Jokaisen tablet-kurssin jälkeen opiskelijoilta kysyttiin mielipiteitä opiskelemisesta tabletilla. Heitä pyydettiin ottamaan kantaa muutamaan väittämään sekä antamaan vapaata palautetta kursseista. Opiskelijat kirjoittivat myös joillakin kursseilla oppimispäiväkirjaa, johon he kommentoivat niin oppimistaan kuin kurssin toteuttamistapaakin.
Oheisessa kaaviossa on kuvattu opiskelijoiden mielipiteitä muutamiin väittämiin. Väittämiin vastasi 131 iPad-kursseilla opiskellutta opiskelijaa. Väittämistä käy ilmi että opiskelijat kokivat pääsääntöisesti tabletilla opiskelun mielekkäänä. Valtaosa opiskelijoista haluaisi myös jatkossa käyttää tablet-tietokoneita opiskelussa.
Opiskelijoiden kommentteja filosofian kurssista
“No ei tämä filosofian opiskelu kauhean hankalaa ole. Paljon asiaa ja uusia termejä tottakai tulee, mutta kyllä nekin hoituu. Ipadillä on mukava ja helppo tehdä hommia ja tietoa helppo hakea netin kautta. Myös muistiinpanojen teko on helppoa kun ei tarvitse vihkoa huolehtia mukaan aina, ipadin muistaa helpommin ottaa mukaan. Ihan mukavalta on opiskelu tuntunut tunneilla eikä liian hankalalta.”
“Filosofian 1.kurssin asiat ovat olleet mielenkiintoisia. Ipadin kanssa työskentely on ollut mukavampaa kuin tavallisten työvälineiden kanssa, mutta välillä huomio herpaantuu opiskelusta laitteen kanssa. On kätevä opiskella ilman muistiinpanotarvikkeita ja paksuja kirjoja. Opiskelutavat ovat olleet loogisia ja tehokkaita. Vaikeaa kurssilla on ollut itse filosofian ajattelu ja sen perimmäinen oivaltaminen. Helppoa on ollut kaikkien filosofien muistaminen. Olen myös pitänyt filosofian aiheista.”
“Aluksi mietin, että voi ei! Mitähän opiskelusta tulee kun kaikki keskittyminen ja aika menee iPadin käytön opetteluun. Se tuntui myös minulle itselleni tuskaiselta, koska en ollut aikaisemmin käyttänyt iPadiä. Onneksi opin käyttämään tätä nopeasti ja nyt opiskelu onkin jo paljon mukavampaa ja mielenkiintoisempaa. Muistiinpanoista saa monipuolisempia ja on helppo hakea tietoa, kun netti on käsillä. Joskus kokonaisuuden hahmottaminen on hankalaa, kun työskennellään iPadillä, mutta ei suinkaan aina.
Käsitteitä tulee aika vauhdilla ja paljon. Olisi mukavaa ja helpottaisi oppimista, jos ennen koetta kerrattaisiin kunnolla kaikki käsitteet. Esimerkiksi sinun kertomat konkreettiset selitykset käsityksille ovat auttaneet paljon (tuoli ja käsitteellisyys). Itse en ole vielä oikein päässyt sisälle filosofiseen ajatteluun… Itse opin parhaiten tekemällä muistiinpanoja ja tehtäviä, joissa täytyy hakea tietoa itse. Kirjaa on hankala lukea, kun ei tahdo oikein päästä kärryille… Tuntuu, että kirja sekottaa entisestään, mitä tunneilla on käyty.”
“Filosofian opiskelu alussa oli aika häsläystä tekniikan kanssa. Kahden ensimmäisen tunnin jälkeen kun kaikki teknilliset ongelmat oli saatu ohi alkoi kunnon opetus. Filosofia on aika käsitteellistä jollekin, mutta itse olen saanut aina punaisen langan kiinni eikä mikään ole jäänyt pimeään. iPadillä työskentely on ollut omalta osaltani ongelmatonta ja helppoa. Filosofian tunnin jälkeen, varsinkin maanantaisin kun pääsen kotiin, on aina mielessäni vähäsen aikaa tunnilla käsitelty ajattelumaailma ja miten sillä tavalla eläminen muuttaisi omaa nykyistä elämääni. Filosofia on kiinnostavin uusista aineista mitä lukiossa on tullut ja uusista ajatustavoista on aina kiva oppia.”
