Opiskelijoiden palautetta

Jo­kai­sen tablet-kurs­sin jäl­keen opis­ke­li­joil­ta ky­syt­tiin mie­li­pi­tei­tä opis­ke­le­mi­ses­ta tab­le­til­la. Hei­tä pyy­det­tiin ot­ta­maan kan­taa muu­ta­maan väit­tä­mään sekä an­ta­maan va­paa­ta pa­lau­tet­ta kurs­seis­ta. Opis­ke­li­jat kir­joit­ti­vat myös joil­la­kin kurs­seil­la op­pi­mis­päi­vä­kir­jaa, jo­hon he kom­men­toi­vat niin op­pi­mis­taan kuin kurs­sin to­teut­ta­mis­ta­paa­kin.

Ohei­ses­sa kaa­vi­os­sa on ku­vat­tu opis­ke­li­joi­den mie­li­pi­tei­tä muu­ta­miin väit­tä­miin. Väit­tä­miin vas­ta­si 131 iPad-kurs­seil­la opis­kel­lut­ta opis­ke­li­jaa. Väit­tä­mis­tä käy ilmi että opis­ke­li­jat ko­ki­vat pää­sään­töi­ses­ti tab­le­til­la opis­ke­lun mie­lek­kää­nä. Val­ta­osa opis­ke­li­jois­ta ha­lu­ai­si myös jat­kos­sa käyt­tää tablet-tie­to­ko­nei­ta opis­ke­lus­sa.

Opiskelijoiden kommentteja filosofian kurssista

“No ei tämä fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu kau­he­an han­ka­laa ole. Pal­jon asi­aa ja uu­sia ter­me­jä tottakai tu­lee, mut­ta kyl­lä ne­kin hoi­tuu. Ipadillä on mu­ka­va ja help­po teh­dä hom­mia ja tie­toa help­po ha­kea ne­tin kaut­ta. Myös muis­tiin­pa­no­jen teko on help­poa kun ei tar­vit­se vih­koa huo­leh­tia mu­kaan aina, ipadin muis­taa hel­pom­min ot­taa mu­kaan. Ihan mu­ka­val­ta on opis­ke­lu tun­tu­nut tun­neil­la eikä lii­an han­ka­lal­ta.”

“Fi­lo­so­fi­an 1.kurs­sin asi­at ovat ol­leet mie­len­kiin­toi­sia. Ipadin kans­sa työskentely on ol­lut mu­ka­vam­paa kuin ta­val­lis­ten työvälineiden kans­sa, mut­ta välillä huo­mio her­paan­tuu opis­ke­lus­ta lait­teen kans­sa. On kätevä opis­kel­la il­man muis­tiin­pano­tar­vik­kei­ta ja pak­su­ja kir­jo­ja. Opis­ke­lu­ta­vat ovat ol­leet loo­gi­sia ja te­hok­kai­ta. Vai­ke­aa kurs­sil­la on ol­lut itse fi­lo­so­fi­an ajat­te­lu ja sen perimmäinen oi­val­ta­mi­nen. Help­poa on ol­lut kaik­kien fi­lo­so­fien muis­ta­mi­nen. Olen myös pitänyt fi­lo­so­fi­an ai­heis­ta.”

“Aluk­si mie­tin, että voi ei! Mi­tä­hän opis­ke­lus­ta tu­lee kun kaik­ki kes­kit­ty­mi­nen ja aika me­nee iPadin käy­tön opet­te­luun. Se tun­tui myös mi­nul­le it­sel­le­ni tus­kai­sel­ta, kos­ka en ol­lut ai­kai­sem­min käyt­tä­nyt iPadiä. On­nek­si opin käyt­tä­mään tätä no­pe­as­ti ja nyt opis­ke­lu on­kin jo pal­jon mu­ka­vam­paa ja mie­len­kiin­toi­sem­paa. Muis­tiin­pa­nois­ta saa moni­puo­li­sem­pia ja on help­po ha­kea tie­toa, kun net­ti on kä­sil­lä. Jos­kus ko­ko­nai­suu­den hah­mot­ta­mi­nen on han­ka­laa, kun työs­ken­nel­lään iPadillä, mut­ta ei suin­kaan aina.
Kä­sit­tei­tä tu­lee aika vauh­dil­la ja pal­jon. Oli­si mu­ka­vaa ja hel­pot­tai­si op­pi­mis­ta, jos en­nen ko­et­ta ker­rat­tai­siin kun­nol­la kaik­ki kä­sit­teet. Esi­mer­kik­si si­nun ker­to­mat konk­reet­ti­set se­li­tyk­set kä­si­tyk­sil­le ovat aut­ta­neet pal­jon (tuo­li ja kä­sit­teel­li­syys). Itse en ole vie­lä oi­kein pääs­syt si­säl­le fi­lo­so­fi­seen ajat­te­luun… Itse opin par­hai­ten te­ke­mäl­lä muis­tiin­pa­no­ja ja teh­tä­viä, jois­sa täy­tyy ha­kea tie­toa itse. Kir­jaa on han­ka­la lu­kea, kun ei tah­do oi­kein pääs­tä kär­ryil­le… Tun­tuu, että kir­ja sekottaa en­ti­ses­tään, mitä tun­neil­la on käy­ty.”

“Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu alus­sa oli aika häsläystä tek­nii­kan kans­sa. Kah­den ensimmäisen tun­nin jälkeen kun kaik­ki tek­nil­li­set on­gel­mat oli saa­tu ohi al­koi kun­non ope­tus. Fi­lo­so­fia on aika käsitteellistä jol­le­kin, mut­ta itse olen saa­nut aina pu­nai­sen lan­gan kiin­ni eikä mikään ole jäänyt pimeään. iPadillä työskentely on ol­lut omal­ta osal­ta­ni on­gel­ma­ton­ta ja help­poa. Fi­lo­so­fi­an tun­nin jälkeen, var­sin­kin maa­nan­tai­sin kun pääsen ko­tiin, on aina mielessäni vähäsen ai­kaa tun­nil­la käsitelty ajat­te­lu­maa­ilma ja mi­ten sillä ta­val­la eläminen muut­tai­si omaa nykyistä elämääni. Fi­lo­so­fia on kiin­nos­ta­vin uu­sis­ta ai­neis­ta mitä lu­ki­os­sa on tul­lut ja uu­sis­ta aja­tus­ta­vois­ta on aina kiva op­pia.”

“Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu on tä­hän men­nes­sä ol­lut ihan mie­len­kiin­tois­ta, mut­ta haas­ta­vaa. Fi­lo­so­fi­as­sa tu­lee erit­täin pal­jon ter­me­jä ja mel­kein kaik­ki ovat ol­leet uu­sia, ja ne ovat ol­leet vä­lil­lä vai­kei­ta kä­sit­tää ja var­sin­kin muis­taa. Fi­lo­so­fia ei ole yksi hel­poim­mis­ta ai­neis­ta lu­ki­os­sa, pi­kem­min yksi vai­keim­mis­ta, ehkä juu­ri kaik­kien uu­sien termejen ta­kia. Voi­sin mel­kein sa­noa, että kaik­ki asi­at ovat ol­leet uu­sia, jot­kut ter­mit ovat to­sin esiin­ty­neet us­kon­non en­sim­mäi­sel­lä kurs­sil­la, mut­ta ei to­del­la­kaan suu­rin osa.
Tyk­kään ipad kurs­sis­ta, se on mu­ka­van eri­lai­nen ja on­kin mie­len­kiin­tois­ta ko­kees­sa näh­dä mi­ten täl­lä me­ne­tel­mäl­lä on op­pi­nut. On hie­man tur­haut­ta­vaa vä­lil­lä, kun ai­kaa me­nee niin pal­jon tä­hän tek­niik­kaan, että mil­lä teh­dään ja mis­tä pi­tää pai­naa, mut­ta kyl­lä tätä al­kaa jo op­pi­maan. On ol­lut myös kiva saa­da ipad ko­tiin eikä vain yhtien tun­tien ajak­si käyt­töön.”

“Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu on ol­lut ihan mu­ka­vaa ja iPadien käyt­tö­kin on ihan help­poa.
On hyvä, että teh­dään eri oh­jel­mil­la teh­tä­viä, niin op­pii käyt­tä­mään nii­tä.Muis­tiin­pa­no­ja on help­po teh­dä iPadilla ja vaih­te­lu vir­kis­tää kun ei tar­vit­se kir­joit­taa kä­sin.On myös kiva kun voi liit­tää muis­tiin­pa­noi­hin ku­via hel­pos­ti ja muu­ten­kin muo­ka­ta teks­te­jä.Mi­kään ei ole ol­lut eri­tyi­sen vai­ke­aa, kun oppi käyt­tä­mään pädiä kun­nol­la.”

