Avovastaukset

Mitä hyvää lukiossani opiskelussa on ollut?

Aika kan­nus­ta­va ilma­pii­ri.
Am­mat­ti­mais­ta ope­tus­ta ja hyvä/kan­nus­ta­va ilma­pii­ri.
Am­mat­ti­tai­toi­nen hen­ki­lö­kun­ta ja on saa­nut asi­an­mu­kais­ta ja hy­vää ope­tus­ta
am­mat­ti­tai­toi­set opet­ta­jat ja apu sitä tar­vit­ta­es­sa
am­mat­ti­tai­toi­set opet­ta­jat ja saa­ta­vil­la ole­va apu
Eri­lai­sia opet­ta­jia, jot­ka käyt­tä­vät eri­lai­sia ope­tus­tyy­le­jä; saa aina tu­kea kun tar­vit­see
Eri­lai­suus. Opis­ke­lu­ti­lat ei­vät ole sa­man­lai­sia
Hy­viä opet­ta­jia pal­jon eri ai­neis­sa.
Hy­viä opet­ta­jia suu­rim­mal­ta osal­ta!
Hy­vät opet­ta­jat, laa­du­kas­ta ope­tus­ta.
It­se­näi­syys
Jot­kin tie­tyt kurs­sit, joi­ta “pa­rem­mat” opet­ta­jat ovat pi­tä­neet.
Jot­kut opet­ta­jat iha­nia, kurs­sit hyö­dyl­li­siä ja pal­jon muu­ta.
kai­kis­sa ai­neis­sa on hyvä opis­ke­la.
Ka­ve­ri­pii­ri, opin­to­jen saa­ta­vuus, apu tar­vit­ta­es­sa.
ka­ve­rit, opet­ta­jat, uu­det ko­ke­muk­set
Lu­ki­os­sa­ni val­lit­see hyvä ja ren­to ilma­pii­ri, jon­ka an­si­os­ta on help­poa ja mu­ka­va opis­kel­la kaik­kien kans­sa.
Lu­ki­os­ta saa pal­jon hyö­dyl­lis­tä yleis­tie­toa, sekä hy­vät val­miu­det jat­ko-opin­toi­hin.
Meil­lä on joi­tain erit­täin am­mat­ti­tai­toi­sia opet­ta­jia.
Mi­nus­ta pa­ras­ta on, se että saam­me riit­tä­väs­ti laa­du­kas­ta opis­ke­lua. Opis­ke­lun si­säl­tö on kiin­nos­ta­vaa ja mie­leen­kiin­toi­nen.
Mu­ka­va ilma­pii­ri ja ki­vat ih­mi­set
Mu­ka­va ym­pä­ris­tö ja ilma­pii­ri
Mu­ka­va ym­pä­ris­tö.
Opet­ta­jat ovat am­mat­ti­tai­toi­sia ja aut­ta­vai­sia
Opet­ta­nut ryh­mä työs­ken­te­ly tai­to­ja sekä an­ta­nu val­miuk­sia jat­ko-opin­to­ja var­ten
Ope­tus
ope­tus ylei­ses­ti
opis­ke­lu on ollu mu­ka­vaa
Opis­ke­lu tyy­li on hyvä
Pal­jon itse­oh­jau­tu­vaa ja moni­puo­lis­ta opis­ke­lua, joka edis­tä­nyt itse­oh­jau­tu­vaa työs­ken­te­lyä. Opet­ta­jat ovat am­mat­ti­tai­toi­sia ja apua saa aina tar­vit­ta­es­sa.
pal­jon kai­ken­lais­ta
Pi­dän kak­sois­tun­neis­ta (eh­tii te­ke­mään enem­män töi­tä) ja pi­dem­mis­tä väli­tun­neis­ta. Pi­dän myös sii­tä, että jak­son ai­ka­na on vain muu­ta­maa ai­net­ta eikä kym­me­niä niin kuin pe­rus­kou­lun ai­ka­na.
Ren­to ja hyvä tun­nel­ma.
Ren­to ja mu­ka­va ilma­pii­ri!
Ren­to opis­ke­lu ilma­pii­ri, erit­täin mu­ka­vat ja am­mat­ti­lai­set opet­ta­jat.
Riit­tä­väs­ti kurs­se­ja
saa enem­män oma­toi­mi­ses­ti opis­kel­la joka edes­aut­taa op­pi­maan op­pi­mal­la.
saa opet­ta­jil­ta tu­kea tar­vit­ta­es­sa
Saa si­vis­tä­vää ope­tus­ta, joka on to­del­la tär­ke­ää jat­kon kan­nal­ta. Lu­ki­os­sa nä­kee myös ak­ve­rei­ta.
Se että saa muo­ka­ta luku­jär­jes­tyk­siä.
Tääl­lä on ren­to mei­nin­ki ja opis­ke­lus­ta on teh­ty mah­dol­li­sim­man mu­ka­vaa
Uu­det ys­tä­vät ja uu­den op­pi­mi­nen laa­jas­sa näkö­kul­mas­ta.
Uut­ta yleis­si­vis­tä­vää tie­toa
Va­paus päät­tää itse
Yh­teis­hen­ki
Yh­teis­hen­ki
Yh­tei­söl­li­nen ope­tus.
Yleis­si­vis­tys­tä, mah­dol­li­suus pääs­tä yli­o­pis­toon alal­le jon­ne ha­lu­aa

