Kuvataide

Opis­ke­li­ja va­lit­see joko mu­sii­kis­ta tai kuva­tai­tees­ta toi­sen pa­kol­li­sen opin­to­jak­son.

Pakolliset opintojaksot

KU01 Omat ku­vat, ja­e­tut kult­tuu­rit (2 op)

Kuva­tai­teen ja muun vi­su­aa­li­sen kult­tuu­rin ku­viin, il­mi­öi­hin ja mer­ki­tyk­siin tu­tus­tu­mi­nen. Eri­lais­ten kuva­il­mai­sun vä­li­nei­den, ma­te­ri­aa­lien ja tek­no­lo­gi­oi­den so­vel­ta­mi­nen omas­sa il­mai­sus­sa.

Kes­kei­set si­säl­löt

  • opis­ke­li­joi­den omat ku­vat sekä kuva­kult­tuu­rit, joi­hin he osal­lis­tu­vat oma­eh­toi­ses­ti
  • ku­van tuot­ta­mi­sen, muok­kaa­mi­sen ja esit­tä­mi­sen kei­no­ja tai­tees­sa, ym­pä­ris­tös­sä ja me­di­as­sa
  • ku­val­lis­ten, sa­nal­lis­ten ja mui­den kuva­tul­kin­nan kei­no­jen käyt­tä­mi­nen
  • kuva­tai­teen ja muun vi­su­aa­li­sen kult­tuu­rin ajan­koh­tais­ten il­mi­öi­den tut­ki­mi­nen kuva­il­mai­sus­sa

KU02 Ym­pä­ris­tön ti­lat, pai­kat ja il­mi­öt (2 op)

Tut­ki­taan ra­ken­net­tua ym­pä­ris­töä oman te­ke­mi­sen ja il­mai­sun kaut­ta, sekä ark­ki­teh­tuu­rin, muo­toi­lun, tuot­tei­den, pal­ve­lui­den ja ym­pä­ris­tö­tai­teen ha­vain­noin­nin ja näkö­kul­mien kaut­ta. Ke­hi­ty­tään ym­pä­ris­tön ku­vien te­ki­jä­nä, tul­kit­si­ja­na ja ar­vot­ta­ja­na ym­mär­tä­en oman vai­kut­ta­mi­sen mah­dol­li­suu­den kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den kan­nal­ta.

Kes­kei­set si­säl­löt

  • opis­ke­li­joi­den omien ku­vien tar­kas­te­le­mi­nen suh­tees­sa ym­pä­ris­tön ku­viin ja muu­hun vi­su­aa­li­seen kult­tuu­riin
  • opis­ke­li­joi­den omien ku­vien käyt­tä­mi­nen tut­ki­van, pit­kä­kes­toi­sen ja il­mi­ö­kes­kei­sen työs­ken­te­lyn läh­tö­koh­ta­na
  • ku­van tuot­ta­mi­sen, muok­kaa­mi­sen ja esit­tä­mi­sen kei­no­ja ym­pä­ris­tös­sä, me­di­as­sa ja tai­tees­sa
  • ark­ki­teh­tuu­rin, muo­toi­lun ja me­di­an kä­sit­teis­töön ja ku­vas­toi­hin tu­tus­tu­mi­nen
Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot

KU05 Muo­toi­lu (2 op)

Muo­toi­lun maa­il­ma on kaik­ki­al­la. Tu­tus­tu de­sign brie­fiin ja ke­hi­tä oma ide­a­si tuot­teek­si. Muo­toi­lu­pro­ses­sin hah­mot­ta­mi­ses­ta on hyö­tyä mel­kein min­kä ta­han­sa pro­jek­tin hal­lin­nas­sa. Entä mil­lai­sia esi­nei­tä tu­le­vai­suu­des­sa tar­vi­taan ja ket­kä nii­tä suun­nit­te­le­vat? Oma vi­si­o­si on tär­keä, mal­lin­na se ja vai­ku­ta.

Kes­kei­set si­säl­löt

KU06 Oma tai­de­pro­jek­ti (2 op)

Oman ide­an ke­hit­te­ly tai­de­te­ok­sek­si. Hyö­dyn­nä vah­vuuk­si­a­si ja suun­nit­te­le oma pro­jek­ti sen mu­kai­sek­si. Voit myös an­taa vain ma­te­ri­aa­lin vie­dä tai ko­keil­la it­sel­le­si uu­sia ku­vis­me­ne­tel­miä. Tai ehkä ha­lu­at to­teut­taa yh­teis­pro­jek­tin ku­vik­ses­sa.

Kes­kei­set si­säl­löt

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioLy­se­oon ha­ke­van aine­va­lin­ta­opas 2022-202319.1.2022