Savonlinnan lyseon lukiossa kiinnitetään huomiota kestävän kehityksen periaatteisiin. Ne jakaantuvat neljään pääkohtaan, ekologiseen, ekonomiseen, fyysis-sosiaaliseen ja kulttuuriseen. Koulun toiminnassa YK:n Agenda2030:n osa-alueista hyvä koulutus on luonnollisesti keskiössä. Tärkeitä ovat myös esimerkiksi terveys ja hyvinvointi, sukupuolten tasa-arvo, eriarvoisuuden vähentäminen, rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto sekä yhteistyö ja kumppanuus. Ympäristönäkökulmat ovat keskeinen osa kestävää kehitystä.
Koulun rakennukset, alue ja tilat
Savonlinnan lyseo sijaitsee Piispanmäellä, Kirkkokatu 1:ssä. Koulun paikalla on aikoinaan sijainnut Savonlinnan piispantalo, joka paloi 1940-luvulla. Piispanmäki on arvokas luontokohde kalliolla kasvavien kasvien ja harvinaisten perhosten vuoksi. Kallion reunalla on rivi vanhoja syreenipensaita, todennäköisesti piispantalon ajoilta, ja kalliolla kasvaa myös jalokiurunkannuksia, joiden siemeniä savonlinnalainen luonnontutkija ja tutkimusmatkailija Eric Laxmann lähetti Carl von Linnélle Siperiasta.
Koulu on alunperin rakennettu 1960-luvulla, ja se peruskorjattiin 2000-luvun alussa. Lisäksi korjauksia on tehty mm. sisäilman parantamiseksi, mutta esimerkiksi rakennuksen energiatiiviydessä olisi parantamisen varaa. Rakennus edustaa aikansa tasakattoarkkitehtuuria, mutta soveltuu edelleen koulukäyttöön varsin hyvin. Pienryhmätyötiloja ja henkilökunnan työ- ja vastaanottohuoneita tarvittaisiin enemmän yksilöohjauksen lisääntymisen vuoksi ja opetuksen muututtua opiskelijoiden yksilöllisiä valintoja suosivaksi.
Piispanmäellä sijaitsee myös erillinen laboratoriorakennus. Laboratoriossa on välineet luonnontieteen kokeellisia opintojaksoja varten sekä luokkatila. Rakennuksessa on myös pieni asunto, jota voidaan tarvittaessa vuokrata koulun henkilökunnalle tai erityisesti kesäaikana myös ulkopuolisille. Osa rakennuksesta on vuokrattu Kaupunginmuseon käyttöön.
Laboratoriorakennuksen läheisyydessä on parkkialue. Parkkitilaa on myös varsinaisen koulurakennuksen luona. Koska yhä useampi opiskelija autoilee kouluun, parkkitilat ovat riittämättömät, mutta niitä ei kuitenkaan voida rakentaa Piispanmäelle lisää luontoarvojen kärsimättä. Parkkipaikalle ja koululle johtava tie on jyrkkä ja kapea, ja vain osalla matkaa on jalkakäytävä, joten sekä ajoneuvojen kuljettajien että jalankulkijoiden on noudatettava erityistä varovaisuutta liikkumisessa.
Rakennusten kunnossapidosta ja huollosta vastaavat Savonlinnan kaupungin toimitilapalvelut. Ulkoalueista, kuten lumen aurauksesta, huolehtii Savotek. Ruoanlaitosta ja siivouksesta huolehtivat Kaupungin ruoka- ja siivouspalvelut. Ruoka tuodaan Lyseolle keskuskeittiöstä. Ruokalan lisäksi opiskelijoita ja opettajia palvelee kahvio. Opettajien käytössä on opettajainhuoneen yhteydessä keittiö.
Ympäristöstä huolehtiminen
Ympäristö- ja ilmastonäkökulmat kuuluvat läpäisyperiaatteella koulussa annettavaan opetukseen, ja aihepiiriin liittyviä projekteja toteutetaan projektiviikolla. Lisäksi ne tulisi huomioida kaikessa muussakin toiminnassa. Energiankulutuksesta, rakennuksen kunnossapidosta, ruoasta ja siivouksesta ja muista vastaavista toiminnoista vastaavat Savonlinnan kaupungin yksiköt. kaupungin hankintaohjeet määrittelevät oppimateriaali- ja muut tarvikehankinnat. Opettajat ovat omatoimisesti järjestäneet luokkiin paperinkeräyksen sekä panttipullojen ja -tölkkien keräyksen. He hoitavat myös kartonki- ja muovikeräyksen opettajainhuoneessa.
Opettajista koottu ympäristötiimi pohtii ja koordinoi ympäristöön ja ympäristökasvatukseen liittyviä asioita sekä toimii niiden puolesta. Ympäristötiimi ideoi tapahtumia, kuten hävikkiviikko, voihtotori tai ympäristöviikko. Tiimi kiinnittää huomiota myös oppimisympäristöihin sekä tilojen siisteyteen ja viihtyisyyteen. Tiimi toimii yhteistyössä opiskelijakunnan hallituksen kanssa.
Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Työterveyshuolto ja työsuojelu tekevät säännöllisesti työpaikkakäyntejä, joilla arvioidaan koulun terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä tilojen, työergonomian että henkisen kuormituksen näkökulmista. Käynnistä laaditaan raportti ja suosituksia korjaavista toimenpiteistä, jotka kiinteistön omistajan tai koulun henkilökunnan tulee toteuttaa.
Tavoitteena on säilyttää koulun ympäristön arvokas luonto ja pyrkiä vähentämään leikattavan nurmikon aluetta ja lisäämään luonnonkasvien määrää kallion alueella.
Kierrätystä ja muuta luontoa säästävää toimintaa pyritään edelleen edistämään koulun sisäisesti sekä vaikuttamalla Savonlinnan kaupungin toimintaan.
Koululle laaditaan ympäristösuunnitelma lukuvuoden 2024-2025 aikana. Ympäristötutortoiminta pyritään käynnistämään syyslukukaudella 20204. Opiskelijakunnan osallisuutta ja aktiivisuutta pyritään lisäämään myös muilla tavoin.
Savonlinnan lyseon lukion laatukäsikirja23.2.2024