Opiskelijoiden opiskelusta ja hyvinvoinnista huolehditaan yhdessä kotien kanssa. Lukiolainen arvostaa ja hyötyy siitä, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen opinnoistaan ja osallistuvat oppilaitoksen toimintaan. Huoltajilla on mahdollisuus keskustella rehtorin ja opettajien kanssa koulun opetus- ja kasvatustyöstä vanhempainilloissa. Opiskelijan yksilölliset edellytykset ja tarpeet ohjaavat yhteistyön toteutusta ja siinä otetaan huomioon opiskelijan itsenäisyys ja oma vastuullisuus. Myös perheiden moninaisuus ja yksilöllisyys huomioidaan. Ryhmänohjaajien ja huoltajien välisellä yhteistyöllä tuetaan opiskelijan hyvinvointia, opiskelua ja opiskeluedellytyksiä. Huoltajien kanssa pidetään yhteyttä sekä Wilmassa että puhelimitse ja sähköpostitse.
Yhteistyö korostuu koulutuksen nivelvaiheissa, opintojen suunnittelussa ja huolenpidossa mahdollista tukea tarvitsevasta opiskelijasta. Perusopetuksesta lukioon siirryttäessä huoltajien tulee varmistaa, että lukio-opintonsa aloittavan opiskelijan tuen tarpeisiin liittyvä tieto siirtyy lukioon. Huoltajien tulee aktiivisesti seurata myös opiskelijoiden poissaolojen ja opintojen etenemisestä. Koulun tai huoltajan pyynnöstä on mahdollista järjestää myös henkilökohtainen tapaaminen, jossa myös opiskelija itse on mukana häntä koskevassa asiassa. Erityisesti opiskeluun tai opintojen etenemiseen liittyvissä haasteissa vanhempiin tai huoltajiin pidetään säännöllisesti yhteyttä ja heidät otetaan aktiivisesti mukaan opiskelijan tuki- ja ohjausprosessiin.
Kodin ja koulun yhteistyötä ja sen kehittämistä on kuvattu tarkemmin Lyseon kotisivujen osiossa Huoltajalle. Kodin ja koulun yhteistyön kehittämiseen liittyvistä hankkeista kerrotaan kotisivujen Hankkeet ja projektit -osiossa.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Kodin ja koulun yhteistyön toimivuutta arvioidaan vuosittain huoltajakyselyllä, Lyseon koulukohtaisessa opiskeluhuoltoryhmässä sekä vanhempainilloissa saadun palautteen perusteella. Palautetta voidaan saada myös opiskelijoilta.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024