Opiskelijakunta
Lukiolain mukaan jokaisessa lukiossa on opiskelijoista muodostuva opiskelijakunta. Lyseon opiskelijakunnan jäseniä ovat kaikki lyseolaiset niin kauan kuin he ovat koulun opiskelijoina. Opiskelijakunnan ylin päättävä elin on vuosikokous eli yleiskokous, joka järjestetään sääntöjen mukaan syyskuussa. Opiskelijakunnan keskeinen toimija on hallitus, jonka jäsenet valitaan vaaleilla vuosittain siten, että abiturienttiluokalle siirtyvät jäsenet poistuvat hallituksesta, toiselle vuosikurssille siirtyvät jäsenet jatkavat hallituksessa ja ensimmäiseltä vuosikurssilta valitaan uusia jäseniä. Hallituksen toimihenkilöt, puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja ja media/tapahtumavastaava, valitaan yleiskokouksessa. Yksi opettajista toimii opiskelijakunnan ohjaavana opettajana, ja hänen tehtävänsä on auttaa opiskelijakuntaa sen toiminnassa.
Opiskelijakunnan tehtävänä on edistää opiskelijoiden yhteistoimintaa ja koulutyötä, vaikuttaa koulun asioihin opiskelijan näkökulmasta ja parantaa kouluviihtyvyyttä. Opiskelijakunnan hallitus järjestää erilaisia tapahtumia ja tempauksia ja osallistuu koulun yhteisten juhlien ja tilaisuuksien toteutukseen. Hallituksesta poistuvat abiturientit vastaavat penkkaripäivän ja muiden abitapahtumien järjestämisestä. Hallitus edustaa opiskelijoita ja ottaa opiskelijakunnan puolesta kantaa koulun toimintaan ja opetuksen järjestämiseen, kuten lukuvuoden työaikoihin, sekä koulun kehittämiseen. Hallitus välittää opiskelijoiden toiveita eteenpäin opettajille ja koulun hallinnolle. Hallitus edustaa opiskelijakuntaa hankkeiden kanssa tehtävässä yhteistyössä.
Opiskelijakunnan hallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa ja lisäksi tarvittaessa. Hallitus käyttää viestinnässään Google Chatia, Wilmaa ja koulun viikottaisia ryhmänohjaustuokioita sekä perinteisiä julisteita. Kokoukset (lukuun ottamatta tapahtumien suunnittelukokouksia) ovat avoimia opiskelijakunnan jäsenille.
Tutortoiminta
Lyseon tutortoiminnan tavoitteena on helpottaa siirtymistä yläluokilta lukioon ja luoda lukioomme hyvää ilmapiiriä. Lukuvuosittain 10-15 toisen vuosikurssin opiskelijaa koulutetaan tutoreiksi. Jokaisella aloittavalla perusryhmällä on omat tutorit, jotka auttavat esimerkiksi koulun käytänteisiin perehtymisessä ja ainevalintojen teossa. Tutoreiden puoleen voi kääntyä koska tahansa. Tutorit ovat merkittäviä tukihenkilöitä uusille opiskelijoille ja siksi tärkeä osa lukion opinto-ohjausta.
Tutorit toimivat myös eri tilanteissa koulun edustajina ja esittelijöinä. He ovat mukana mm. ykkösten vanhempainilloissa, jolloin saadaan lukio-opinnoista opiskelijan näkökulma esille. Tutorit vierailevat myös yläkouluissa kertomassa lukio-opiskelusta ja ovat mukana esittelemässä Lyseota kouluun tutustujille.
Liikuntatutortoiminta
Lyseon lukiossa on liikuntatutoreita, jotka tukevat opiskelijoiden hyvinvointia järjestämällä erilaisia aktiviteetteja koulun arkeen ja liikuttamalla opiskelijoita esimerkiksi teemapäivinä. Liikuntatutortoiminnan tavoitteena on lisätä liikuntaa koulupäivään ja aktivoida opiskelijoita. Ohjatut, yhteisölliset liikunta- ja hyvinvointituokiot lisäävät sosiaalisia kontakteja, ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyttä. Liikuntaa voi harrastaa omalla mukavuusalueella, mutta tarpeen tullen ohjattuna ja tuettuna. Liikuntatutorit suunnittelevat Lyseolle vuosikellon, “Lyseo Tourin”, joka sisältää kuukausittain erilaisia tapahtumia, lajikokeiluja sekä välituntikisailuja. Oppituntien tauottamisessa liikuntatutorit toimivat tarvittaessa opettajien apuna.
Liikuntatutorit ovat Lyseon urheilulinjan opiskelijoita, ja toiminta käynnistettiin Liikkuva opiskelu -hankkeen avulla. Tutoreina toimivat pääosin toisen vuoden opiskelijat, jotka valitaan sekä koulutetaan ykkösvuoden keväällä. Kolmannen vuoden opiskelijat toimivat syyslukukauden ajan mentoreina nuoremmille.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Tutortoimintaa ja tutorkoulutusta arvioidaan ja kehitetään vuosittain tutoropiskelijoiden antaman palautteen perusteella. Myös Lyseon henkilöstöltä ja yhteistyöoppilaitoksilta kysytään palautetta tutoreiden toiminnasta.
Opiskelijakunnan hallitus arvioi omaa toimintaansa vuosittain ja ottaa arvioinnin tulokset huomioon seuraavan lukuvuoden toimintasuunnitelmassa. Tarvittaessa hallitus järjestää kyselyitä opiskelijoille saadakseen palautetta ja toimintaideoita. Tavoitteena on lisätä opiskelijakunnan toiminnan näkyvyyttä ja hallitusjäsenyyden kiinnostavuutta Lyseon opiskelijoiden keskuudessa.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024