Tekstivastaukset

Mitä hyvää Lukio-opiskelussa on ollut?

– Enem­män omaa ai­kaa/ei ole niin ki­re­ät ra­jat, että saa itse päät­tää enem­män.
– olen op­pi­nut ly­hy­en ajan si­sä­lä pal­jon uut­ta – uu­det ka­ve­rit – saa päät­tää omia asi­oi­ta
Aika lail­la kaik­ki.
An­ne­taan teh­dä it­se­näi­ses­ti pal­jon.
Asi­an­mu­kai­nen ope­tus ja ka­ve­rit.
Enem­män va­paut­ta pe­rus­kou­luun ver­rat­tu­na.
hyvä yh­teis­hen­ki ja eri ta­pah­tu­mat
Hyvä ym­pä­ris­tö, va­paus
Hy­vät opet­ta­jat ja ka­ve­rit
hy­vää ope­tus­ta
Itse saa vai­u­kut­taa opis­ke­luun­sa. Opis­ke­lu ns. va­paam­paa.
kaik­ki
kaik­ki ol­lut ki­vaa, hy­viä ja re­hel­li­siä ih­mi­siä
Kaik­ki on ol­lut ihan hy­vää.
Kaik­ki pait­si ruo­ka
Kan­nus­ta­va ja mu­ka­va ilma­pii­ri, mil­lä on ol­lut po­si­tii­vi­nen vai­ku­tus lu­kio opin­toi­hi­ni. Hy­viä asi­oi­ta on mm. ys­tä­vät, opet­ta­jat ja ti­lat. Lu­ki­os­sa on ki­vaa opis­kel­la.
Ka­ve­rit
Ka­ve­rit ja hyvä op­pi­mi­sen mah­dol­li­suus.
Ka­ve­rit ja opet­ta­jat. Omaa va­lin­taa
Ka­ve­rit ja va­pus
Ka­ve­rit, muut ih­mi­set, mu­ka­vat opet­ta­jat, kiin­nos­ta­vat ai­neet
ka­ve­rit, omat va­lin­nat
Ki­vo­ja ja kan­nus­ta­via opet­ta­jia, olen op­pi­nut pal­jon uut­ta
Kun pää­see ko­keis­ta läpi.
Kurs­sien muok­kaa­mi­nen.
Lu­kio opis­ke­lun par­hai­ta puo­lia ovat tie­tyn­lai­nen va­o­aus ja it­se­näi­syys.
Lu­kio-opis­ke­lus­sa on ol­lut opet­ta­jien am­mat­ti­mai­nen opet­ta­mi­nen ja to­del­la hyvä yh­teis­hen­ki op­pi­lai­den niin kuin myös opet­ta­jien vä­lil­lä, joka aut­taa opis­ke­lus­sa ja luo poh­jaa mo­ti­vaa­ti­ol­le.
Lu­ki­os­sa hy­vää on ol­lut va­paus.
Lu­ki­os­sa on kan­nus­ta­va ja ren­to il­ma­pi­ri. Kaik­ki ote­taan mu­kaan ja haus­kaa on.
Lu­ki­os­sa on rau­hal­lis­ta ja on hyvä yheis­hen­ki, kaik­kia kan­nus­te­taan.
Luku­jär­jes­tyk­seen saa vai­kut­taa ja myö­hem­min voi va­li­ta ai­nei­ta jot­ka kiin­nos­ta­vat eni­ten. Moni­puo­li­set opis­ke­lu­me­ne­tel­mät.
Moni­puo­li­sen tie­tä­myk­sen osaa­mi­nen.
Moni­puo­li­suus
Mu­ka­va ilma­pii­ri ja suu­ri­no­sa opet­ta­jis­ta on lois­ta­via ja lo­put hy­viä
No on­han se ihan ope­tus­ta.
Olen op­pi­nut pal­jon uut­ta!
olen op­pi­nut uut­ta
Olen saa­nut pal­jon tie­toa ja hy­vää ope­tus­ta.
Olen saa­nut to­del­la hy­viä ja pal­jon ys­tä­viä tääl­lä. Opis­ke­lun lo­mas­sa saat­taa ta­pah­tua pie­niä ke­ven­nyk­siä esim. van­ho­jen ja penk­ka­rei­den seu­raa­mi­nen.
Olen ty­kän­nyt opis­kel­la pel­käs­tään tie­to­ko­neil­la. Kou­lus­sa on mu­ka­va yh­teis­hen­ki ja ei tar­vit­se olla yk­sin. Opet­ta­jat kaik­ki ovat tai­ta­via ai­nees­sa joi­ta he opet­ta­vat.
On va­paa­ta
Opet­ta­jat ja opis­ke­lu
Opet­ta­jat ovat mu­ka­via ja am­mat­ti­tai­toi­sia, ilma­pii­ri on hyvä ja tän­ne on mu­ka­va tul­la.
Ope­tus ja ma­te­ri­aa­lit ovat ol­leet laa­jo­ja
Ope­tus on ol­lut hy­vää, ja ai­nei­ta saa va­li­ta itse.
Ope­tus on yleen­sä ol­lut sel­ke­ää ja olen saa­nut apua.
Op­pi­mi­nen.
Pal­jon ai­kaa siir­tyä luo­kis­ta toi­seen ja hy­vät mah­dol­li­suu­det työs­ken­nel­lä muu­al­la kuin luo­kas­sa.
Pys­tyy pal­jon omal­la vas­tuul­la opis­ke­lee
Ren­tous
Ruo­ka
Saa pal­jon si­vis­tä­vää tie­toa ja ai­kaa miet­tiä tu­le­vaa.
Saa tu­kea aina kun tar­vit­see ja ker­ro­taan että ei hait­taa vaik­ka aina ei on­nis­tu
Se on it­se­näi­sem­pää kuin pe­rus­kou­lus­sa.
Se, että voi itse päät­tää luku­jär­jes­tyk­sis­tä.
Sen moni­puo­li­suus ja pal­jon va­paam­pi ym­pä­ris­tö kuin pe­rus­kou­lu. Tääl­lä saa itse vai­kut­taa niin mo­neen asi­aan ja on hyvä, että esi­mer­kik­si omiin opet­ta­jiin on mah­dol­li­suus vai­kut­taa.
Ti­lat.
Tosi mu­ka­vaa ja kan­nus­ta­vaa.
Tun­tuu ren­nom­mal­ta kuin ylä­as­teel­la, mut­ta sen ohel­la se on on­nis­tu­nut ole­maan myös ran­kem­paa.
Työs­ken­te­lyyn voi itse vai­kut­taa pal­jon, ja pi­tää olla itse vas­tuus­sa.
Uu­det ka­ve­rit
Uu­det ka­ve­rit ja it­se­näi­nen työs­ken­te­ly
Uu­det ka­ve­rit, hyvä ope­tus
uu­det ka­ve­rit, uu­den op­pi­mi­nen
uu­sia ys­tä­viä
Va­paus
Voi muo­ka­ta omaa luku­jär­jes­tys­tä.
Yh­teis­hen­ki ja ren­tous.