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

ei tar­vet­ta
Ei tule mi­tään mie­leen
en kek­si mi­tään
en mi­ten­kään
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa
En osaa sa­noa
En osaa sa­noa.
En osaa sa­noa.
en tie­dä
En tie­dä
En tie­dä
en tie­dä
En tie­dä
En tie­dä
en tie­dä
en tiiä
Enem­män loi­koi­lu­ti­lo­ja.
Eri­lai­sia pro­jek­te­ja ja op­pi­mis­teh­tä­viä, it­se­näi­sem­pää opis­ke­lua
Ha­lu­ai­sin koe­vii­kot, kos­ka on niin pal­jon ko­kei­ta muu­ten.
Jos tuki­ra­ho­ja oli­si enem­män, li­sää kurs­si­mah­dol­li­suuk­sia.
Jo­ta­kin pie­niä uu­dis­tuk­sia, kuva­put­ki­tele­vi­si­ot voi­si hi­la­ta pois/kor­va­ta
Ke­hit­täi­sin ilma­pii­riä ja ryh­mäy­ty­mis­tä
Ke­hit­täi­sin lu­ki­os­sa­ni eri­lai­sia opis­ke­lu­me­ne­tel­miä, esi­mer­kik­si pe­lien muo­dos­sa.
Li­sää läm­pöä tal­vi­sin, enem­män tuo­le­ja ruo­ka­laan
nyky­ai­kais­taa
Nyt ei tu­lee mi­tään mie­leen. Ajat­te­len, että nyt oli riit­tä­vän pal­jon hy­viä muu­tok­sia. Tyk­kään niis­tä.
olen tu­to­ri ja ke­hi­tän sitä sen kaut­ta
Opet­ta­jien taso eten­kin kie­lis­sä.
Opii­lai­tok­sen en koe täl­lä­het­kel­lä ke­hi­tys­koh­tei­ta.
osa ope­tus­vä­li­neis­tös­ta al­kaa olla hie­man van­hah­ta­via(put­ki­telk­ka­rit)
täl­lä men­näänm kun tämä on hyvä.
viih­tyi­säm­mäk­si ja yh­tei­söl­li­sem­mäk­si

Miten kehittäisin oppilaitosten välistä yhteistyötä (kaupungin lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

