Lukiolaisella on oikeus saada oppimisen tukea riippumatta siitä, mistä syystä oppimisvaikeudet johtuvat. Syitä voivat olla esimerkiksi hankala perhe- tai muu elämäntilanne, puutteet opiskelutaidoissa, luki-vaikeudet sekä erilaiset vammat tai sairaudet sekä vieraskielisyys. Opetushenkilöstö toteuttaa oppimisen tukitoimet yhteistyönä. Opetushenkilöstön täytyy arvioida tuen tarvetta opintojen alussa sekä säännöllisesti myös opintojen edetessä.
Erityisopetus tukee aineenopetusta. Erityisopettaja tekee kaikille ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille luki-kartoituksen ja käynnistää tarvittaessa opiskelijan erityisen tuen tarpeen yksilölliset selvitykset. Hän tekee opiskelijoille myös luki-testit ja kirjoittaa lausunnot sekä suunnittelee erityisen tuen pedagogisen tarpeen muidenkin asiantuntijalausuntojen perusteella. Lisäksi erityisopettaja antaa erityistä tukea sitä tarvitseville opiskelijoille ja arvioi muiden opettajien kanssa opiskelijan tehostetun tuen tarvetta ja toimintamuotoja. Hän on yhteistyössä myös muihin asiantuntijoihin ja osallistuu lukion erityisen tuen kehittämiseen yhteistyössä muun henkilöstön kanssa. Tukea tarvitsevia opiskelijoita harjoitutetaan muun muassa opiskelutekniikassa ja autetaan muilla tukitoimilla. Luki-opiskelijoiden yksilölliset tarpeet sekä tuen ja avun tarve huomioidaan entistä paremmin eri oppiaineiden opetuksessa ja koejärjestelyissä tiedonkulkua parantamalla. Lisäksi korostetaan opiskelijan omaa vastuuta.
Savonlinnan lukioiden oppimisen tuen muodot, työnjako ja vastuut on kuvattu erillisessä oppaassa Oppimisen tuki ja ohjaus Savonlinnan lukioissa
Oppimisen tuki Lyseon kotisivulla
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Opiskelun ja oppimisen tukitoimia arvioidaan vuosittaisilla opiskelija- ja huoltajakyselyillä. Lisäksi seurataan tukiopetukseen osallistuvien opiskelijoiden määrää ja tukiopetusresurssin käyttöä ja riittävyyttä vuosittain. Erityisopettaja ja ryhmänohjaaja käyvät arviointikeskusteluja pedagogisten tukitoimien riittävyydestä ja toimivuudesta opiskelijoiden ja huoltajien kanssa tarpeen mukaan. Ylioppilastutkinnon erityisjärjestelyjä ja niiden toimivuutta arvioidaan vuosittain yo-tutkintojen yhteydessä.
Oppimisen tukea kehitetään osana koulun normaalia toimintaa. Lisäksi koulun hankkeet tarjoavat mahdollisuuden erityisesti panostaa tukitoimien lisäämiseen ja parantamiseen.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024