“Filosofian opiskelu on tähän mennessä ollut ihan mielenkiintoista, mutta haastavaa. Filosofiassa tulee erittäin paljon termejä ja melkein kaikki ovat olleet uusia, ja ne ovat olleet välillä vaikeita käsittää ja varsinkin muistaa. Filosofia ei ole yksi helpoimmista aineista lukiossa, pikemmin yksi vaikeimmista, ehkä juuri kaikkien uusien termejen takia. Voisin melkein sanoa, että kaikki asiat ovat olleet uusia, jotkut termit ovat tosin esiintyneet uskonnon ensimmäisellä kurssilla, mutta ei todellakaan suurin osa.
Tykkään ipad kurssista, se on mukavan erilainen ja onkin mielenkiintoista kokeessa nähdä miten tällä menetelmällä on oppinut. On hieman turhauttavaa välillä, kun aikaa menee niin paljon tähän tekniikkaan, että millä tehdään ja mistä pitää painaa, mutta kyllä tätä alkaa jo oppimaan. On ollut myös kiva saada ipad kotiin eikä vain yhtien tuntien ajaksi käyttöön.”
“Filosofian opiskelu on ollut ihan mukavaa ja iPadien käyttökin on ihan helppoa.
On hyvä, että tehdään eri ohjelmilla tehtäviä, niin oppii käyttämään niitä.Muistiinpanoja on helppo tehdä iPadilla ja vaihtelu virkistää kun ei tarvitse kirjoittaa käsin.On myös kiva kun voi liittää muistiinpanoihin kuvia helposti ja muutenkin muokata tekstejä.Mikään ei ole ollut erityisen vaikeaa, kun oppi käyttämään pädiä kunnolla.”
“Mielestäni iPadilla työskenteleminen on ollut mukavaa vaihtelua vaikka aluksi en osannut ollenkaan käyttää iPadia. Vieläkin välillä esimerkiksi tiedostojen tallentaminen tai tarkastelu on dropboxissa vähän hankalaa.
Kuitenkin tekisin mieluummin kokeen kirjallisena, sillä mielestäni perinteinen kynä ja paperi on kuitenkin ehkä parempi vaihtoehto opiskeluun. Laitteiden käyttämisen opetteluun menee runsaasti aikaa, kun kynän ja paperin kanssa opiskelua olisi voinut jatkua monta tuntia. Vihkoista tulisi myös ehkä enemmän tarkasteltua omia muistiinpanoja ja tehtäviä. Tehtävien tekeminenkin olisi yksinkertaisempaa.
Filosofia on oppiaineena muuten mukavaa, mutta kysymyksiä on liikaa ja joitakin periaatteita on ehkä vielä vaikea ymmärtää ja soveltaa.”
Opiskelijoiden kokemuksia terveystiedon kurssilta
Seuraavassa opiskelijoiden kommentteja opiskelupäiväkirjoista joita he pitivät kurssin ajan,
Katsottiin muiden oppilaiden tekemiä tutkimus töitä. Padin käyttö onnistuu hyvin, mutta oppimisvälineenä ei kovin hyvä. Tehtäviä on tehty jonkin verran.
Tämä laite on todella vaikeakäyttöinen, varsinkin kun en ole mikään tekniikan ihmelapsi. Tämä saa minut hermostumaan joka kerta yritän tehdä jotain muuta kuin olla facebookissa..