Ajat­te­len, että joi­den kurs­sien voi­taas yh­dis­tää, esi­mer­kik­si joi­ta­kin teh­tä­viä tai työ­tä.
Edel­leen hel­pot­taa kak­sois­tut­kin­toa ja sen tie­to­jen ker­to­mis­ta uu­sil­le opis­ke­li­joil­le.
ei ole ke­hi­tet­tä­vä.
en mi­ten­kään
en mi­ten­kään
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa.
En osaa sa­noa.
en tie­dä
en tie­dä
En tie­dä
En tie­dä
En tie­dä
en tie­dä
en tie­dä tä­tä­kääm
en tie­dä tä­tä­kään
en tie­dö
en tiiä
Enem­män yh­teis­työ­tä li­sää­mäl­lä yli­pää­tään
Esim am­mat­ti­kor­ke­a­koiu­lun ja lu­ki­on yh­teis­työ voi­si olla tii­viim­pää, jot­ta lu­ki­o­lai­nen voi­si opis­kel­la enem­män kor­ke­a­kou­lun kurs­se­ja.
Esi­mer­kik­si oli­sin ha­lun­nut osal­lis­tua Lu­tin elekt­ro­niik­ka -kurs­sil­le, mut­ta koin ett­en sai­si tar­peek­si apua omas­ta kou­lus­ta (eikä aika oli­si riit­tä­nyt). Tämä ei var­maan liit­ty­nyt ky­sy­myk­seen, mut­ta sa­noin­pa­han kui­ten­kin.
Li­sää yh­teis­työ­päi­viä tai in­fo­ja.
Mie­les­tä­ni lu­ki­o­ni te­kee hy­vin yh­teis­työ­tä eri oppi­lai­tok­sien kans­sa, ja sii­tä on myös hyö­tyä opis­ke­li­joil­le.
Mi­nus­ta tämä on hy­väl­lä ta­sol­la
se on ol­lut hy­vää mie­les­tä­ni

Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi?

ei mi­kään
Ei ole tar­peek­si ai­kaa
En osaa sa­noa.
Ha­lu­an opis­kel­la mah­dol­li­sim­man mo­nia ai­nei­ta. min­kä ta­kia kurs­se­ja tu­lee pal­jon. Tä­män ta­kia lu­kio on ras­kas­ta.
Jak­so­jen lop­pu­vii­kot ovat ras­kai­ta ja jos­kus tun­tuu ett­ei opet­ta­jat ym­mär­rä kuin­ka pal­jon kaik­kea on
Koin lii­an ras­kaak­si, joh­tui täy­sis­tä jak­sois­ta, oli pal­jon ko­kei­ta ja kou­lun li­säk­si pal­jon ur­hei­lua. Ke­ven­sin ja asia hel­pot­tui.
kos­ka käyn pit­kän fy­sii­kan, ma­ti­kan ke­mi­an jne. LII­KAA KO­KEI­TA.
Olen lais­ka opis­ke­li­ja ja joi­den­kin ai­nei­den opet­ta­jat te­ke­vät lii­an suu­ria ko­kei­ta.
Olen ot­ta­nut lii­an pal­jon kurs­se­ja ly­hy­el­le ajal­le. Ras­kaak­si lu­ki­on te­kee myös se, että ei ole koe­viik­ko­ja, mut­ta sil­ti vii­kos­sa saat­taa olla nel­jä­kin ko­et­ta, jon­ka li­säk­si pa­lau­tet­ta­via teh­tä­viä.
Oma lais­kuus.
pit­kiä päi­viä, mat­kat vie kau­an. Ei ar­ki­sin tar­peek­si ai­kaa le­väh­tää. Kir­joi­tuk­siin luku vie ai­kaa.
Se kun vä­lil­lä tu­lee pal­jon hom­maa kurs­sin lo­pus­sa ja tun­tuu ett­ei kaik­kea ker­kee teh­dä
Suu­ri mää­rä töi­tä, jot­ka tun­tu­vat pit­kä­ve­tei­sil­tä, eikä haas­teel­li­sil­ta. Työ­mää­rää voi­si vaih­taa moni­puo­li­sem­mil­la teh­tä­vil­lä, tai jol­la­kin muul­la kei­nol­la.
Tosi pal­jo teh­tä­vää ja pa­lau­tet­ta­vaa… ja vie­lä nii mo­nis­ta ai­neis­ta
Var­sin­kin se on ras­kas­ta, kun yh­del­lä vii­kol­la on mon­ta ko­et­ta ja sa­maan ai­kaan pi­täi­si kes­kit­tyä myös te­ke­mään läk­sy­jä, ole­maan kou­lus­sa 8-4 ja te­ke­mään vie­lä pa­lau­tus­teh­tä­vät. Myös se on hie­man ras­kas­ta, kun jo­kai­sen opet­ta­jan mie­les­tä se oma aine on tär­kein ja niis­sä “tur­his­sa­kin” ai­neis­sa pi­täi­si pär­jä­tä lois­ta­vas­ti. Otan myös ehkä vä­hän lii­an ras­kaas­ti kou­lun­käyn­nin, pi­täi­si muis­taa myös oma ter­veys.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioKak­kos­ten olo­ky­se­ly 2020-202118.3.2021