Savonlinnan lyseon lukion arvot

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on toi­min­nan ta­voit­tee­na on, että lu­ki­o­lai­nen saa edel­ly­tyk­set moni­puo­lis­ten tie­to­jen ja tai­to­jen ke­hit­ty­mi­sel­le sekä kas­vaa ta­voit­teel­li­seen työs­ken­te­lyyn. Hän me­nes­tyy jat­ko-opin­nois­sa ja elä­mäs­sä ja ra­ken­taa yh­teis­tä hy­vää elä­mää niin lähi­pii­ris­sään, Suo­mes­sa kuin maa­il­mal­la­kin. Tä­män te­kee mah­dol­li­sek­si sekä fyy­si­ses­ti että psyyk­ki­ses­ti tur­val­li­nen kou­lu­ym­pä­ris­tö, jos­sa lu­ki­o­lai­nen ko­kee ole­van­sa osa yh­tei­söä, jos­sa jo­kais­ta ar­vos­te­taan ja kun­ni­oi­te­taan. Olen­nais­ta on, että lu­ki­o­lai­nen löy­tää oman op­pi­mis­pol­kun­sa ja että hän kas­vaa ak­tii­vi­sek­si kan­sa­lai­sek­si niin jat­ko-opin­toi­hin kuin työ­e­lä­mään­kin.

Ly­se­o­lai­nen tar­koit­taa seu­raa­vas­sa niin opet­ta­jia, opis­ke­li­joi­ta kuin mui­ta­kin yh­tei­sön jä­se­niä. Toi­min­tam­me peri­aat­tei­ta ovat:

VÄ­LIT­TÄ­MI­NEN JA HUO­LEN­PITO

Ly­se­o­lai­nen huo­mi­oi kaik­ki yh­tei­sös­sä työs­ken­te­le­vät käyt­täy­ty­mäl­lä hy­vin ja nou­dat­ta­mal­la kou­lun yh­tei­siä peli­sään­tö­jä. Ly­se­o­lai­nen pi­tää huol­ta omas­ta hy­vin­voin­nis­taan ja huo­leh­tii myös opis­ke­lu­ym­pä­ris­tön viih­ty­vyy­des­tä ja siis­tey­des­tä. Ly­se­o­lai­nen voi luot­taa työn­sä ja oman työ­pa­nok­sen­sa ar­vos­ta­mi­seen.

YS­TÄ­VÄL­LI­SYYS

Ly­se­o­lai­nen koh­taa jo­kai­sen yh­tei­sös­sä työs­ken­te­le­vän ys­tä­väl­li­ses­ti ja on avoin, kun­ni­oit­ta­va sekä vie­raan­va­rai­nen yh­teis­työ­kump­pa­nei­ta ja vie­rai­li­joi­ta koh­taan.

YH­DES­SÄ TE­KE­MI­NEN

Ly­se­o­lai­nen on yh­teis­työ­ky­kyi­nen ja kan­nus­ta­va toi­sia ih­mi­siä koh­taan. Tois­ten mie­li­pi­tei­tä kuun­nel­laan ja ar­vos­te­taan eikä ke­tään jä­te­tä yk­sin! Yh­teis­työ ko­e­taan voi­ma­va­ra­na ja rik­kau­te­na.

OP­PI­MI­NEN JA IT­SEN­SÄ KE­HIT­TÄ­MI­NEN

Ly­se­o­lai­sel­la on halu op­pia ja ke­hit­tyä ja omaa op­pi­mis­ta edis­te­tään ko­kei­le­mal­la eri­lai­sia op­pi­mis­tek­nii­koi­ta. Ly­se­o­lai­nen op­pii muu­al­la­kin kuin kou­lus­sa. Ly­se­os­sa op­pi­mi­nen ei ole vain opis­ke­li­jan etu­oi­keus, vaan yh­tei­sös­sä jo­kai­nen op­pii sekä tie­to­ja että tai­to­ja, ja myös yh­tei­sö op­pii. It­sen­sä ke­hit­tä­mi­nen näh­dään mah­dol­li­suu­te­na ja sen eteen ol­laan val­mii­ta te­ke­mään töi­tä ja pon­nis­te­le­maan. Opet­ta­ja li­sä­kou­lut­tau­tuu, ja se teh­dään mah­dol­li­sek­si.

ROH­KEUS

Ly­se­o­lai­sel­la on en­nak­ko­luu­lo­ton asen­ne uu­sia ih­mi­siä ja asi­oi­ta koh­taan. Ly­se­o­lai­nen ei pel­kää uu­sia haas­tei­ta tai epä­on­nis­tu­mis­ta, vaan ko­kei­lee roh­ke­as­ti. Ly­se­o­lai­nen us­kal­taa olla oma aito it­sen­sä. On myös lupa mo­ka­ta!

 SIN­NIK­KYYS JA TA­VOIT­TEEL­LI­SUUS

Ly­se­o­lai­sel­la on hyvä työ­mo­raa­li ja se tar­koit­taa mää­rä­tie­tois­ta ja ta­voit­teel­lis­ta työs­ken­te­lyä sekä vas­toin­käy­mis­ten sie­tä­mis­tä. Oppi­tun­neil­la työs­ken­nel­lään ah­ke­ras­ti, läk­syt teh­dään huo­lel­li­ses­ti ja ko­kei­siin val­mis­tau­du­taan hy­vin. Ly­se­o­lai­nen ei vä­hät­te­le omaa te­ke­mis­tään vaan ar­vos­taa työ­tään, it­se­ään ja mui­ta.

Opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien vä­li­ses­sä vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa on tär­ke­ää toi­sen ih­mi­sen aito ja vä­li­tön koh­taa­mi­nen sekä hä­nen kun­ni­oit­ta­mi­sen­sa ja ar­vos­ta­mi­sen­sa. Lu­ki­o­aika tu­lee näh­dä en­nen kaik­kea kas­vun mah­dol­li­suu­te­na: ih­mi­se­nä kas­va­mi­nen ja ke­hit­ty­mi­nen on koko elä­män jat­ku­va pro­ses­si. Täs­sä kas­vun pro­ses­sis­sa tär­kei­tä ele­ment­te­jä ovat oman itse­tun­te­muk­sen ke­hit­tä­mi­nen ja oi­val­lus elin­i­käi­sen op­pi­mi­sen mah­dol­li­suu­des­ta ja tär­key­des­tä. Lu­ki­o­aika on nuo­ren kas­vuun ja ke­hit­ty­mi­seen saat­ta­mis­ta ja sitä kaut­ta elä­män suun­nan­ot­toon val­mis­ta­mis­ta. Ta­voit­tee­na on tu­kea nuo­ren yk­si­löl­lis­tä kas­vua, ke­hi­tys­tä ja op­pi­mis­ta si­ten, että hä­nel­lä on mah­dol­li­suus kas­vaa tasa­pai­noi­sek­si ja vas­tuun­tun­toi­sek­si ih­mi­sek­si me­nes­ty­äk­seen jat­ko-opin­nois­saan ja elä­mäs­sään.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioLy­se­o­lai­sen opas (LOPS2021)1.4.2021