“Mie­les­tä­ni iPadilla työs­ken­te­le­mi­nen on ol­lut mu­ka­vaa vaih­te­lua vaik­ka aluk­si en osan­nut ol­len­kaan käyt­tää iPadia. Vie­lä­kin vä­lil­lä esi­mer­kik­si tie­dos­to­jen tal­len­ta­mi­nen tai tar­kas­te­lu on dropboxissa vä­hän han­ka­laa.
Kui­ten­kin te­ki­sin mie­luum­min ko­keen kir­jal­li­se­na, sil­lä mie­les­tä­ni pe­rin­tei­nen kynä ja pa­pe­ri on kui­ten­kin ehkä pa­rem­pi vaih­to­ehto opis­ke­luun. Lait­tei­den käyt­tä­mi­sen opet­te­luun me­nee run­saas­ti ai­kaa, kun ky­nän ja pa­pe­rin kans­sa opis­ke­lua oli­si voi­nut jat­kua mon­ta tun­tia. Vih­kois­ta tu­li­si myös ehkä enem­män tar­kas­tel­tua omia muis­tiin­pa­no­ja ja teh­tä­viä. Teh­tä­vien te­ke­mi­nen­kin oli­si yk­sin­ker­tai­sem­paa.
Fi­lo­so­fia on oppi­ai­nee­na muu­ten mu­ka­vaa, mut­ta ky­sy­myk­siä on lii­kaa ja joi­ta­kin peri­aat­tei­ta on ehkä vie­lä vai­kea ym­mär­tää ja so­vel­taa.”

 Opiskelijoiden kokemuksia terveystiedon kurssilta

Seu­raa­vas­sa opis­ke­li­joi­den kom­ment­te­ja opis­ke­lu­päi­vä­kir­jois­ta joi­ta he pi­ti­vät kurs­sin ajan,

Kat­sot­tiin mui­den op­pi­lai­den te­ke­miä tut­ki­mus töi­tä. Padin käyt­tö on­nis­tuu hy­vin, mut­ta op­pi­mis­vä­li­nee­nä ei ko­vin hyvä. Teh­tä­viä on teh­ty jon­kin ver­ran.

Tämä lai­te on to­del­la vai­ke­a­käyt­töi­nen, var­sin­kin kun en ole mi­kään tek­nii­kan ihme­lap­si. Tämä saa mi­nut her­mos­tu­maan joka ker­ta yri­tän teh­dä jo­tain muu­ta kuin olla facebookissa..

JEEEE!!! Pää­sen eroon täs­tä lait­tees­ta ja myös ihan siis­tii et al­kaa kesä­loma. Oli tää kurs­si kui­ten­kin ihan kiva, vaik­ka jos­sa­kin vai­hees­sa tun­tu ett­ei ym­mär­rä mi­tään eikä oo oppinu mi­tään, mut­ta kyl­lä ne asi­at siel­tä sit­ten sel­ke­ni. Oon kuitenki enem­män pe­rin­tei­sen kurs­sin kan­nal­la, vaik­ka tämmösen ve­kot­ti­men käyt­tö saat­taa sääs­tää pa­pe­rin­ku­lu­tus­ta, mut­ta jos edel­leen pi­tää kir­ja os­taa niin aika tur­haa. Koen, että opin pa­rem­min jos kirjotan.. KÄ­SIN! Mut­ta kaik­keen tiet­ty tot­tuu, kai. En vaan ym­mär­rä miks toi­mi­vaa sys­tee­miä pi­tää muut­taa. Vä­lil­lä tuli pää kipeeks tun­neil­la kun tui­jot­te­li ruutuu ja yrit­ti ym­mär­tää jo­ta­kin. Mut­ta lop­pu­jen lopuks ki­vaa vaih­te­lua ja ryh­mis­sä te­ke­mi­nen oli ki­vaa.

Kurs­si oli kai­kin puo­lin ihan mie­len­kiin­toi­nen. Oli mu­ka­va ko­keil­la uut­ta ta­paa opis­kel­la, mut­ta täs­sä vai­hees­sa ehkä van­ha tapa on vie­lä pa­rem­pi. Mut­ta se­hän on vain tot­tu­mus ky­sy­mys. Padilla oli ihan mu­ka­va teh­dä kaik­kea vaik­ka vä­lil­lä mei­na­si her­mot men­nä.

Ja­et­tiin kes­ke­näm­me teh­dyt asi­at. Hel­pot­ti huo­mat­ta­vas­ti kun joku oli teh­nyt tie­tyn osan teh­tä­vää, eikä itse tar­vin­nut teh­dä kaik­kea. Padin käyt­tö su­juu ehkä hie­man pa­rem­min ja su­ju­vam­min. Jo­kai­nen teki oman dia­gram­min.

