Lyseon projektiviikko keväällä 2022

Ly­se­on lu­kio to­teut­ti yh­teis­työs­sä mui­den toi­sen as­teen ja kor­kea-as­teen oppi­lai­tos­ten sekä työ­e­lä­män edus­ta­jien kans­sa pro­jek­ti­vii­kon 8.4.- 14.4.2022. Opis­ke­li­joil­le oli tar­jol­la seu­raa­via pro­jek­te­ja: https://exp­ress.ado­be.com/page/HwOS4xuUZnjCs/

Pro­jek­ti­vii­kon ta­voit­tee­na on tar­jo­ta lu­ki­o­lai­sil­le eri­lai­nen kou­lu­viik­ko, jon­ka ai­ka­na yh­teis­työ­tä teh­dään yli kou­lu- ja oppi­aine­ra­jo­jen. Lu­ki­o­lai­set pää­se­vät opis­ke­le­maan uu­den­lai­sia opin­to­ko­ko­nai­suuk­sia uu­sis­sa ym­pä­ris­töis­sä eri yh­teis­työ­ta­ho­jen kans­sa. Pro­jek­ti­vii­kon työ­ta­vat on jär­jes­tet­ty niin, että ne ovat mah­dol­li­sim­man käy­tän­nön­lä­hei­siä, toi­min­nal­li­sia ja opis­ke­li­joi­ta ak­ti­voi­via. Pro­jek­ti­viik­ko on saa­nut opis­ke­li­joil­tam­me var­sin myön­tei­sen pa­laut­teen ja tämä roh­kai­see mei­tä jat­ka­maan pro­jek­ti­viik­ko­käy­tän­töä myös ensi luku­vuon­na.

Ohes­sa ly­se­o­lais­ten pro­jek­ti­viik­ko­ko­ke­muk­sia:

Luo­vat kä­den tai­dot

https://sa­von­lin­nan­ly­seo.fi/2022/04/luo­vat-ka­det-toi­vat-hy­vaa-miel­ta/

p

p

p

Kur­kis­tus yli­o­pis­to-opin­toi­hin

Mi­nus­ta­ko lää­kä­ri, puhe­te­ra­peut­ti tai ict-alan osaa­ja? Sa­von­lin­nan lu­ki­oi­den pro­jek­ti­vii­kol­la tes­tat­tiin unel­ma-alan opin­to­ja | Ou­lun yli­o­pis­to

XAMK:n pro­jek­tit

Pro­jek­ti­vii­kon ai­ka­na opis­ke­li­joil­la oli mah­dol­li­suus teh­dä avoi­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun opin­to­ja Kaak­kois-Suo­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­luun (Xamk). Xam­kin opin­to­jak­soil­le osal­lis­tui 133 opis­ke­li­jaa, jos­ta useim­mat suo­rit­ti­vat hy­gie­nia- ja an­nis­ke­lu­pas­seja yh­dis­tet­ty­nä Sa­von­lin­na mat­kai­li­jan sil­min -opin­to­ko­ko­nai­suu­teen. Pas­si­kou­lu­tuk­set oli­vat opis­ke­li­joil­le mie­lei­siä ja ne ko­et­tiin tar­peel­li­si­na sekä tie­don­han­kin­nan että tu­le­van työ­e­lä­män kan­nal­ta. Li­säk­si suo­ri­tet­tiin lii­kun­nan ja hy­vin­voin­nin sekä so­si­aa­li- ja ter­veys­alan verk­ko-opin­toja. Myös verk­ko-opin­not sai­vat kii­tos­ta ja nii­den ko­et­tiin an­ta­van hy­vää lisä­o­saa­mis­ta ja tie­toa opis­ke­li-joi­den omiin kiin­nos­tuk­sen koh­tei­siin. Hyvä yh­teis­työ XAMK:n kans­sa on ar­vo­kas lisä lu­ki­o­lais­ten am­mat­ti-kor­ke­a­kou­lu­o­pin­toi­hin tu­tus­tu­mi­seen.