JEEEE!!! Pääsen eroon tästä laitteesta ja myös ihan siistii et alkaa kesäloma. Oli tää kurssi kuitenkin ihan kiva, vaikka jossakin vaiheessa tuntu ettei ymmärrä mitään eikä oo oppinu mitään, mutta kyllä ne asiat sieltä sitten selkeni. Oon kuitenki enemmän perinteisen kurssin kannalla, vaikka tämmösen vekottimen käyttö saattaa säästää paperinkulutusta, mutta jos edelleen pitää kirja ostaa niin aika turhaa. Koen, että opin paremmin jos kirjotan.. KÄSIN! Mutta kaikkeen tietty tottuu, kai. En vaan ymmärrä miks toimivaa systeemiä pitää muuttaa. Välillä tuli pää kipeeks tunneilla kun tuijotteli ruutuu ja yritti ymmärtää jotakin. Mutta loppujen lopuks kivaa vaihtelua ja ryhmissä tekeminen oli kivaa.
Kurssi oli kaikin puolin ihan mielenkiintoinen. Oli mukava kokeilla uutta tapaa opiskella, mutta tässä vaiheessa ehkä vanha tapa on vielä parempi. Mutta sehän on vain tottumus kysymys. Padilla oli ihan mukava tehdä kaikkea vaikka välillä meinasi hermot mennä.
Jaettiin keskenämme tehdyt asiat. Helpotti huomattavasti kun joku oli tehnyt tietyn osan tehtävää, eikä itse tarvinnut tehdä kaikkea. Padin käyttö sujuu ehkä hieman paremmin ja sujuvammin. Jokainen teki oman diagrammin.
Kurssi oli mielestäni varsin onnistunut ottaen huomioon hieman kokeilevan tilanteen. Laitteiden käyttö ei loppujen lopuksi tuottanut loputtomasti ongelmia kun alkuun päästiin ja käsittääkseni muut oppilaat tekivät ainakin itseeni verrattuna erittäin hyvin töitä.
Aaarghghghg. Ipadilla työskentely on kyllä kivaa, mutta välillä taitojen puutteen takia meinaan aika kovasti turhautua. Oon myös vähän huolissani oppimisestani, mutta silti positiivista tälläinen uusi opiskelutapa.
Aluksi en tykännyt yhtään padin saamisesta mutta nyt olen jo tottunut siihen ja sillä on ihan mukava työskennellä.
Ipadin käyttö hankalaa.. Ipadin käyttö edistyy.. Ipadin käyttö alkaa olla sujuvampaa kuin edellisillä kerroilla… Ipadin käyttö on aika helppoa… ipadin käytöstä on tullut viimeisen puolentoista kuukauden aikana erittäin helppoa ja sitä aikaa olla jo ihan mukava käyttää. Harmi että siitä pitää kohta luopua.
Olen tajunnut, että pidän oppimispäiväkirjaa samalla itselleni muistiinpanovälineenä. Oikeastaan se on minulle hyvä, sillä täältä on kätevä lukea asioita, mitä tunnilla on tapahtunut, joten osaan palauttaa mieleeni jokaisen tunnin.
Laitteen käyttö on muuten oikein mukavaa, koska olen voinut käyttää tätä muillakin tunneilla tiedon etsimiseen. Paljon kätevämpää näin, jos ei ole mahdollisuutta päästä käymään tietokoneella etsimässä asioita.
Näillä tunneilla pohdimme myös ryhmämme toimintaa. Esimerkiksi meidän ryhmässämme kaikkien ei ole tarvinnut tehdä kaikkia tehtäviä vaan kaikki on jaettu tasan ryhmässämme. Lopputulokset on sitten jaettu toisillemme. Tämä helpottaa työmäärää, mutta toisaalta kaikkea mitä ei ole itse tehnyt vaan saa valmiina, ei tule pohdittua niin paljoa. Ne tehtävät , jotka kaikki ovat tehneet ovat myös olleet hyödyllisiä. Kun on itse tehnyt jotain ja saa toiselta samasta aiheesta olevaa materiaalia, saa eri näkökulmaa siitä aiheesta.
