Opiskelijakunta ja tutortoiminta

Opiskelijakunta

Lu­ki­o­lain mu­kaan jo­kai­ses­sa lu­ki­os­sa on opis­ke­li­jois­ta muo­dos­tu­va opis­ke­li­ja­kun­ta. Ly­se­on opis­ke­li­ja­kun­nan jä­se­niä ovat kaik­ki ly­se­o­lai­set niin kau­an kuin he ovat kou­lun opis­ke­li­joi­na. Opis­ke­li­ja­kun­nan ylin päät­tä­vä elin on vuo­si­ko­kous eli yleis­ko­kous, joka jär­jes­te­tään sään­tö­jen mu­kaan syys­kuus­sa. Opis­ke­li­ja­kun­nan kes­kei­nen toi­mi­ja on hal­li­tus, jon­ka jä­se­net va­li­taan vaa­leil­la vuo­sit­tain si­ten, että abi­tu­rient­ti­luo­kal­le siir­ty­vät jä­se­net pois­tu­vat hal­li­tuk­ses­ta, toi­sel­le vuo­si­kurs­sil­le siir­ty­vät jä­se­net jat­ka­vat hal­li­tuk­ses­sa ja en­sim­mäi­sel­tä vuo­si­kurs­sil­ta va­li­taan uu­sia jä­se­niä. Hal­li­tuk­sen toi­mi­hen­ki­löt, pu­heen­joh­ta­ja, vara­pu­heen­joh­ta­ja, sih­tee­ri, ra­has­ton­hoi­ta­ja ja me­dia/ta­pah­tu­ma­vas­taa­va, va­li­taan yleis­ko­kouk­ses­sa. Yksi opet­ta­jis­ta toi­mii opis­ke­li­ja­kun­nan oh­jaa­va­na opet­ta­ja­na, ja hä­nen teh­tä­vän­sä on aut­taa opis­ke­li­ja­kun­taa sen toi­min­nas­sa.

Opis­ke­li­ja­kun­nan teh­tä­vä­nä on edis­tää opis­ke­li­joi­den yh­teis­toi­min­taa ja kou­lu­työ­tä, vai­kut­taa kou­lun asi­oi­hin opis­ke­li­jan näkö­kul­mas­ta ja pa­ran­taa kou­lu­viih­ty­vyyt­tä. Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus jär­jes­tää eri­lai­sia ta­pah­tu­mia ja tem­pauk­sia ja osal­lis­tuu kou­lun yh­teis­ten juh­lien ja ti­lai­suuk­sien to­teu­tuk­seen. Hal­li­tuk­ses­ta pois­tu­vat abi­tu­rien­tit vas­taa­vat penk­ka­ri­päi­vän ja mui­den abi­ta­pah­tu­mien jär­jes­tä­mi­ses­tä. Hal­li­tus edus­taa opis­ke­li­joi­ta ja ot­taa opis­ke­li­ja­kun­nan puo­les­ta kan­taa kou­lun toi­min­taan ja ope­tuk­sen jär­jes­tä­mi­seen, ku­ten luku­vuo­den työ­ai­koi­hin, sekä kou­lun ke­hit­tä­mi­seen. Hal­li­tus vä­lit­tää opis­ke­li­joi­den toi­vei­ta eteen­päin opet­ta­jil­le ja kou­lun hal­lin­nol­le. Hal­li­tus edus­taa opis­ke­li­ja­kun­taa hank­kei­den kans­sa teh­tä­väs­sä yh­teis­työs­sä.

Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus ko­koon­tuu noin ker­ran kuu­kau­des­sa ja li­säk­si tar­vit­ta­es­sa. Hal­li­tus käyt­tää vies­tin­näs­sään Goog­le Cha­tia, Wil­maa ja kou­lun vii­kot­tai­sia ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oi­ta sekä pe­rin­tei­siä ju­lis­tei­ta. Ko­kouk­set (lu­kuun ot­ta­mat­ta ta­pah­tu­mien suun­nit­te­lu­ko­kouk­sia) ovat avoi­mia opis­ke­li­ja­kun­nan jä­se­nil­le.

Tutortoiminta

Ly­se­on tu­tor­toi­min­nan ta­voit­tee­na on hel­pot­taa siir­ty­mis­tä ylä­luo­kil­ta lu­ki­oon ja luo­da lu­ki­oom­me hy­vää ilma­pii­riä. Luku­vuo­sit­tain 10-15 toi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­jaa kou­lu­te­taan tu­to­reik­si.  Jo­kai­sel­la aloit­ta­val­la pe­rus­ryh­mäl­lä on omat tu­to­rit, jot­ka aut­ta­vat esi­mer­kik­si kou­lun käy­tän­tei­siin pe­reh­ty­mi­ses­sä ja aine­va­lin­to­jen te­os­sa. Tu­to­rei­den puo­leen voi kään­tyä kos­ka ta­han­sa. Tu­to­rit ovat mer­kit­tä­viä tuki­hen­ki­löi­tä uu­sil­le opis­ke­li­joil­le ja sik­si tär­keä osa lu­ki­on opin­to-oh­jaus­ta.