Omil­le sii­vil­le – it­se­näis­ty­vä lu­ki­o­lai­nen

Pro­jek­tin ai­ka­na poh­dit­tiin it­se­näis­ty­väl­le ja omaan ko­tiin muut­ta­val­le lu­ki­o­lai­sel­le tär­kei­tä ja ajan­koh­tai­sia asi­oi­ta. Opis­ke­li­jat ot­ti­vat sel­vää sii­tä, mitä asi­oi­ta on hyvä tie­tää, kun muut­taa omaan ko­tiin (mm. vuok­ra­so­pi­muk­sen te­ke­mi­nen, ta­kuu­vuok­ra, säh­kö­so­pi­mus ja koti­va­kuu­tus). Li­säk­si pro­jek­tin ai­ka­na tut­kit­tiin, mil­lai­sia tu­kia asu­mi­seen on mah­dol­lis­ta saa­da sekä las­ket­tiin omia tu­lo­ja, me­no­ja ja ve­ro­ja. Opis­ke­li­jat ko­kei­li­vat myös käy­tän­nös­sä mil­lai­sen ruo­an saa val­mis­tet­tua 2 eu­rol­la. Myös oma hy­vin­voin­ti, ih­mis­suh­teis­ta huo­leh­ti­mi­nen, stres­sin hal­lin­ta ja ren­tou­tu­mi­nen nos­tet­tiin kes­ki­öön it­se­näis­ty­vän nuo­ren hy­vän ar­jen ele­ment­tei­nä. Läm­min kii­tos kai­kil­le pro­jek­tis­sa mu­ka­na ol­leil­le yh­teis­työ­ta­hoil­le! Ohes­sa pro­jek­tis­sa mu­ka­na ol­lei­den nuor­ten pa­lau­tet­ta:

Mikä projektissa oli parasta?

”Pa­ras­ta oli tie­to sii­tä, mitä kaik­kea pi­tää hoi­taa kun muut­taa pois.”

”Ryh­mäs­sä ole­va ren­to ilma­pii­ri aut­toi opis­ke­lus­sa. Tyk­kä­sin sii­tä, kun ope­tuk­seen osal­lis­tui­vat asi­an­tun­ti­jat.”

”Pi­din eri­tyi­ses­ti bud­je­tin laa­ti­mi­ses­ta. Se oli oi­ke­as­taan to­del­la ki­vaa ja mo­ti­voi­vaa”.

”Pro­jek­ti an­toi pal­jon uut­ta hyö­dyl­lis­tä tie­toa. Op­pi­mis­ta aut­toi ryh­mäs­sä työs­ken­te­ly ja kuun­te­le­mi­nen”.

”Pa­ras­ta oli se, että yh­des­sä poh­dit­tiin ja mie­tit­tiin asi­oi­ta sekä ja­et­tiin omia ko­ke­muk­sia. Op­pi­mis­ta aut­toi hy­vät vie­rai­li­jat, jot­ka ker­toi­vat asi­ois­ta sel­ke­äs­ti”!.

”Pa­ras­ta oli ruo­an­teko”.

”Kaik­ki tie­to ja asi­at mitä tun­neil­la käy­tiin läpi oli hyö­dyl­li­siä. Ne tu­le­vat var­mas­ti tu­le­vai­suu­des­sa käyt­töön ja pro­jek­ti­viik­ko sat­tui omal­la koh­dal­la so­pi­vaan ai­kaan kun muut­to on tu­los­sa pa­rin vii­kon pääs­tä”.

Molekyyligastronomia

Mo­le­kyy­li­gast­ro­no­mi­as­sa tu­tus­tut­tiin ruu­an­lait­toon eri­tyi­ses­ti ke­mi­an näkö­kul­mas­ta. Kiis­se­lin, suk­laa­kon­veh­tien ja pik­ku­lei­pien val­mis­tuk­sen ohes­sa poh­dit­tiin, mitä val­mis­tus­vai­hees­sa ai­neil­le ta­pah­tuu ke­mi­al­li­sel­la ta­sol­la. Li­säk­si opis­ke­li­jat pää­si­vät ko­kei­le­maan mui­den mu­as­sa uppo­mu­nan ja ker­ros­juo­man val­mis­tus­ta sekä suk­laan tem­pe­roin­tia.