Kurs­si oli mie­les­tä­ni var­sin on­nis­tu­nut ot­ta­en huo­mi­oon hie­man ko­kei­le­van ti­lan­teen. Lait­tei­den käyt­tö ei lop­pu­jen lo­puk­si tuot­ta­nut lo­put­to­mas­ti on­gel­mia kun al­kuun pääs­tiin ja kä­sit­tääk­se­ni muut op­pi­laat te­ki­vät ai­na­kin it­see­ni ver­rat­tu­na erit­täin hy­vin töi­tä.

Aaarghghghg. Ipadilla työs­ken­te­ly on kyl­lä ki­vaa, mut­ta vä­lil­lä tai­to­jen puut­teen ta­kia mei­naan aika ko­vas­ti tur­hau­tua. Oon myös vä­hän huo­lis­sa­ni op­pi­mi­ses­ta­ni, mut­ta sil­ti po­si­tii­vis­ta tälläinen uusi opis­ke­lu­tapa.

Aluk­si en ty­kän­nyt yh­tään padin saa­mi­ses­ta mut­ta nyt olen jo tot­tu­nut sii­hen ja sil­lä on ihan mu­ka­va työs­ken­nel­lä.

Ipadin käyt­tö han­ka­laa.. Ipadin käyt­tö edis­tyy.. Ipadin käyt­tö al­kaa olla su­ju­vam­paa kuin edel­li­sil­lä ker­roil­la… Ipadin käyt­tö on aika help­poa… ipadin käy­tös­tä on tul­lut vii­mei­sen puo­len­tois­ta kuu­kau­den ai­ka­na erit­täin help­poa ja sitä ai­kaa olla jo ihan mu­ka­va käyt­tää. Har­mi että sii­tä pi­tää koh­ta luo­pua.

Olen ta­jun­nut, että pi­dän op­pi­mis­päi­vä­kir­jaa sa­mal­la it­sel­le­ni muis­tiin­pano­vä­li­nee­nä. Oi­ke­as­taan se on mi­nul­le hyvä, sil­lä tääl­tä on kä­te­vä lu­kea asi­oi­ta, mitä tun­nil­la on ta­pah­tu­nut, jo­ten osaan pa­laut­taa mie­lee­ni jo­kai­sen tun­nin.

Lait­teen käyt­tö on muu­ten oi­kein mu­ka­vaa, kos­ka olen voi­nut käyt­tää tätä muil­la­kin tun­neil­la tie­don et­si­mi­seen. Pal­jon kä­te­väm­pää näin, jos ei ole mah­dol­li­suut­ta pääs­tä käy­mään tie­to­ko­neel­la et­si­mäs­sä asi­oi­ta.

Näil­lä tun­neil­la poh­dim­me myös ryh­mäm­me toi­min­taa. Esi­mer­kik­si mei­dän ryh­mäs­säm­me kaik­kien ei ole tar­vin­nut teh­dä kaik­kia teh­tä­viä vaan kaik­ki on ja­et­tu ta­san ryh­mäs­säm­me. Lop­pu­tu­lok­set on sit­ten ja­et­tu toi­sil­lem­me. Tämä hel­pot­taa työ­mää­rää, mut­ta toi­saal­ta kaik­kea mitä ei ole itse teh­nyt vaan saa val­mii­na, ei tule poh­dit­tua niin pal­joa. Ne teh­tä­vät , jot­ka kaik­ki ovat teh­neet ovat myös ol­leet hyö­dyl­li­siä. Kun on itse teh­nyt jo­tain ja saa toi­sel­ta sa­mas­ta ai­hees­ta ole­vaa ma­te­ri­aa­lia, saa eri näkö­kul­maa sii­tä ai­hees­ta.

Taas tuli mie­leen, että tämä on vii­mei­nen oppi­tun­ti, jo­ten vii­mei­nen ker­ta kou­lus­sa, kun voi käyt­tää ipadia, koe ker­taa lukuunottamatta… Jaiks.

Alan ty­kä­tä ipadin käy­tös­tä, sil­lä kir­joit­ta­mi­nen­kin on jo mel­ko ki­vaa ! Har­mi, että koh­ta lait­teet pi­tää an­taa pois..