Taas tuli mieleen, että tämä on viimeinen oppitunti, joten viimeinen kerta koulussa, kun voi käyttää ipadia, koe kertaa lukuunottamatta… Jaiks.
Alan tykätä ipadin käytöstä, sillä kirjoittaminenkin on jo melko kivaa ! Harmi, että kohta laitteet pitää antaa pois..
Meille tuli tehtäväksi tehdä kuviosta, joka taululla oli, tiivistelmä. Keskellä luki sairauksien tutkiminen ja sen ympärillä oli pienempiä palloja. Minä teen tiivistelmän riskeistä. Sain tunnilla tehtyä tehtäväni ja sain Erikalta hänen tekemänsä jutun kohorttitutkimuksesta. Muut saan luultavammin myöhemmin.
Nyt kun iPadin kanssa on jo muutamaan otteeseen hermot palanneet, niin nyt jo alkaa helpottaa. EE: tä opin käyttämään parin kirosanan jälkeen suht hyvin ja sain jopa tietää miten saan tallennettua sinne tuotokseni.
Huh, onneksi tämän iPadin käyttö alkaa olla jo mukavaa ja helppoa, pääsen jopa neuvomaan välillä muita. Ja hyvänä puolena tulee myös se, että olen oppinut hieman kärsivällisyyttä tämän laitteen kanssa riehuessa!
Nyt alkaa jo tuntua, etten haluaisi luopua ollenkaan tästä vekottimesta. Ei olisi ensimmäisten tuntien jälkeen uskonut. Kun kesällä luen terveystiedon YO- kokeeseen, tämä oli loistava mahdollisuus tehdä nopeasti käsitekarttoja ja muita muistiinpanoja. Ja pääsee myös nopeasti ja helposti nettiin etsimään lisätietoa. En olisi myöskään uskonut, että tunnen itseni jopa hyväksi ‘tietokoneen’ käyttäjäksi. Monet kysyvät minulta ryhmässäni apua ja osaan jopa auttaa.
En haluaisi luopua tästä kesäksi, sillä tämä olisi loistava apuväline kun harjoittelen ruotsin ja terveystiedon YO-kokeisiin. Pääsee hyvin nettiin etsimään tietoa samalla kun rakentelee mind-mappia ja muistiinpanoja DocsToColla ja EE:llä.
Tunnin alun aiheena oli kurssin hyödyntäminen ylioppilaskirjoituksia ajatellen. Aiemmin ajattelin iPad kurssin olevan liian vaikea ja aikaa vievä sekä turha kirjoituksia ajatellen, mutta mitä pidemmälle kurssi on edennyt, sitä enemmän laitteen käytön hyödyn kurssilla on alkanut ymmärtää.
Ennakkoluulot kurssia kohtaan olivat hiukan liian suuret, sillä laitteen käyttöön totuttua sen kanssa toimiminen muuttui mukavemmaksi. Laitteen käyttöön olisi kuitenkin mielestäni parempi perehtyä ajan kanssa etukäteen, jos laitteen esimerkiksi saisi jo hiukan ennen kurssin alkua, jotta sen käyttöä voisi harjoitella itsenäisesti.
Pikkuhiljaa padi alkaa tuntua jo ihan siedettävältä kaverilta.
Hermo menee todella pahasti ja tekisi mieli heittää ipadi seinään!!!!!!! … . Kerrankin ei mennyt hermot vaan oli mukava tehdä sitä. Asioita tuli paljon helposti ja muiden töistä sai lisää :)) Tykkäsin tehdä ja opin vihdoin kunnolla jotain!! Näytettiin jokainen mitä oli tehnyt ja mistä olinki ylpeä
Pädi on auttanut tehtävien ajallaan hoitamiseen, sillä motivoi enemmän ottaa käteen iPad kuin kirja, vihko ja kynä. Vaikka näiden laitteiden kanssa on ollut vastoinkäymisiä, loppujen lopuksi voin sanoa että tulee kyllä ikävä tätä Padia viikon päästä kun palauttamisen aika koittaa. On tämä niin erilainen kuin tavallinen opiskelumenetelmä, ja vaikka alussa oli hirmu vaikeaa tottua kaikkiin ohjelmiin, tällä kirjoittamiseen, kaiken lähettelemiseen yms, niin nyt siihen on jo tottunut ja perus vihkotyöskentelyyn palaaminen tuntuu uuvuttavalta. Mikä parasta, tässä iPad-kurssissa ei ole ollut YHTÄÄN MONISTETTA! Ei yhtään paperinpalaa, kaikki saa talteen Padille. Sieltä ne eivät (toivon mukaan) katoa minnekään, ja saat keskeneräiset projektisi aina auki.
