Henkilöstö

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on hen­ki­lö­kun­taan kuu­luu noin 30 ai­neen­o­pet­ta­jaa, kak­si opin­to-oh­jaa­jaa, eri­tyis­o­pet­ta­ja, reh­to­ri, apu­lais­reh­to­ri (opet­ta­jan työn ohel­la) sekä kou­lu­sih­tee­ri. Opin­to­koor­di­naat­to­ri on SA­MIE­DUn työn­te­ki­jä ja toi­mii yh­teys­hen­ki­lö­nä am­ma­til­li­seen kou­lu­tuk­seen.  Hy­vin­voin­ti­alue Eloi­san pal­ve­luk­ses­sa toi­mi­vat kou­lu­ter­vey­den­hoi­ta­ja, kou­lu­lää­kä­ri ja -psy­ko­lo­gi sekä ku­raat­to­ri, jol­la on vas­tuu­a­lu­ei­naan myös mui­ta kou­lu­ja. Li­säk­si kou­lul­la työs­ken­te­lee ruo­ka- ja sii­vous­pal­ve­lun hen­ki­lös­töä. Tila­pal­ve­lu ja it-pal­ve­lu ovat käy­tet­tä­vis­sä pyyn­nös­tä. Va­ki­nai­sen hen­ki­lös­tön li­säk­si kou­lul­la työs­ken­te­lee mää­rä­ai­kai­ses­ti eri hank­kei­den työn­te­ki­jöi­tä, esi­mer­kik­si kou­lu­nuo­ri­so­työn­te­ki­jöi­tä tai han­ke­koor­di­naat­to­rei­ta.

Laa­dun näkö­kul­mas­ta kes­kei­siä te­ki­jöi­tä ovat opet­ta­jien ja muun hen­ki­lö­kun­nan riit­tä­vä mää­rä, pä­te­vyy­det, uu­sien työn­te­ki­jöi­den pe­reh­dy­tys, täy­den­nys­kou­lu­tuk­siin osal­lis­tu­mi­nen ja työ­hy­vin­voin­ti.

Ope­tus- ja hal­lin­to­hen­ki­lö­kun­nan vaih­tu­vuus on Ly­se­ol­la vä­häis­tä. Kau­pun­gin toi­min­ta­ta­van mu­kaan työn­te­ki­jöi­den siir­ty­es­sä muu­al­le tai jää­des­sä eläk­keel­le ar­vi­oi­daan ta­paus­koh­tai­ses­ti, voi­daan­ko teh­tä­vät hoi­taa jäl­jel­le jää­vien työn­te­ki­jöi­den voi­min vai onko tar­ve pal­ka­ta uut­ta työ­voi­maa. Rek­ry­toin­nis­sa nou­da­te­taan voi­mas­sa ole­via sää­dök­siä, ja teh­tä­viin pal­ka­taan aina par­haan pä­te­vyy­den omaa­vat ha­ki­jat. Opet­ta­ja­lu­et­te­lo sekä yh­teys­tie­dot jul­kais­taan kou­lun opin­to-op­pais­sa ja koti­si­vuil­la.

Ope­tus­toi­min­nas­sa ja hal­lin­nos­sa uu­det työn­te­ki­jät pe­reh­dy­te­tään teh­tä­viin­sä säh­köis­ten ma­te­ri­aa­lien avul­la, jot­ka ovat opet­ta­jien saa­ta­vil­la oman kou­lun sul­je­tus­sa OnE­du-ym­pä­ris­tös­sä sekä kau­pun­gin int­ra­ne­tis­sä, Sant­ras­sa. Uu­sil­le opet­ta­jil­le ni­me­tään myös pe­reh­dy­tyk­ses­tä vas­taa­va kol­le­ga. Heil­le ei en­sim­mäi­se­nä työ­vuo­te­na mää­rä­tä ryh­män­oh­jaa­jan teh­tävíä, jot­ta he eh­ti­vät kun­nol­la pe­reh­tyä kou­lun toi­min­taan ja käy­tän­tei­siin.

OnE­du-ym­pä­ris­tös­sä ovat esi­mer­kik­si:

Sa­von­lin­nan kau­pun­gin hen­ki­lös­tön työ­ter­veys­pal­ve­lut ja työ­ky­kyä yllä­pi­tä­vät hen­ki­lös­tö­edut ovat Ly­se­on hen­ki­lö­kun­nan käy­tet­tä­vis­sä.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Ope­tus­hen­ki­lös­tön työ­hy­vin­voin­tia seu­ra­taan joka toi­nen vuo­si kau­pun­gin yh­tei­sel­lä ky­se­lyl­lä ja joka toi­nen vuo­si kou­lun omal­la ky­se­lyl­lä. Tu­lok­set kä­si­tel­lään opet­ta­jien tii­meis­sä ja sen jäl­keen yh­tei­ses­ti opet­ta­jain­ko­kouk­ses­sa. Ky­se­ly­jen pe­rus­teel­la ni­me­tään ke­hi­tys­koh­tei­ta. Esi­hen­ki­lön ja työn­te­ki­jöi­den vä­li­sis­sä ke­hi­tys­kes­kus­te­luis­sa kä­si­tel­lään yk­si­lön työ­hy­vin­voin­tiin ja osaa­mi­seen liit­ty­viä ai­hei­ta. Ke­hi­tys­kes­kus­te­lut on mah­dol­lis­ta pi­tää myös ryh­mä­kes­kus­te­lui­na esi­mer­kik­si oppi­aine­ryh­mit­täin.

Työ­ym­pä­ris­tön ter­veel­li­syy­des­tä ja tur­val­li­suu­des­ta huo­leh­ti­mi­sek­si työ­ter­veys­huol­to ja työ­suo­je­lun toi­mi­hen­ki­löt te­ke­vät työ­paik­ka­käyn­te­jä. Käyn­neis­tä laa­di­taan ra­port­ti sekä suo­si­tuk­set mah­dol­li­sis­ta kor­jat­ta­vis­ta koh­teis­ta niin kiin­teis­tös­sä kuin psy­ko­so­si­aa­li­sen kuor­mi­tuk­sen osal­ta­kin. Kou­lul­la toi­mi­taan suo­si­tus­ten mu­kai­ses­ti.

Kou­lu­tus­ta­voit­teen mi­ni­mi­nä voi­daan pi­tää, että jo­kai­nen opet­ta­ja osal­lis­tuu ai­na­kin yh­teen täy­den­nys­kou­lu­tuk­seen luku­vuo­den ai­ka­na. Ta­voi­tet­ta edis­te­tään tie­dot­ta­mal­la ak­tii­vi­ses­ti eri ta­ho­jen jär­jes­tä­mis­tä kou­lu­tuk­sis­ta.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024