Meil­le tuli teh­tä­väk­si teh­dä ku­vi­os­ta, joka tau­lul­la oli, tii­vis­tel­mä. Kes­kel­lä luki sai­rauk­sien tut­ki­mi­nen ja sen ym­pä­ril­lä oli pie­nem­piä pal­lo­ja. Minä teen tii­vis­tel­män ris­keis­tä. Sain tun­nil­la teh­tyä teh­tä­vä­ni ja sain Eri­kal­ta hä­nen te­ke­män­sä ju­tun ko­hort­ti­tut­ki­muk­ses­ta. Muut saan luul­ta­vam­min myö­hem­min.

Nyt kun iPadin kans­sa on jo muu­ta­maan ot­tee­seen her­mot pa­lan­neet, niin nyt jo al­kaa hel­pot­taa. EE: tä opin käyt­tä­mään pa­rin kiro­sa­nan jäl­keen suht hy­vin ja sain jopa tie­tää mi­ten saan tal­len­net­tua sin­ne tuo­tok­se­ni.

Huh, on­nek­si tä­män iPadin käyt­tö al­kaa olla jo mu­ka­vaa ja help­poa, pää­sen jopa neu­vo­maan vä­lil­lä mui­ta. Ja hy­vä­nä puo­le­na tu­lee myös se, että olen op­pi­nut hie­man kär­si­väl­li­syyt­tä tä­män lait­teen kans­sa rie­hu­es­sa!

Nyt al­kaa jo tun­tua, ett­en ha­lu­ai­si luo­pua ol­len­kaan täs­tä ve­kot­ti­mes­ta. Ei oli­si en­sim­mäis­ten tun­tien jäl­keen us­ko­nut. Kun ke­säl­lä luen ter­veys­tie­don YO- ko­kee­seen, tämä oli lois­ta­va mah­dol­li­suus teh­dä no­pe­as­ti kä­si­te­kart­to­ja ja mui­ta muis­tiin­pa­no­ja. Ja pää­see myös no­pe­as­ti ja hel­pos­ti net­tiin et­si­mään lisä­tie­toa. En oli­si myös­kään us­ko­nut, että tun­nen it­se­ni jopa hy­väk­si ‘tie­to­ko­neen’ käyt­tä­jäk­si. Mo­net ky­sy­vät mi­nul­ta ryh­mäs­sä­ni apua ja osaan jopa aut­taa.

En ha­lu­ai­si luo­pua täs­tä ke­säk­si, sil­lä tämä oli­si lois­ta­va apu­vä­li­ne kun har­joit­te­len ruot­sin ja ter­veys­tie­don YO-ko­kei­siin. Pää­see hy­vin net­tiin et­si­mään tie­toa sa­mal­la kun ra­ken­te­lee mind-map­pia ja muis­tiin­pa­no­ja DocsToColla ja EE:llä.

Tun­nin alun ai­hee­na oli kurs­sin hyö­dyn­tä­mi­nen yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia aja­tel­len. Ai­em­min ajat­te­lin iPad kurs­sin ole­van lii­an vai­kea ja ai­kaa vie­vä sekä tur­ha kir­joi­tuk­sia aja­tel­len, mut­ta mitä pi­dem­mäl­le kurs­si on eden­nyt, sitä enem­män lait­teen käy­tön hyö­dyn kurs­sil­la on al­ka­nut ym­mär­tää.

En­nak­ko­luu­lot kurs­sia koh­taan oli­vat hiu­kan lii­an suu­ret, sil­lä lait­teen käyt­töön to­tut­tua sen kans­sa toi­mi­mi­nen muut­tui mukavemmaksi. Lait­teen käyt­töön oli­si kui­ten­kin mie­les­tä­ni pa­rem­pi pe­reh­tyä ajan kans­sa etu­kä­teen, jos lait­teen esi­mer­kik­si sai­si jo hiu­kan en­nen kurs­sin al­kua, jot­ta sen käyt­töä voi­si har­joi­tel­la it­se­näi­ses­ti.

Pik­ku­hil­jaa padi al­kaa tun­tua jo ihan sie­det­tä­väl­tä ka­ve­ril­ta.

