Opinto-ohjauksen tehtävänä on tukea opiskelijaa opinnoissa lukioaikana ja huolehtia siitä, että hänellä on riittävästi tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee siirtyessään jatko-opintoihin ja työelämään. Ohjauksen tavoitteena on tukea opiskelijan hyvinvointia, kasvua ja kehitystä, tarjota aineksia itsetuntemuksen ja -ohjautuvuuden lisääntymiseen sekä kannustaa aktiiviseen kansalaisuuteen. Ohjauksella on keskeinen merkitys hyvinvoinnin lisäämisessä ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Savonlinnan lyseon lukion ohjaussuunnitelma toimii ohjaustyön kehittämisen välineenä ja siinä kuvataan ohjaustoiminnan toteutus, työnjako ja yhteistyö eri tahojen kanssa. Opinto-ohjauksen sisällöt, työnjako ja vastuut sekä ajankohtaisia asioita on koottu myös Lyseon kotisivuille kohtaan Opinto-ohjaus. Ohjaus on henkilöstön tavoitteellisesti johdettua yhteistä työtä ajatuksella Koko koulu ohjaa. Ohjauksen järjestämiseen osallistuvat myös ryhmänohjaajat, aineenopettajat, tutorit ja koulun muu henkilökunta. Ryhmänohjaaja toimii perusryhmänsä lähiohjaajana, ja ryhmänohjaajan tehtäviä ja vastuita on kuvattu erillisessä Ryhmänohjaajan oppaassa.
Lukiolainen laatii itselleen lukion opettajien ja opinto-ohjaajan tuella henkilökohtaisen opintosuunnitelman opintojen etenemisen sekä jatko-opintoihin ja työelämään siirtymisen tueksi. Suunnitelma sisältää
- opiskelusuunnitelman
- ylioppilastutkintosuunnitelman
- jatko-opinto- ja urasuunnitelman.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Lyseon ohjaustoimintaa arvioidaan säännöllisesti henkilökohtaisten ohjauskeskustelupalautteiden, opintojaksopalautteiden sekä Lyseon vuosittaisten opiskelijakyselyiden avulla. Myös lukio-opintojen läpäisyä ja keskeyttämistä seurataan vuosittain. Opiskelijoiden sijoittumista lukio-opintojen jälkeisiin jatko-opintoihin seurataan mahdollisuuksien mukaan.
Lisäksi ohjaustyön arvioinnissa hyödynnetään valtakunnallista Hyvän ohjauksen kriteerit -käsikirjaa (OPH), joka toimii työkaluna ohjauksen kehittämiseen ja varmentamiseen koulujen ja oppilaitosten muuttuvissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024