Opiskelijan ohjaus

Opin­to-oh­jauk­sen teh­tä­vä­nä on tu­kea opis­ke­li­jaa opin­nois­sa lu­ki­o­ai­ka­na ja huo­leh­tia sii­tä, että hä­nel­lä on riit­tä­väs­ti tie­to­ja ja tai­to­ja, joi­ta hän tar­vit­see siir­ty­es­sään jat­ko-opin­toi­hin ja työ­e­lä­mään. Oh­jauk­sen ta­voit­tee­na on tu­kea opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tia, kas­vua ja ke­hi­tys­tä, tar­jo­ta ai­nek­sia itse­tun­te­muk­sen ja -oh­jau­tu­vuu­den li­sään­ty­mi­seen sekä kan­nus­taa ak­tii­vi­seen kan­sa­lai­suu­teen. Oh­jauk­sel­la on kes­kei­nen mer­ki­tys hy­vin­voin­nin li­sää­mi­ses­sä ja syr­jäy­ty­mi­sen eh­käi­sys­sä.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on oh­jaus­suun­ni­tel­ma toi­mii oh­jaus­työn ke­hit­tä­mi­sen vä­li­nee­nä ja sii­nä ku­va­taan oh­jaus­toi­min­nan to­teu­tus, työn­jako ja yh­teis­työ eri ta­ho­jen kans­sa. Opin­to-oh­jauk­sen  si­säl­löt, työn­jako ja vas­tuut sekä ajan­koh­tai­sia asi­oi­ta on koot­tu myös Ly­se­on koti­si­vuil­le koh­taan Opin­to-oh­jaus. Oh­jaus on hen­ki­lös­tön ta­voit­teel­li­ses­ti joh­det­tua yh­teis­tä työ­tä aja­tuk­sel­la Koko kou­lu oh­jaa. Oh­jauk­sen jär­jes­tä­mi­seen osal­lis­tu­vat myös ryh­män­oh­jaa­jat, ai­neen­o­pet­ta­jat, tu­to­rit ja kou­lun muu hen­ki­lö­kun­ta. Ryh­män­oh­jaa­ja toi­mii pe­rus­ryh­män­sä lähi­oh­jaa­ja­na, ja ryh­män­oh­jaa­jan teh­tä­viä ja vas­tui­ta on ku­vat­tu eril­li­ses­sä Ryh­män­oh­jaa­jan op­paas­sa.

Lu­ki­o­lai­nen laa­tii it­sel­leen lu­ki­on opet­ta­jien ja opin­to-oh­jaa­jan tu­el­la hen­ki­lö­koh­tai­sen opin­to­suun­ni­tel­man opin­to­jen ete­ne­mi­sen sekä jat­ko-opin­toi­hin ja työ­e­lä­mään siir­ty­mi­sen tu­ek­si. Suun­ni­tel­ma si­säl­tää

Opis­ke­li­ja päi­vit­tää hen­ki­lö­koh­tais­ta opin­to­suun­ni­tel­maa sään­nöl­li­ses­ti opin­to­jen ede­tes­sä. Lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na tu­tus­tu­taan myös lu­ki­on jäl­kei­siin jat­ko-opin­toi­hin esi­mer­kik­si työ­paik­koi­hin ja jat­ko-opis­ke­lu­paik­koi­hin jär­jes­te­tyil­lä tu­tus­tu­mis­käyn­neil­lä.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Ly­se­on oh­jaus­toi­min­taa ar­vi­oi­daan sään­nöl­li­ses­ti hen­ki­lö­koh­tais­ten oh­jaus­kes­kus­te­lu­pa­laut­tei­den, opin­to­jak­so­pa­laut­tei­den sekä Ly­se­on vuo­sit­tais­ten opis­ke­li­ja­ky­se­lyi­den avul­la. Myös lu­kio-opin­to­jen lä­päi­syä ja kes­keyt­tä­mis­tä seu­ra­taan vuo­sit­tain. Opis­ke­li­joi­den si­joit­tu­mis­ta lu­kio-opin­to­jen jäl­kei­siin jat­ko-opin­toi­hin seu­ra­taan mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan.

Li­säk­si oh­jaus­työn ar­vi­oin­nis­sa hyö­dyn­ne­tään val­ta­kun­nal­lis­ta Hy­vän oh­jauk­sen kri­tee­rit -käsi­kir­jaa (OPH), joka toi­mii työ­ka­lu­na oh­jauk­sen ke­hit­tä­mi­seen ja var­men­ta­mi­seen kou­lu­jen ja oppi­lai­tos­ten muut­tu­vis­sa op­pi­mis- ja toi­min­ta­ym­pä­ris­töis­sä.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024