hän siir­tyy oppi­lai­tok­ses­ta toi­seen. Ni­vel- ja siir­ty­mä­vai­heen oh­jauk­seen kuu­luu ope­tuk­sen kan­nal­ta oleel­li­nen tie­don­siir­to opis­ke­li­jan opis­ke­lua kos­kien. Siir­ty­mien toi­mi­vuus lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen alku- ja lop­pu­vai­hees­sa sekä muis­sa siir­ty­mis­sä lu­ki­on ai­ka­na tur­va­taan hy­väl­lä yh­teis­työl­lä ja sel­keil­lä toi­min­ta­ta­voil­la. Siir­ty­mä­vai­heen oh­jaus­ta ja yh­teis­työ­tä on ku­vat­tu tar­kem­min lu­vus­sa 5. Oppi­lai­tok­sis­sa on so­vit­tu oh­jauk­sen käy­tän­nöt mah­dol­li­sen oppi­lai­tok­sen tai kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jän vaih­ta­mi­sek­si. Oh­jaus tu­kee opis­ke­li­jan su­ju­vaa siir­ty­mis­tä jat­ko-opin­toi­hin.

1.5 Työ­e­lä­mä­val­miu­det

Työ­e­lä­mä­val­miu­det tar­koit­ta­vat nii­tä tie­to­ja ja tai­to­ja, joi­ta opis­ke­li­ja tar­vit­see tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mäs­sä ja it­sen­sä ke­hit­tä­mi­ses­sä. Oh­jat­ta­van yrit­tä­jyys- ja työ­e­lä­mä­val­miuk­sia sy­ven­ne­tään osa­na opin­to-oh­jaus­ta ke­hit­tä­mäl­lä moni­puo­li­sia lu­ki­on ja työ­e­lä­män sekä lu­ki­on, yri­tys­ten ja kol­man­nen sek­to­rin vä­li­siä yh­teis­työ­muo­to­ja. Täl­lai­sia ovat Sa­von­lin­nan lu­ki­oi­hin jär­jes­tet­tä­vät työ­e­lä­mä- ja yrit­tä­jä­lu­en­not, työn var­jos­ta­mi­nen osa­na opin­to-oh­jauk­sen opin­to­jak­soa, tu­tus­tu­mi­set yri­tyk­siin, yh­des­sä yrit­tä­jien ja elin­kei­no­e­lä­män kans­sa teh­dyt opis­ke­lu­pro­jek­tit sekä lu­ki­oi­den pro­jek­ti­vii­kon työ­e­lä­mä­pro­jek­tit. 

Esi­merk­ke­jä Sa­von­lin­nan lu­ki­oi­den työ­e­lä­mä­val­miuk­sia vah­vis­ta­vis­ta ta­pah­tu­mis­ta on ker­rot­tu lu­vus­sa 7. Lu­ki­on ulko­puo­lis­ten toi­mi­joi­den kans­sa teh­tä­vä yh­teis­työ ja eri­lai­set pro­jek­tit mah­dol­lis­ta­vat oh­jat­ta­vil­le mer­ki­tyk­sel­li­siä ko­ke­muk­sia työ­e­lä­mäs­tä ja siel­lä toi­mi­mi­ses­ta. 

1.6 Ura­suun­nit­te­lu

Ura­suun­nit­te­lu on oh­jaus­pro­ses­sin kes­kei­nen ja tär­keä kä­si­te. Sil­lä tar­koi­te­taan opis­ke­li­jan val­miuk­sia teh­dä omaan elä­mään ja uraan liit­ty­viä suun­ni­tel­mia ja va­lin­to­ja. Ura­suun­nit­te­lun tu­ek­si teh­dään lu­ki­o­ai­ka­na jat­ko-opin­to­suun­ni­tel­ma, jo­hon oh­jat­ta­va ke­rää tie­toa it­seä kiin­nos­ta­vis­ta ai­heis­ta, kou­lu­tuk­sis­ta, am­ma­teis­ta, työ­e­lä­mäs­tä jne. Sa­mal­la hä­nen ura­suun­nit­te­lu­tai­to­ja ja tie­don­hank­ki­mis­tai­to­ja ke­hi­te­tään ja vah­vis­te­taan. Oh­jat­ta­val­le ke­hit­tyy tai­to­ja ana­ly­soi­da ja ha­vain­noi­da mah­dol­li­sia tu­le­vai­suu­den opin­to- ja työ­e­lä­män pol­ku­ja. Ura­suun­nit­te­lu­tai­to­jen li­sään­ty­es­sä vah­vis­te­taan myös itse­tun­te­mus­ta, toi­min­ta­ky­kyä eri­lai­sis­sa muut­tu­vis­sa ti­lan­teis­sa sekä ky­kyä huo­mi­oi­da omaa osaa­mis­ta ja vah­vuuk­sia. Oh­jat­ta­van ura­suun­nit­te­lu- ja elä­män­suun­nit­te­lu­tai­dot ovat tär­ke­äs­sä ase­mas­sa on­nis­tu­nei­den rat­kai­su­jen ja siir­ty­mien kan­nal­ta. Ura­suun­nit­te­lua teh­dään opin­to-oh­jauk­sen opin­to­jak­sol­la ja aina sil­loin, kun oh­jat­ta­va itse ko­kee sen tar­peel­li­sek­si. 

1.7 Jat­ko-oh­jaus

Jat­ko-oh­jaus on opin­to-oh­jaus­ta, jota opis­ke­li­jan on oi­keus saa­da vuo­si lu­ki­os­ta val­mis­tu­mi­sen jäl­keen. Jat­ko-oh­jaus pai­not­tuu jat­ko-opin­toi­hin liit­ty­viin ky­sy­myk­siin. Jat­ko-oh­jauk­sen to­teu­tus­ta ja käy­tän­töä on ku­vat­tu tar­kem­min lu­vus­sa 5.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioOh­jaus­suun­ni­tel­ma LOPS 202128.2.2021