Alkuosa kurssista meni laitteiden opiskeluun, mutta kun laitteet tulivat tutuiksi oli työnteko helppoa. Alussa tosiaan meinasi hermo palaa, kun ei ymmärtänyt mistään mitään. Loppukurssilla ohjelmat ja työskentely kurssilla tuli tutuksi ja uskon, että tulen käyttämään esim. Dropboxia jatkossakin. Laite eli tämä iPad on hyödyllinen kapistus, jos on langaton netti käytössä, se on helppo ottaa mukaan eri paikkoihin ja tehdä töitä muuallakin kuin kotona. Tein tällä laitteella mm. kaikki englannin aineeni ja hyödynsin tätä myös yhteiskuntaopin ja biologian kursseilla myös. Kurssi oli kokonaisuudessaan hyvä, erinlainen kuin tavalliset kurssit. Tulevaisuudessa uskon ipadin korvaavan taululta kopionnin vihkoon.
Viimeinen kerta tällä terveystiedon kurssilla, viimeinen koe, toisiksi viimeinen päivä ennen kesälomaa…!! Ja viimeinen koe suoritettuna, tätä iPad-koetta oli oikeastaan tosi mukava tehdä, vaikka aikaa kuluikin paljon. Missään muussa kokeessa tällä koeviikolla en ole istunut näin pitkään, mutta oli tämä sen arvoista, sain pitkän esseen kirjoitettua tutkimusmenetelmistä olen ylpeä siitä, että jaksoin kirjoittaa kaiken omin käsin, enkä kopioinut yhtään pätkää suoraan netistä. Pädikoe oli kokemuksena kiva, ja tässä saa oikeasti miettiä mikä on maailman kaikesta aineistosta se tärkein ja olennaisin, ja suodattaa turha tieto. Aluksi ajatteli että tämähän on ihan helppoa, sillä koko netti ja kaikki muistiinpanot on käytettävissä, mutta kun tietoa on liikaa, sitä ei osaa enää käsitellä kunnolla. Tein myös MindJetillä käsitekartan terveystiedon opiskelustani pädin kanssa, siinä on lueteltu sekä plussia että miinuksia sun muuta, jota pädin käyttämiseen liittyy. Kurssi oli mukava, ja vaikka alussa pädit raastoivat hermoja oikein olan takaa, pikkuhiljaa niitä oppi käyttämään ja näin jälkeenpäin ajateltuna en olisi halunnut tavallista terveystiedon kurssia, tämä oli parempi. Nyt kun vielä pääsisin Wilmassa sisään tämän terveystiedon kurssin kyselyyn, voisin sanoa että hyvää kesää ja se on moimoiii!
Opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta tableteilla ilman oppikirjaa
Joulukuussa 2012 pidimme maantieteen 1-kurssin opiskelijolle ilman oppikirjaa.
Maantieteen kurssin alussa suunnitelmani oli käyttää tabletteja varsin paljon tehtävien kautta jotka jakaisin opiskelijoille Dropboxin kautta. Ajattelin käyttää myös Facebookia, Wikiä ja YouTubea. YouTubea aioin käyttää esittämään omatekoisia animaatioita eri asioista sekä käyttää valmiita videoita havainnollistamaan asioita. Google Earth on maantieteen opetukseen todella käyttökelpoinen. Varsinkin kun nykyään sille voi tehdä erilaisia esityksiä maantieteellisistä asioista. Oheinen kuva kuvaa alkuperäistä suunnitelmaani.