Tu­to­rit toi­mi­vat myös eri ti­lan­teis­sa kou­lun edus­ta­ji­na ja esit­te­li­jöi­nä. He ovat mu­ka­na mm. yk­kös­ten van­hem­pain­il­lois­sa, jol­loin saa­daan lu­kio-opin­nois­ta opis­ke­li­jan näkö­kul­ma esil­le. Tu­to­rit vie­rai­le­vat myös ylä­kou­luis­sa ker­to­mas­sa lu­kio-opis­ke­lus­ta ja ovat mu­ka­na esit­te­le­mäs­sä Ly­se­o­ta kou­luun tu­tus­tu­jil­le.

Liikuntatutortoiminta

Ly­se­on lu­ki­os­sa on lii­kun­ta­tu­to­rei­ta, jot­ka tu­ke­vat opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia jär­jes­tä­mäl­lä eri­lai­sia ak­ti­vi­teet­te­ja kou­lun ar­keen ja lii­kut­ta­mal­la opis­ke­li­joi­ta esi­mer­kik­si tee­ma­päi­vi­nä. Lii­kun­ta­tu­tor­toi­min­nan ta­voit­tee­na on li­sä­tä lii­kun­taa kou­lu­päi­vään ja ak­ti­voi­da opis­ke­li­joi­ta. Oh­ja­tut, yh­tei­söl­li­set lii­kun­ta- ja hy­vin­voin­ti­tuo­ki­ot li­sää­vät so­si­aa­li­sia kon­tak­te­ja, ryh­mäy­ty­mis­tä ja yh­tei­söl­li­syyt­tä. Lii­kun­taa voi har­ras­taa omal­la mu­ka­vuus­a­lu­eel­la, mut­ta tar­peen tul­len oh­jat­tu­na ja tu­et­tu­na. Lii­kun­ta­tu­to­rit suun­nit­te­le­vat Ly­se­ol­le vuo­si­kel­lon, “Ly­seo Tou­rin”, joka si­säl­tää kuu­kau­sit­tain eri­lai­sia ta­pah­tu­mia, laji­ko­kei­lu­ja sekä väli­tun­ti­ki­sai­lu­ja. Oppi­tun­tien tauot­ta­mi­ses­sa  lii­kun­ta­tu­to­rit toi­mi­vat tar­vit­ta­es­sa opet­ta­jien apu­na.

Lii­kun­ta­tu­to­rit ovat Ly­se­on ur­hei­lu­lin­jan opis­ke­li­joi­ta, ja toi­min­ta käyn­nis­tet­tiin Liik­ku­va opis­ke­lu -hank­keen avul­la. Tu­to­rei­na toi­mi­vat pää­osin toi­sen vuo­den opis­ke­li­jat, jot­ka va­li­taan sekä kou­lu­te­taan yk­kös­vuo­den ke­vääl­lä. Kol­man­nen vuo­den opis­ke­li­jat toi­mi­vat syys­luku­kau­den ajan men­to­rei­na nuo­rem­mil­le.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Tu­tor­toi­min­taa ja tu­tor­kou­lu­tus­ta ar­vi­oi­daan ja ke­hi­te­tään vuo­sit­tain tu­tor­o­pis­ke­li­joi­den an­ta­man pa­laut­teen pe­rus­teel­la. Myös Ly­se­on hen­ki­lös­töl­tä ja yh­teis­työ­oppi­lai­tok­sil­ta ky­sy­tään pa­lau­tet­ta tu­to­rei­den toi­min­nas­ta.

Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus ar­vi­oi omaa toi­min­taan­sa vuo­sit­tain ja ot­taa ar­vi­oin­nin tu­lok­set huo­mi­oon seu­raa­van luku­vuo­den toi­min­ta­suun­ni­tel­mas­sa. Tar­vit­ta­es­sa hal­li­tus jär­jes­tää ky­se­lyi­tä opis­ke­li­joil­le saa­dak­seen pa­lau­tet­ta ja toi­min­ta­i­de­oi­ta. Ta­voit­tee­na on li­sä­tä opis­ke­li­ja­kun­nan toi­min­nan nä­ky­vyyt­tä ja hal­li­tus­jä­se­nyy­den kiin­nos­ta­vuut­ta Ly­se­on opis­ke­li­joi­den kes­kuu­des­sa.

Opis­ke­li­ja­kun­nan teh­tä­vä on vai­kut­taa kou­lun asi­oi­hin opis­ke­li­jan näkö­kul­mas­ta ja pa­ran­taa kou­lu­viih­ty­vyyt­tä.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024