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

– voi­si olla vä­hem­män kuor­mit­ta­va
Ehkä ei ihan niin pal­jon teh­tä­vää ja pää­tet­tä­vää niin ai­kai­sin
Ehkä enem­män yh­tei­siä ta­pah­tu­mia.
Ehkä vä­hän viih­tyi­säm­mät ti­lat.
Ei ke­hi­tet­tä­vää
Ei ke­hi­tet­tä­vää.
Ei tar­vit­si­sit
En ke­hit­täi­si
En kek­si mi­tään.
En mi­ten­kään.
En mi­ten­kään.
En mi­ten­kään.
En oi­ke­as­taan mi­ten­kään.
En ole huo­man­nut kou­lus­sa ke­hi­tyk­sen tar­vet­ta.
En osaa sa­noa
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa
en osaa sa­noa
En osaa sa­noa täl­lä het­kel­lä
En osaa sa­noa.
En sa­noi­si, että mi­tään ke­hi­tet­tä­vää on. Kaik­ki on kun­nos­sa, mut­ta oli­si kiva jos ruo­kai­lus­sa oli­si eri­kois­ruo­ka­va­li­ol­le ruo­kia, sil­lä usein ol­lut niin ett­ei mi­tään ole ol­lut ja on jou­tu­nyt odot­ta­maan kun­nes keit­tä­jät ke­keis­vät jo­tain syö­tä­vää.
en tie­dä
en tie­dä
En tie­dä
En tie­dä.
EN tie­dä.
En var­maan mi­tään.
Enem­män mah­dol­li­suuk­sia it­se­näi­sem­pään opis­ke­luun.
Enem­män oles­ke­lu ti­lo­ja väli­tun­neil­le.
Enem­män oman ryh­män kans­sa te­ke­mis­tä, jot­ta op­pi­si tun­te­maan omaa ryh­mään­sä pa­rem­min.
Enem­män pat­jo­ja.
ih­mi­set oli­si­vat mu­ka­vam­pi­aa.
joi­den­kin so­vel­lus­ten käyt­töä voi­si opet­taa tar­kem­min en­nen­kuin sitä ale­taan käyt­tä­mään ko­ko­a­jan. esim. ge­o­geb­ra 6
kiel­ten opet­ta­jien am­mat­ti­tai­toa
kou­lu­ruo­ka
Lait­tai­sin vä­hem­män ko­kei­ta op­pi­lail­le tai ai­ma­kin hel­pot­tai­sin nii­tä.
Ma­te­ri­aa­lit
Ope­tuk­seen muu­tos­ta. Se­lit­täi­si­vät asi­at sil­leen­sä että me­kin ym­mär­re­tään ne eikä sil­leen­sä että vain he, jot­ka ovat tai­ta­via sii­nä ym­mär­tä­vät.
Paha sa­noo, kun en ole mi­kään asi­an­tun­ti­ja.
Pa­rem­mat läp­pä­rit
Pa­rem­paa ruo­kaa
Pa­rem­paa ruo­kaa.
Pa­rem­pi ruo­ka
Pa­rem­pi ruo­ka
Vä­hem­män mu­siik­kia ja ku­vis­ta.
Väli­ke­ven­nyk­set oli­si­vat ki­vo­ja kes­kus­te­lun vä­lis­sä.