Kurssin aikana Wiki jäi käytännössä käyttämättä. Tämä ryhmä ei innostunut Facebookin käytöstä. He kyllä lukivat varsin kattavasti laittamiani tehtäviä ja lisämateriaaleja, mutta keskustelua heistä ei Facebookiin irronnut. Sama ilmiö oli kyllä havaittavissa oppitunneillakin. Tämä ryhmä ei jostain syystä ryhtynyt keskustelemaan asioista, vaan he olivat varsin sulkeutuneita. Niinpä Facebookista ei ollut juuri lisäarvoa tällä kurssilla. Saman informaation olisi voinut jakaa vaikkapa Wilman välityksellä. Sen sijaan Dropboxin käyttö oli sujuvaa. Opiskelijat osasivat löytää antamani tehtävät jakokansiosta ja palauttaa omat valmiit työnsä omaan opettajalle jaettuun kansioon.
Alun opettajajohtoisen osuuden (jotta opiskelijat oppisivat käyttämään laitteita) jälkeen kurssi perustuikin aika paljon tehtävien tekemiseen. Tehtäviä tehtiin tunnilla sekä yksin että ryhmässä. Myös kotiin tuli tekemistä. Opiskelijat etsivät vastauksia ongelmiin haluamistaan lähteistä. Tässä lähteen luotettavuuden arvoiminen osoittautui tärkeäksi. Se osoittautui myös vaikeaksi.
Oppimispäiväkirjan pitäminen ja oman oppimisen reflektointi oli tärkeä osa kurssia. Opiskelijoiden oppimispäiväkirjojen taso vaihteli huolimattomista kommenteista hyvinkin ansiokkaisiin oppimisen pohdiskeluun.
Monelle opiskelijalle opiskelu ilman oppikirjaa osoittautui vaikeaksi, ehkä jopa pelottavaksi. Se on ymmärrettävää, onhan heillä takana yhdeksän vuoden oppikirjoihin sidottu opiskelu. Uuteen tapaan toimia ei ole kenenkään helppo siirtyä. Osa opiskelijoista koki opiskelun ilman oppikirjaa mielenkiintoiseksi vaihteluksi.
Kurssin jälkeen tehtiin kysely opiskelijoille. Tässä vaatauksia kysymykseen: “Miltä opiskelu ilman oppikirjaa tuntui”
Olihan siinä totuttelemista. Ihan mukavaa se oli kun laukku tuntui yli puol kirjaa kevyemmältä. Sinänsä olisi jees kun olis padit aina, ei tarvitsisi kuin yhden laitteen kaikkiin aineisiin. Mutta ei tämmönen kyllä kaikkiin aineisiin sovellu.
Olihan se erilaista… Välillä ehkä vähän vaikeaakin kun tottunut opiskelemaan kirjojen kanssa.. Joskus näki vastaukset suoraan netistä eikä asioita tullut oikeesti ajateltua koska niitä ei tarvinnut kirjoittaa mihinkään ylös..
vaikee, tabletin käytön opettelu vie aikaa
Vähän vaikeaa. Koska siihen kuluttaa aika oppi käyttämään Ipadia.
Aluksi opiskelu oli hankalaa mutta kyllä siihen tottui
Täysin erillaiselta, alussa oli vaikea opiskella, koska en ollut ennen opiskellut ilman kirjaa. Loppua kohden jutun oppi. Opiskelu oli loppujen lopuksi mukavaa
Alkuun vaikealta mutta kun alkoi löytämään asioita netistä niin se helpottui.
Erilaiselta, mutta iPad toi omalla tavallaan lisämotivaatiota opiskeluun. Välillä tuntui kuitenkin vaikealta, kun ei voinut etsiä tietoa kirjasta, josta se löytyisi helposti ja yksinkertaisesti muotoiltuna. Netistä tieto löytyi välillä liian vaikeassa muodossa verrattuna kirjaan.