Moon Camp

Moon Camp -pro­jek­tin ai­ka­na sy­ven­net­tiin ym­mär­rys­tä sekä opit­tiin pal­jon uu­sia asi­oi­ta ava­ruu­teen liit­ty­en. Vii­kon ai­ka­na opis­ke­li­jat tu­tus­tui­vat muun mu­as­sa Kuus­sa val­lit­se­viin olo­suh­tei­siin ja ava­ruus­mat­kus­tuk­sen sa­loi­hin lu­en­to­jen ja ryh­mä­töi­den avul­la.

Viik­koon si­säl­tyi myös pal­jon konk­reet­tis­ta te­ke­mis­tä: ra­ke­tin ja Kuu­las­keu­tu­jan ra­ken­ta­mis­ta ja tes­taa­mis­ta, 3D-mal­lin­nuk­sen har­joit­te­lua ja tuki­koh­dan suun­nit­te­lua sekä tut­ki­mus­ro­bot­tien ra­ken­ta­mis­ta ja oh­jel­moin­tia. Jo­kai­nen opis­ke­li­ja­tii­mi suun­nit­te­li pro­jek­tin ai­ka­na opit­tu­jen asi­oi­den poh­jal­ta oman ava­ruus­mat­kan eri vai­hei­neen.

Nuoren kansalaisen turvallisuuskurssi

Pro­jek­ti­vii­kol­la 18 kou­lum­me opis­ke­li­jaa osal­lis­tui­vat kol­men päi­vän ja kah­den yön mit­tai­sel­le tur­val­li­suus­kurs­sil­le, joka to­teu­tet­tiin pää­osin Ter­vas­tu­van kau­niis­sa ja lu­mi­sis­sa alku­ke­vään mai­se­mis­sa. Yö­py­mi­nen ta­pah­tui puo­li­jouk­ku­e­tel­tois­sa, ja käy­tös­sä oli myös Ter­vas­tu­van tupa keit­ti­öi­neen, kota ja ran­ta­sau­na. Kurs­sin to­teut­ti­vat yh­teis­työs­sä mo­lem­mat Sa­von­lin­nan päi­vä­lu­ki­ot, Maan­puo­lus­tus­kurs­si ry., Sa­von­lin­nan Re­ser­vi­läi­set ry. ja Ola­vin Ret­kei­li­jät ry. Pe­las­tus­lai­tok­sen kou­lut­ta­jat kä­vi­vät har­joi­tut­ta­mas­sa mm. ensi­apu­tai­to­ja sekä alku­sam­mu­tus­ta. Po­lii­sit kä­vi­vät esit­te­le­mäs­sä po­lii­sin työ­tä. Maas­to­yö­py­mi­seen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa ope­tel­tiin mm. puu­huol­toa ja tel­tan pys­ty­tys­tä, ja muu­ten käy­tiin läpi esim. ko­din va­rau­tu­mis­ta poik­keus­ti­lan­tei­siin. Kurs­si­lai­set pi­ti­vät kurs­sia enim­mäk­seen ‘kym­pin jut­tu­na’.

Ur­hei­lu­lei­ri

Ur­hei­lu­lei­ri to­teu­tet­tiin ai­kai­sem­mas­ta poi­ke­ten si­ten, että kai­kil­la ha­luk­kail­la oli mah­dol­li­suus va­lin­taan. Toi­min­ta ta­pah­tui kou­lu­ai­kaan ja pää­paik­ka­na oli kou­lun­lii­kun­ta­sali.Vii­kon ai­ka­na käy­tet­tiin myös kau­pun­gil­ta löy­ty­viä kun­to­sa­le­ja. Päi­vät ryt­mit­tyi­vät aamu­lii­kun­nan, ruo­kai­lun,  ryh­mä­läis­ten suun­nit­te­le­mien pe­lien, leik­kien ja ki­sai­lu­jen to­teu­tuk­sen sekä ilta­päi­vä­lii­kun­nan mer­keis­sä.

Toi­min­ta suun­ni­tel­tiin opis­ke­li­joi­den toi­vei­den mu­kaan. Uu­sia la­je­ja­kin, ku­ten cheer­le­a­ding ja sisä­golf, pääs­tiin ko­kei­le­maan. Pa­lau­te vii­kos­ta oli po­si­tii­vis­ta.

Kaa­os­pe­lin voit­ta­jane­lik­ko

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2021-202225.4.2022