Ohjaustoiminnan arvionti

Oh­jaus­toi­min­nan ar­vi­oin­ti

Lu­ki­ois­sam­me oh­jaus­toi­min­taa ar­vi­oi­daan sään­nöl­li­ses­ti. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­ja­läh­töi­syys, saa­vu­tet­ta­vuus, yh­den­ver­tai­suut­ta ja osal­lis­ta­mi­nen. Ar­vi­oin­nin tu­los­ten pe­rus­teel­la ke­hi­te­tään lu­ki­on oh­jaus­ta. Oh­jaus­suun­ni­tel­maa ar­vi­oi­daan jat­ku­vas­ti ja sitä pei­la­taan ar­jes­sa käy­tän­nön oh­jauk­sen toi­mi­vuu­teen (esim. työn­jako ja vas­tuut).  

Oh­jaus­toi­min­taa ar­vi­oi­ta­es­sa tu­lee ot­taa huo­mi­oon, että oh­jauk­seen on va­rat­tu re­surs­sia si­ten, että opis­ke­li­ja saa riit­tä­väs­ti moni­puo­lis­ta ja jat­ku­vaa oh­jaus­ta tar­peen­sa mu­kaan koko opin­to­jen ajan. Oh­jaus­toi­min­taa voi­daan ar­vi­oi­da myös oh­jaus­hen­ki­lös­tön osaa­mi­sen ja kel­poi­suu­den kaut­ta. Laa­du­kas oh­jaus pe­rus­tuu sii­hen, että opin­to-oh­jaa­jat sekä muu ope­tus­hen­ki­lös­tö ovat teh­tä­vään­sä kel­poi­sia ja päi­vit­tä­vät osaa­mis­taan sään­nöl­li­ses­ti mm. kou­lut­tau­tu­mal­la. 

Opin­to­jak­so­muo­tois­ta oh­jaus­ta ar­vi­oi­daan jak­sot­tain pa­lau­te­ky­se­lyl­lä (OP01, OP02). Opin­to-oh­jaa­jat käy­vät pa­laut­teet läpi luku­vuo­sit­tain ja ke­hit­tä­vät opin­to­jak­so­ja pa­laut­teen mu­kai­ses­ti. 

Hen­ki­lö­koh­tai­sis­sa oh­jaus­kes­kus­te­luis­sa opin­to-oh­jaa­jat ref­lek­toi­vat omaa toi­min­taan­sa jat­ku­vas­ti ja ky­sy­vät oh­jat­ta­van aja­tuk­sia oh­jaus­ti­lan­teen päät­teek­si mm. ky­sy­mäl­lä:

Oh­jaus­toi­min­taa ar­vi­oi­daan vuo­sit­tain opis­ke­li­ja­ky­se­lyil­lä, jois­sa ky­sy­tään mm. opis­ke­li­joi­den aja­tuk­sia opin­to-oh­jauk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­teen sekä opis­ke­li­joi­den saa­maan oh­jauk­seen (kurs­si­va­lin­nat, yo-suun­ni­tel­ma, ura­suun­nit­te­lu­val­miu­det) liit­ty­en. Opis­ke­li­ja­ky­se­ly­jen tu­lok­set käy­dään läpi opet­ta­ja­ko­kouk­ses­sa. Tu­lok­set ovat avoi­mia myös opis­ke­li­joil­le ja huol­ta­jil­le. Oh­jaus­toi­min­taa osa­na opis­ke­lu­huol­toa ar­vi­oi­daan luku­vuo­sit­tain kou­lu­koh­tai­ses­ti opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä. 

Oh­jaus­toi­min­nan ar­vi­oin­nis­sa käy­te­tään myös tie­to­ja lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen kes­keyt­tä­neis­tä ja kes­keyt­tä­mi­sen syis­tä. Myös suo­ri­tet­tu­jen kor­kea-as­teen opin­to­jen mää­rä ker­too meil­le kor­kea-as­teen yh­teis­työn on­nis­tu­mi­ses­ta luku­vuo­sit­tain. Tu­le­vai­suu­des­sa opin­to-oh­jaa­jat toi­vot­ta­vas­ti pää­se­vät myös tar­kas­te­le­maan yh­teis­haun tu­lok­sia ja seu­raa­maan lu­ki­o­lais­ten si­joit­tu­mis­ta jat­ko-opin­toi­hin. Tämä an­tai­si tär­ke­ää tie­toa jat­ko-opin­to­jen oh­jaa­mi­sen tu­ek­si ja ke­hit­tä­mi­sek­si.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioOh­jaus­suun­ni­tel­ma LOPS 202128.2.2021