Opiskelu ilman oppikirjaa tuntui todella vaikealta, kun ei ollut mitään ns hätävaraa mistä tarkastaa asiat, nyt ilman oppikirjaa ei sinällään koskaan tiennyt mistä etsiä ja löytääkö.
Vähän haastavalta, mutta kyllä sitten tottui ipadilla etsimään netistä tietoa vaikka se alussa hankalaa olikin.
Opiskelu onnistui hyvin ja tuntui hauskan erilaiselta.
Välillä oppikirjaa olisi tarvinnut, mutta ylipäätään opiskelu oli aika helppoa.
Omistan oppikirjan myös niin paha sanoa kun en tiedä vaikeampaa se olisi jos en kirjaa omistaisi.
Vaati aluksi totuttelua. Asioiden oppiminen ehkä vähän vaikeampaa.
Aluksi oli vaikeaa kun en osannut käyttää ipadia, mutta sitten kun oppi perusasiat, niin opiskelu helpottui. Paremmin oppii kirjan kanssa.
Aluksi ajattelin, että ‘oo ipad kivaa’, mutta eipäs ollutkaan. Kauheeta oli. Ei yhtään kätevä. Tuli vaa tehyks kaikkee muuta epäjärkevää tunneilla. Oppikirjat on kivempia. Ja jää paremmin jutut mieleen ku kirjottaa vihkoon.
Tiedon etsiminen oli vaikeaa ja meni paljon aikaa, ennen kuin oppi käyttämään laitetta. Opiskelu oli vaikeampaa, mutta hieman kiinnostavampaa.
Erilaiselta ja oli ihan hyvä kun ei tarvinnut ostaa oppikirja. Kirjasta olisi kuitenkin ollut paljon hyötyä iPadilla opiskelun ohella.
Hankalalta, kun ei ollut tottunut opiskelemaan ilman kirjaa.
Aluksi se oli aika vähän hankalaa, kun laitetta alkoi oppia käyttämään niin opiskelukin alkoi tuntumaan mukavammalta.
Vaikealta. Tarkan tiedon ja kokonaisuuksien löytäminen on hankalaa.
Se tuntui oudolta etenkin alussa. Ipadilla opiskellessa oli vaikeaa ymmärtää asiakokonaisuuksia, jotka olisi helppo katsoa kirjasta. Riippuu varmaan erittäin paljon jokaisen yksilöllisestä opiskelutavasta, miten pärjää ilman kirjaa. Itselleni kirjan kanssa opiskelu olisi ehkä sopinut paremmin.
Aluksi se oli mielenkiintoista ja jännää, mutta nopeasti huomasi kaipaavansa kynää ja paperia. Kirjassa tieto tuntuu olevan paremmin käsiteltävissä ja saatavissa. Ipadista oli kuitenkin hyötyä havainnollistamaan asioita sovelluksien avulla ja tiedon välitys opettajan ja oppilaan välillä oli tiiviimpää kuin normaalisti. Opettajaankin tuli tietyllä tapaa tiiviimpi suhde ja pystyi kysymään asioista paremmin kuin muilla tunneilla. Voisin kuvitella käyttäväni ipadia jatkossakin.
Opiskelijoiden mielipiteitä sähköisestä kirjasta
Hankkeen lopussa joulukuussa 2013 pidimme maantieteen kurssin käyttäen sähköistä oppikirjaa
Maantieteen kurssilla joulukuussa 2013 käytimme e-Opin Tellus-oppikirjaa. Kurssin lopulla opiskelijoilta kysyttiin mielipiteitä kirjan käytöstä kurssin opetuksessa. Palautteet olivat seuraavat:
Käyttämämme sähköisen oppikirjan hyvät puolet ovat mielestäni
Oli paljon helpompaa etsiä tarvittava asia. Tiedonhaku oli myös samalla helpompaa, kun pystyi käyttämään internettiä.
