Opiskelun tuki

Lu­ki­o­lai­sel­la on oi­keus saa­da op­pi­mi­sen tu­kea riip­pu­mat­ta sii­tä, mis­tä syys­tä op­pi­mis­vai­keu­det joh­tu­vat. Syi­tä voi­vat olla esi­mer­kik­si han­ka­la per­he- tai muu elä­män­ti­lan­ne, puut­teet opis­ke­lu­tai­dois­sa, luki-vai­keu­det sekä eri­lai­set vam­mat tai sai­rau­det sekä vie­ras­kie­li­syys. Ope­tus­hen­ki­lös­tö to­teut­taa op­pi­mi­sen tuki­toi­met yh­teis­työ­nä. Ope­tus­hen­ki­lös­tön täy­tyy ar­vi­oi­da tuen tar­vet­ta opin­to­jen alus­sa sekä sään­nöl­li­ses­ti myös opin­to­jen ede­tes­sä.

Eri­tyis­o­pe­tus tu­kee ai­neen­o­pe­tus­ta. Eri­tyis­o­pet­ta­ja te­kee kai­kil­le en­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joil­le luki-kar­toi­tuk­sen ja käyn­nis­tää tar­vit­ta­es­sa opis­ke­li­jan eri­tyi­sen tuen tar­peen yk­si­löl­li­set sel­vi­tyk­set. Hän te­kee opis­ke­li­joil­le myös luki-tes­tit ja kir­joit­taa lau­sun­not sekä suun­nit­te­lee eri­tyi­sen tuen pe­da­go­gi­sen tar­peen mui­den­kin asi­an­tun­ti­ja­lau­sun­to­jen pe­rus­teel­la. Li­säk­si eri­tyis­o­pet­ta­ja an­taa eri­tyis­tä tu­kea sitä tar­vit­se­vil­le opis­ke­li­joil­le ja ar­vi­oi mui­den opet­ta­jien kans­sa opis­ke­li­jan te­hos­te­tun tuen tar­vet­ta ja toi­min­ta­muo­to­ja. Hän on yh­teis­työs­sä myös mui­hin asi­an­tun­ti­joi­hin ja osal­lis­tuu lu­ki­on eri­tyi­sen tuen ke­hit­tä­mi­seen yh­teis­työs­sä muun hen­ki­lös­tön kans­sa. Tu­kea tar­vit­se­via opis­ke­li­joi­ta har­joi­tu­te­taan muun mu­as­sa opis­ke­lu­tek­nii­kas­sa ja au­te­taan muil­la tuki­toi­mil­la. Luki-opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­li­set tar­peet sekä tuen ja avun tar­ve huo­mi­oi­daan en­tis­tä pa­rem­min eri oppi­ai­nei­den ope­tuk­ses­sa ja koe­jär­jes­te­lyis­sä tie­don­kul­kua pa­ran­ta­mal­la. Li­säk­si ko­ros­te­taan opis­ke­li­jan omaa vas­tuu­ta.

Sa­von­lin­nan lu­ki­oi­den op­pi­mi­sen tuen muo­dot, työn­jako ja vas­tuut on ku­vat­tu eril­li­ses­sä op­paas­sa Op­pi­mi­sen tuki ja oh­jaus Sa­von­lin­nan lu­ki­ois­sa

Op­pi­mi­sen tuki Ly­se­on koti­si­vul­la

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Opis­ke­lun ja op­pi­mi­sen tuki­toi­mia ar­vi­oi­daan vuo­sit­tai­sil­la opis­ke­li­ja- ja huol­ta­ja­ky­se­lyil­lä.  Li­säk­si seu­ra­taan tuki­o­pe­tuk­seen osal­lis­tu­vien opis­ke­li­joi­den mää­rää ja tuki­o­pe­tus­re­surs­sin käyt­töä ja riit­tä­vyyt­tä vuo­sit­tain. Eri­tyis­o­pet­ta­ja ja ryh­män­oh­jaa­ja käy­vät ar­vi­oin­ti­kes­kus­te­lu­ja pe­da­go­gis­ten tuki­toi­mien riit­tä­vyy­des­tä ja toi­mi­vuu­des­ta opis­ke­li­joi­den ja huol­ta­jien kans­sa tar­peen mu­kaan. Yli­op­pi­las­tut­kin­non eri­tyis­jär­jes­te­ly­jä ja nii­den toi­mi­vuut­ta ar­vi­oi­daan vuo­sit­tain yo-tut­kin­to­jen yh­tey­des­sä.

Op­pi­mi­sen tu­kea ke­hi­te­tään osa­na kou­lun nor­maa­lia toi­min­taa. Li­säk­si kou­lun hank­keet tar­jo­a­vat mah­dol­li­suu­den eri­tyi­ses­ti pa­nos­taa tuki­toi­mien li­sää­mi­seen ja pa­ran­ta­mi­seen.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024