Ohjauksen tehtävät ja tavoitteet

Oh­jauk­sen teh­tä­vät ja ta­voit­teet

Lu­ki­on opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tar­pei­den­sa mu­kais­ta opin­to-oh­jaus­ta lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na. Opis­ke­li­jal­la on oi­keus hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jauk­seen sekä muu­hun opin­to­jen oh­jauk­seen.

Oh­jauk­sen ta­voit­tee­na on tu­kea opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tia, kas­vua ja ke­hi­tys­tä. Oh­jauk­sel­la vah­vis­te­taan opis­ke­li­jan itse­tun­te­mus­ta ja itse­oh­jau­tu­vuut­ta sekä kan­nus­te­taan ak­tii­vi­seen kan­sa­lai­suu­teen. Oh­jauk­sel­la pa­ran­ne­taan val­miuk­sia sel­viy­tyä muut­tu­vis­sa elä­män­ti­lan­teis­sa sekä eh­käis­tään syr­jäy­ty­mis­tä. Ta­voit­tee­na on myös op­pia ar­vi­oi­maan lu­kio-opin­to­ja ja jat­ko-opis­ke­lua kos­ke­via va­lin­to­ja tu­le­vai­suu­den osaa­mis­tar­pei­den näkö­kul­mas­ta. Oh­jauk­sel­la en­nen kaik­kea vah­vis­te­taan elin­i­käi­siä työ­e­lä­mä­val­miuk­sia ja tai­to­ja.

Oh­jauk­ses­sa kes­kei­siä laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen osa-alu­ei­ta ovat hy­vin­voin­ti­o­saa­mi­nen sekä yh­teis­kun­nal­li­nen osaa­mi­nen.

Suo­mes­sa työ­pai­kat ja am­ma­tit ovat ja­kau­tu­neet suku­puo­len mu­kaan ja tämä omal­ta osal­taan hi­das­taa tasa-ar­von ke­hi­tys­tä. Luok­ka­muo­toi­ses­sa oh­jauk­ses­sa poh­di­taan seg­re­goi­tu­mi­sen syi­tä ja seu­rauk­sia. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan seg­re­gaa­ti­on pur­ka­mi­seen sekä tun­nis­ta­maan eri suku­puo­liin lii­tet­ty­jä ole­tuk­sia sekä nii­den vai­ku­tus­ta ura­va­lin­toi­hin. Oh­jaus on myös suku­puo­li­tie­tois­ta. Kes­kus­te­luis­sa väl­te­tään mm. te­ke­mäs­tä ole­tuk­sia suku­puo­leen ja sek­su­aa­li­suu­teen liit­ty­en sekä teh­dään ti­laa opis­ke­li­jan omal­le tul­kin­nal­le. Ta­voit­tee­na kai­kes­sa oh­jauk­ses­sa on edis­tää yh­den­ver­tai­suut­ta ja tasa-ar­voa.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioOh­jaus­suun­ni­tel­ma LOPS 202128.2.2021