Kiva ulkoasu ja hyviä tehtäviä.
Opiskelu on mielekkäämpää sitä voi lukea monella laitteella eikä tarvitse tavallista oppikirjaa
Sähköinen kirja oli selkeä ja helppo käyttää. Se oli hyvin järjestelty ja löysin helposti tarvitsemani asiat
Oli hyviä kuvia ja viittauksia eri lähteisiin ja lisätietoihin. Suht selkeä kirja.
Asiaa oli tiivistetysti, kirjasta löytyi tärkeimmät asiat.
Kaikki tieto ja tehtävät on helposti yhdessä paikassa
Vähemmän kannettavaa kun pelkkä iPadi mukana.
Pystyy laittamaan linkkejä eri nettisivuille, niin näkee esimerkiksi videoita ja muuta tietoa aiheesta.
Selkeää tekstiä, hyvät kuvat ja tiivistelmät lopussa.
Helppo ja mukava lukea
Kuten jo kerroinkin opin parhaiten kuvista joten oli ihan hyvä että oli paljon kuvia.
Hyvät puolet ovat, että kirjan sisällysluettelo oli helposti esiin napsautettava ja haluamaansa kappaletta napauttamalla kirja meni suoraan siihen kappaleeseen.
Se, että kirja on melko tiivis, jolloin laskempikin lukija pystyy ongelmitta lukemaan koko koealueen vaikka useaan kertaan ilman ongelmia.
Ilmaiset meille aineskin vielä. Linkit nettisivuille, isot tarkat kuvat, videot ja niiden itsenäinen katsominen vaikka tunnin aikana.
Käyttämämme sähköisen oppikirjan huonot puolet olivat
Kappaleiden sekavuus ja huonot kuvat.
No en keksi oikein huonoja puolia minusta tämä sähköinen oppikirja oli paljon parempi kuin perinteinen oppikirja
Siihen ei pystynyt tehdä omia merkintöjä
Siellä ei ollut vältämättä niin hyvin selitetty kaikkea ja välillä sivut vähän tökkivät.
Sen sivuja oli inhottava kelailla. Varsinkaan viimeisen sivun kappaleesta seuraavan kappaleen ensimmäiselle sivulle se ei millään meinannut mennä. Jotkut asiat oli selitetty kirjassa epäselvästi, joten oli hyvä, että ymmärsin ne jo tunnilla opettajan selittäessä sama asia. Lopuksi vielä yleisesti sisällöstä. Mielestäni lukion oppikirjoissa on kurssin tuntimäärään liaan paljon asiaa! Tässä kuitenkin jo mentiin parempaan päin, sillä asiaa oli vähennetty selvästi verrattuna saman kurssin tavalliseen kirjaan.
Hidas ja hankala lukea
Tietoa ei ollut kovin laajasti ja toisinaan se oli esitetty aika vaikeasti ymmärrettävällä tavalla.
Ei pystynyt alleviivata, ja se haittasi omaa muistamista. Jostain syystä tuntui, että asiat jäivät huonommin päähän.
Pitkät kappaleet.
Ei mitään
Ei voinut tehdä muistiinpanoja tai alleviivauksia. Välillä ei toiminut ja jäi jumiin.
Huonot puolet olivat, että välillä kirjan sivuilla oli vaikea liikkua eteenpäin. Sivut eivät suostuneet vaihtumaan sormea vetämällä vaan sitten piti painella niitä alareunan nuolia.
En osaa sanoa.
Pimeessä luokassa tuijotetaan kirkasta pädiä heti aamukahdeksalta. Silmät ei tykkää. Ilman pikalinkkiä on hidas avata kirja.
Pääsääntöisesti jäi kuva että opiskelijat pitivät sähköisestä kirjasta. Selvinä kehitysehdotuksina tuli, että sähköiseenkin kirjaan pitäisi pystyä tekemään alleviivauksia ja muistiinpanoja
Savonlinnan lyseon lukioMobiles II -hanke7.1.2014