Kodin ja koulun yhteistyö

Opis­ke­li­joi­den opis­ke­lus­ta ja hy­vin­voin­nis­ta huo­leh­di­taan yh­des­sä ko­tien kans­sa. Lu­ki­o­lai­nen ar­vos­taa ja hyö­tyy sii­tä, että van­hem­mat ovat kiin­nos­tu­nei­ta hä­nen opin­nois­taan ja osal­lis­tu­vat oppi­lai­tok­sen toi­min­taan. Huol­ta­jil­la on mah­dol­li­suus kes­kus­tel­la reh­to­rin ja opet­ta­jien kans­sa kou­lun ope­tus- ja kas­va­tus­työs­tä van­hem­pain­il­lois­sa. Opis­ke­li­jan yk­si­löl­li­set edel­ly­tyk­set ja tar­peet oh­jaa­vat yh­teis­työn to­teu­tus­ta ja sii­nä ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan it­se­näi­syys ja oma vas­tuul­li­suus. Myös per­hei­den mo­ni­nai­suus ja yk­si­löl­li­syys huo­mi­oi­daan. Ryh­män­oh­jaa­jien ja huol­ta­jien vä­li­sel­lä yh­teis­työl­lä tu­e­taan opis­ke­li­jan hy­vin­voin­tia, opis­ke­lua ja opis­ke­lu­e­del­ly­tyk­siä. Huol­ta­jien kans­sa pi­de­tään yh­teyt­tä sekä Wil­mas­sa että pu­he­li­mit­se ja säh­kö­pos­tit­se.

Yh­teis­työ ko­ros­tuu kou­lu­tuk­sen ni­vel­vai­heis­sa, opin­to­jen suun­nit­te­lus­sa ja huo­len­pi­dos­sa mah­dol­lis­ta tu­kea tar­vit­se­vas­ta opis­ke­li­jas­ta. Pe­rus­o­pe­tuk­ses­ta lu­ki­oon siir­ryt­tä­es­sä huol­ta­jien tu­lee var­mis­taa, että lu­kio-opin­ton­sa aloit­ta­van opis­ke­li­jan tuen tar­pei­siin liit­ty­vä tie­to siir­tyy lu­ki­oon. Huol­ta­jien tu­lee ak­tii­vi­ses­ti seu­ra­ta myös opis­ke­li­joi­den pois­sa­o­lo­jen ja opin­to­jen ete­ne­mi­ses­tä. Kou­lun tai huol­ta­jan pyyn­nös­tä on mah­dol­lis­ta jär­jes­tää myös hen­ki­lö­koh­tai­nen ta­paa­mi­nen, jos­sa myös opis­ke­li­ja itse on mu­ka­na hän­tä kos­ke­vas­sa asi­as­sa. Eri­tyi­ses­ti opis­ke­luun tai opin­to­jen ete­ne­mi­seen liit­ty­vis­sä haas­teis­sa van­hem­piin tai huol­ta­jiin pi­de­tään sään­nöl­li­ses­ti yh­teyt­tä ja hei­dät ote­taan ak­tii­vi­ses­ti mu­kaan opis­ke­li­jan tuki- ja oh­jaus­pro­ses­siin.

Ko­din ja kou­lun yh­teis­työ­tä ja sen ke­hit­tä­mis­tä on ku­vat­tu tar­kem­min Ly­se­on koti­si­vu­jen osi­os­sa Huol­ta­jal­le. Ko­din ja kou­lun yh­teis­työn ke­hit­tä­mi­seen liit­ty­vis­tä hank­keis­ta ker­ro­taan koti­si­vu­jen Hank­keet ja pro­jek­tit -osi­os­sa.

Toiminnan arviointi ja kehittäminen

Ko­din ja kou­lun yh­teis­työn toi­mi­vuut­ta ar­vi­oi­daan vuo­sit­tain huol­ta­ja­ky­se­lyl­lä, Ly­se­on kou­lu­koh­tai­ses­sa opis­ke­lu­huol­to­ryh­mäs­sä sekä van­hem­pain­il­lois­sa saa­dun pa­laut­teen pe­rus­teel­la. Pa­lau­tet­ta voi­daan saa­da myös opis­ke­li­joil­ta.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja23.2.2024