Arviointi

Opis­ke­li­jan työs­ken­te­lyä, op­pi­mis­ta ja osaa­mi­sen ke­hit­ty­mis­tä tu­lee ar­vi­oi­da moni­puo­li­ses­ti. Opis­ke­li­jan ar­vi­oin­nil­la py­ri­tään oh­jaa­maan ja kan­nus­ta­maan opis­ke­lua sekä ke­hit­tä­mään opis­ke­li­jan edel­ly­tyk­siä itse­ar­vi­oin­tiin. Opis­ke­li­jal­la on oi­keus saa­da tie­to ar­vi­oin­nis­sa käy­tet­tä­vis­tä ar­vi­oin­ti­pe­rus­teis­ta ja nii­den so­vel­ta­mi­ses­ta hä­neen. Opis­ke­li­jal­le on lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na an­net­ta­va mah­dol­li­suus itse­ar­vi­oin­tiin. 

(Lu­ki­o­laki 714/2018, 37 § 1 mom.)

Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin teh­tä­vä­nä on edis­tää opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta. Läh­tö­koh­ta­na on, että opis­ke­li­jat ym­mär­tä­vät, mitä hei­dän on tar­koi­tus op­pia ja mi­ten op­pi­mis­ta ar­vi­oi­daan. Ar­vi­oin­nil­la opis­ke­li­jaa kan­nus­te­taan omien ta­voit­tei­den aset­ta­mi­seen ja tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ten työs­ken­te­ly­ta­po­jen va­lin­taan. Opin­to­jen ai­kai­nen ar­vi­oin­ti ja pa­laut­teen an­ta­mi­nen ovat osa opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Pa­lau­te sekä itse- ja ver­tais­ar­vi­oin­ti oh­jaa­vat opis­ke­li­jaa tar­ken­ta­maan ase­tet­tu­ja ta­voit­tei­ta ja ke­hit­tä­mään työs­ken­te­ly­ään ta­voit­tei­den suun­tai­ses­ti.

Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti an­taa opis­ke­li­jal­le pa­lau­tet­ta opin­to­jen edis­ty­mi­ses­tä ja op­pi­mis­tu­lok­sis­ta sekä lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na että opis­ke­lun päät­ty­es­sä. Li­säk­si ar­vi­oin­ti an­taa tie­to­ja opis­ke­li­jan huol­ta­jal­le sekä jat­ko-opin­to­jen jär­jes­tä­jien, työ­e­lä­män ja mui­den vas­taa­vien ta­ho­jen tar­pei­ta var­ten. Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­ti aut­taa myös opet­ta­jaa ja kou­lu­yh­tei­söä ope­tuk­sen vai­kut­ta­vuu­den ar­vi­oin­nis­sa. Arvo­sa­nan an­ta­mi­nen on yksi ar­vi­oin­nin muo­to.

Opintojakson arviointi

Kun­kin opin­to­jak­son alus­sa käy­dään läpi opin­to­jak­son si­säl­tö, kes­kei­set ta­voit­teet ja ar­vi­oin­ti­pe­rus­teet. Opis­ke­li­ja saa jo­kai­sen jak­son päät­ty­es­sä jak­so­ar­vi­oin­nin. Opis­ke­li­ja voi itse seu­ra­ta opin­to­jak­so­jen ar­vi­oin­te­ja Wil­mas­ta.

Opin­to­jak­son jak­so­ar­vi­oin­ti pe­rus­tuu moni­puo­li­seen näyt­töön, joka voi olla kir­jal­li­sia ko­kei­ta, an­net­tu­jen teh­tä­vien suo­rit­ta­mis­ta, ak­tii­vis­ta työs­ken­te­lyä oppi­tun­neil­la tai mui­ta opin­to­jak­son alus­sa so­vit­tu­ja näy­tön ta­po­ja. Mi­kä­li opis­ke­li­jal­la on eri­tyi­siä op­pi­mi­sen haas­tei­ta, hä­nel­le voi­daan an­taa vaih­to­eh­toi­sia ta­po­ja osaa­mi­sen osoit­ta­mi­sek­si. Ar­vi­oin­ti an­ne­taan joko nu­me­ro­as­tei­kol­la

10 = erin­o­mai­nen
9 = kii­tet­tä­vä
8 = hyvä
7 = tyy­dyt­tä­vä
6 = koh­ta­lai­nen
5 = vält­tä­vä
4 = hy­lät­ty

tai mer­kin­nöil­lä

S = suo­ri­tet­tu
T = täy­den­net­tä­vä
K = kes­key­tet­ty
H = hy­lät­ty

K-mer­kin­tä tar­koit­taa kes­key­tet­tyä opin­to­jak­soa. Kes­key­ty­mi­nen voi joh­tua sii­tä, että arvo­sa­nal­le ei ole riit­tä­viä pe­rus­tei­ta pois­sa­o­lo­jen, puut­tu­vien teh­tä­vien tai ko­kei­den ta­kia. Opis­ke­li­jal­la on aina oi­keus osal­lis­tua opin­to­jak­son ope­tuk­seen, vaik­ka opin­to­jak­so kes­key­tyi­si­kin.

Kun­kin oppi­ai­neen pa­kol­li­set ja val­ta­kun­nal­li­set va­lin­nai­set opin­to­jak­sot ar­vi­oi­daan aina nu­me­rol­la. Kou­lu­koh­tai­set va­lin­nai­set opin­to­jak­sot ar­vi­oi­daan suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä S, hy­lät­ty suo­ri­tus mer­kin­näl­lä H. Täy­den­net­tä­vä opin­to­jak­so mer­ki­tään T-kir­jai­mel­la. Vaa­dit­ta­vien täy­den­nyk­sien aika­tau­lus­ta on so­vit­ta­va pi­kai­ses­ti oman opet­ta­jan kans­sa. Opin­to­jak­son puut­tu­vat suo­ri­tuk­set on teh­tä­vä vii­meis­tään seu­raa­van jak­son lop­puun men­nes­sä. Mi­kä­li T-kir­jai­mel­la ar­vi­oi­tua opin­to­jak­soa ei ole täy­den­net­ty seu­raa­van jak­son lop­puun men­nes­sä, opin­to­jak­so muut­tuu kes­key­te­tyk­si (K), jol­loin se tu­lee käy­dä ko­ko­naan uu­del­leen.

Opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin teh­tä­vä­nä on edis­tää opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioOpin­to-opas (LOPS 2021)18.3.2021