Opiskelijan työskentelyä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tulee arvioida monipuolisesti. Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin. Opiskelijalla on oikeus saada tieto arvioinnissa käytettävistä arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta häneen. Opiskelijalle on lukio-opintojen aikana annettava mahdollisuus itsearviointiin.
(Lukiolaki 714/2018, 37 § 1 mom.)
Opiskelijan oppimisen arvioinnin tehtävänä on edistää opiskelijan oppimista. Lähtökohtana on, että opiskelijat ymmärtävät, mitä heidän on tarkoitus oppia ja miten oppimista arvioidaan. Arvioinnilla opiskelijaa kannustetaan omien tavoitteiden asettamiseen ja tarkoituksenmukaisten työskentelytapojen valintaan. Opintojen aikainen arviointi ja palautteen antaminen ovat osa opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Palaute sekä itse- ja vertaisarviointi ohjaavat opiskelijaa tarkentamaan asetettuja tavoitteita ja kehittämään työskentelyään tavoitteiden suuntaisesti.
Opiskelijan oppimisen arviointi antaa opiskelijalle palautetta opintojen edistymisestä ja oppimistuloksista sekä lukio-opintojen aikana että opiskelun päättyessä. Lisäksi arviointi antaa tietoja opiskelijan huoltajalle sekä jatko-opintojen järjestäjien, työelämän ja muiden vastaavien tahojen tarpeita varten. Opiskelijan oppimisen arviointi auttaa myös opettajaa ja kouluyhteisöä opetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa. Arvosanan antaminen on yksi arvioinnin muoto.
Opintojakson arviointi
Kunkin opintojakson alussa käydään läpi opintojakson sisältö, keskeiset tavoitteet ja arviointiperusteet. Opiskelija saa jokaisen jakson päättyessä jaksoarvioinnin. Opiskelija voi itse seurata opintojaksojen arviointeja Wilmasta.
Opintojakson jaksoarviointi perustuu monipuoliseen näyttöön, joka voi olla kirjallisia kokeita, annettujen tehtävien suorittamista, aktiivista työskentelyä oppitunneilla tai muita opintojakson alussa sovittuja näytön tapoja. Mikäli opiskelijalla on erityisiä oppimisen haasteita, hänelle voidaan antaa vaihtoehtoisia tapoja osaamisen osoittamiseksi. Arviointi annetaan joko numeroasteikolla
10 = erinomainen
9 = kiitettävä
8 = hyvä
7 = tyydyttävä
6 = kohtalainen
5 = välttävä
4 = hylätty
tai merkinnöillä
S = suoritettu
T = täydennettävä
K = keskeytetty
H = hylätty
K-merkintä tarkoittaa keskeytettyä opintojaksoa. Keskeytyminen voi johtua siitä, että arvosanalle ei ole riittäviä perusteita poissaolojen, puuttuvien tehtävien tai kokeiden takia. Opiskelijalla on aina oikeus osallistua opintojakson opetukseen, vaikka opintojakso keskeytyisikin.
Kunkin oppiaineen pakolliset ja valtakunnalliset valinnaiset opintojaksot arvioidaan aina numerolla. Koulukohtaiset valinnaiset opintojaksot arvioidaan suoritusmerkinnällä S, hylätty suoritus merkinnällä H. Täydennettävä opintojakso merkitään T-kirjaimella. Vaadittavien täydennyksien aikataulusta on sovittava pikaisesti oman opettajan kanssa. Opintojakson puuttuvat suoritukset on tehtävä viimeistään seuraavan jakson loppuun mennessä. Mikäli T-kirjaimella arvioitua opintojaksoa ei ole täydennetty seuraavan jakson loppuun mennessä, opintojakso muuttuu keskeytetyksi (K), jolloin se tulee käydä kokonaan uudelleen.
Savonlinnan lyseon lukioOpinto-opas (LOPS 2021)18.3.2021