Mikä sai sinut valitsemaan opiskelupaikaksi nykyisen oppilaitoksesi?

– oli lä­hel­lä
Ai­nut lu­kio sa­von­lin­nas­sa ja am­mat­ti­kou­lun alat ei kiin­nos­ta­nut
En men­nyt amik­seen.
En tien­ny min­ne muu­al­le me­nis
En tien­nyt mitä ha­lu­an opis­kel­la jat­kos­sa jo­ten tu­lin lu­ki­oon.
en tien­nyt mitä ha­lu­an teh­dä iso­na
En tien­nyt vie­lä mikä kiin­nos­taa
Ha­lui­sin lu­ki­oon.
ha­lu­sin ai­kaa miet­tiä mitä teen jat­kos­sa ja saa hy­vät pe­rus­teet jat­ko-opin­toi­hin
Ha­lu­sin lu­ki­oon enkä ha­lun­nut taik­de­lu­ki­oon.
Ha­lu­sin tul­la lu­ki­oon.
Ha­lu­sin yli­op­pi­las­tut­kin­non ja si­jain­ti oli hyvä
hyvä meno, lä­hel­lä
Hyvä si­jain­ti ja li­sää ai­kaa miet­tiä tu­le­vai­suut­ta.
Jää­kiek­ko ja tut­tu kau­pun­ki.
Ka­ve­rit suo­sit­te­li­vat
Ka­ve­rit­kin ha­ki­vat tän­ne.
Kil­pa­ur­hei­lu­lin­ja.
ki­pis
Ki­pis
Kos­ka en jak­sa­nut men­nä kau­em­mas.
Kos­ka en tie­dä mitä ha­lu­an elä­mäs­sä­ni, niin tämä an­taa ehkä vä­hän li­sää ai­kaa
Kos­ka ha­lu­sin lu­ki­oon
koti­paik­ka­kun­ta
Kuu­lin hy­vää sii­tä
kuu­lin pal­jon hy­vää sii­tä
Lisä ai­kaa miet­tiä mitä ha­lu­aa teh­dä seu­raa­vak­si.
Li­sää miet­ti­mis­ai­kaa jat­ko-opis­ke­lu­jen suh­teen ja lu­ki­on hy­vät puo­let.
Lu­kio oli lä­hel­lä ko­ti­a­ni ja an­taa par­haat jat­ko-opis­ke­lu­mah­dol­li­suu­det.
Lu­ki­on sai mi­nut va­lit­se­maan se, ett­ei muut pai­kat kiin­nos­ta­nut.
Ly­se­on lu­kio näyt­ti ole­van par­hain va­lin­ta, en amik­seen ha­lun­nut ja taik­ka­ri ei tun­tu­nut mi­nul­le so­pi­val­ta.
Lä­hei­nen si­jain­ti ja hy­vät suo­si­tuk­set.
Lä­hel­lä ko­tia, so­pi­va yleis­lu­kio.
Lä­hel­lä ko­tia, to­del­la hyvä opis­ke­lu­paik­ka. Tie­sin ha­lu­a­va­ni lu­ki­oon ja tämä oli vaih­to­eh­dois­ta pa­ras.
lä­hel­lä, vai­kut­ti viih­ty­säl­tä ja mu­ka­val­ta yms
lä­hel­lä.
Lähi­lu­kio.
Lä­hin lu­kio
Lä­hin lu­kio.
Lä­hin lu­kio.
Lä­hin opis­ke­lu­paik­ka ja kiin­nos­tus lu­kio-opis­ke­lua koh­taan.
Lä­hin­pä­nä
Mo­net per­hees­tä­ni oli käy­nyt tä­män kou­lun niin ha­lu­sin myös käy­dä tä­män läpi.
Muut vaih­to­eh­dot oli huo­nom­pia
Olin kuul­lut täs­tä lu­ki­os­ta pal­jon po­si­tii­vi­sia asi­oi­ta ja kun pää­sin tu­tus­tu­maan lu­ki­oon en­sim­mäi­sen ker­ran ja vain vein mi­nut mu­ka­naan.
Sai ai­kaa miet­tiä
Se että se on Sa­von­lin­nas­sa
Se oli ai­nut nor­mi­lu­kio sa­von­lin­nas­sa.
Se oli hyvä
Se oli lä­hel­lä ja vai­kut­ti hy­väl­tä.
Se oli lä­hel­lä ko­tia ja vai­kut­ti hy­väl­tä.
Se oli lä­hin lu­kio.
se oli lä­hin opis­ke­lu paik­ka ja vel­je­ni kävi kans­sa tääl­lä lu­ki­on­sa.
se oli lä­hin pe­rus­lu­kio ja kum­pi­kin veli kävi tääl­lä.
Se oli pa­ras vaih­to­ehto
Se on koti­kau­pun­gis­sa­ni ja siel­lä on hyvä thteis­hen­ki.
Se on lä­hel­lä asuin­paik­kaa­ni ja ha­lu­sin lu­ki­oon.
Se on lä­him­pä­nä ko­ti­a­ni. (23km)
Se on omas­sa koti­kau­pun­gis­sa­ni.
Se on sa­mas­sa kau­pun­gis­sa mis­sä asun.
Se vai­kut­ti par­haal­ta lähi­ym­pä­ris­tös­tä­ni
si­jain­ti ja ka­ve­rit
Si­jain­ti koti­kau­pun­gis­sa mah­dol­lis­taa vie­lä asu­mi­sen van­hem­pien luo­na, kaik­ki tu­tut ja ka­ve­rit jäi sa­von­lin­naan ja ly­seo oli luon­nol­li­nen jat­ku­mo il­man isoa stres­siä.
So­pi­va si­jain­ti.
Van­hem­mat
Van­hem­mat, sekä se, että en tie­dä mitä ha­lu­an teh­dä tu­le­vai­suu­des­sa.

Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi?

– ne ovat vä­lil­lä ras­kai­ta eism. kun luk­ka­rit ovat lii­an täyn­nä
Ei
Ei ole ai­kaa hen­gäh­tää koko ajan pi­tää olla lu­ke­mas­sa jot­ta py­syy kar­tal­la muu­ten ne ka­saan­tuu ja pää le­vii
En koe
Huo­no mo­ti­vaa­tio.
ih­mi­set.
jos jak­saa teh­dä niin kyl­lä myös pär­jää
Ko­keet
no­pea työ­ta­ha­ti ja teh­tä­vien mää­rä
Oma pa­nos­ta­mi­nen. Voin itse teh­dä niis­tä hel­pom­pia.
Omat hen­ki­lö­koh­tai­set on­gel­mat, ku­ten ma­sen­nus ja uu­pu­mus.
On aika pal­jon töi­tä, ja se on ras­kas­ta mut­ta ei se ehkä kui­tes­kaan ihan lii­an ras­kas­ta ole, vä­hän voi­si olla vä­hem­män töi­tä
pal­jon asi­aa ja kova tah­ti, ja ktna pi­täi­si koko ajan teh­dä kou­lu hom­mia
Pal­jon kurs­se­ja
Var­maan se että kun asuu yk­sin ja yh­dis­tää jää­kie­kon sii­hen ja stres­si nu­me­rois­ta.
vä­lil­lä joo mut­ta vä­lil­lä ei, vaih­te­lee. Pit­kät päi­vät, pal­jon teh­tä­vää

Sa­von­lin­nan Ly­se­on lu­kioEn­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin tulo­ky­se­ly 2021-202221.3.2022