Her­mo me­nee to­del­la pa­has­ti ja te­ki­si mie­li heit­tää ipadi sei­nään!!!!!!! … . Ker­ran­kin ei men­nyt her­mot vaan oli mu­ka­va teh­dä sitä. Asi­oi­ta tuli pal­jon hel­pos­ti ja mui­den töis­tä sai li­sää :)) Tyk­kä­sin teh­dä ja opin vih­doin kun­nol­la jo­tain!! Näy­tet­tiin jo­kai­nen mitä oli teh­nyt ja mis­tä olinki yl­peä :)

Pädi on aut­ta­nut teh­tä­vien ajal­laan hoi­ta­mi­seen, sil­lä mo­ti­voi enem­män ot­taa kä­teen iPad kuin kir­ja, vih­ko ja kynä. Vaik­ka näi­den lait­tei­den kans­sa on ol­lut vas­toin­käy­mi­siä, lop­pu­jen lo­puk­si voin sa­noa että tu­lee kyl­lä ikä­vä tätä Padia vii­kon pääs­tä kun pa­laut­ta­mi­sen aika koit­taa. On tämä niin eri­lai­nen kuin ta­val­li­nen opis­ke­lu­me­ne­tel­mä, ja vaik­ka alus­sa oli hir­mu vai­ke­aa tot­tua kaik­kiin oh­jel­miin, täl­lä kir­joit­ta­mi­seen, kai­ken lä­het­te­le­mi­seen yms, niin nyt sii­hen on jo tot­tu­nut ja pe­rus vih­ko­työs­ken­te­lyyn pa­laa­mi­nen tun­tuu uu­vut­ta­val­ta. Mikä pa­ras­ta, täs­sä iPad-kurs­sis­sa ei ole ol­lut YH­TÄÄN MO­NIS­TET­TA! Ei yh­tään pa­pe­rin­pa­laa, kaik­ki saa tal­teen Padille. Siel­tä ne ei­vät (toi­von mu­kaan) ka­toa min­ne­kään, ja saat kes­ken­e­räi­set pro­jek­ti­si aina auki.

Alku­osa kurs­sis­ta meni lait­tei­den opis­ke­luun, mut­ta kun lait­teet tu­li­vat tu­tuik­si oli työn­teko help­poa. Alus­sa to­si­aan mei­na­si her­mo pa­laa, kun ei ym­mär­tä­nyt mis­tään mi­tään. Lop­pu­kurs­sil­la oh­jel­mat ja työs­ken­te­ly kurs­sil­la tuli tu­tuk­si ja us­kon, että tu­len käyt­tä­mään esim. Dropboxia jat­kos­sa­kin. Lai­te eli tämä iPad on hyö­dyl­li­nen ka­pis­tus, jos on lan­ga­ton net­ti käy­tös­sä, se on help­po ot­taa mu­kaan eri paik­koi­hin ja teh­dä töi­tä muu­al­la­kin kuin ko­to­na. Tein täl­lä lait­teel­la mm. kaik­ki eng­lan­nin ai­nee­ni ja hyö­dyn­sin tätä myös yh­teis­kun­ta­opin ja bi­o­lo­gi­an kurs­seil­la myös. Kurs­si oli ko­ko­nai­suu­des­saan hyvä, erinlainen kuin ta­val­li­set kurs­sit. Tu­le­vai­suu­des­sa us­kon ipadin kor­vaa­van tau­lul­ta kopionnin vih­koon.

Vii­mei­nen ker­ta täl­lä ter­veys­tie­don kurs­sil­la, vii­mei­nen koe, toi­sik­si vii­mei­nen päi­vä en­nen kesä­lo­maa…!! Ja vii­mei­nen koe suo­ri­tet­tu­na, tätä iPad-ko­et­ta oli oi­ke­as­taan tosi mu­ka­va teh­dä, vaik­ka ai­kaa ku­lui­kin pal­jon. Mis­sään muus­sa ko­kees­sa täl­lä koe­vii­kol­la en ole is­tu­nut näin pit­kään, mut­ta oli tämä sen ar­vois­ta, sain pit­kän es­seen kir­joi­tet­tua tut­ki­mus­me­ne­tel­mis­tä :) olen yl­peä sii­tä, että jak­soin kir­joit­taa kai­ken omin kä­sin, enkä ko­pi­oi­nut yh­tään pät­kää suo­raan ne­tis­tä. Pädikoe oli ko­ke­muk­se­na kiva, ja täs­sä saa oi­ke­as­ti miet­tiä mikä on maa­il­man kai­kes­ta ai­neis­tos­ta se tär­kein ja olen­nai­sin, ja suo­dat­taa tur­ha tie­to. Aluk­si ajat­te­li että tä­mä­hän on ihan help­poa, sil­lä koko net­ti ja kaik­ki muis­tiin­pa­not on käy­tet­tä­vis­sä, mut­ta kun tie­toa on lii­kaa, sitä ei osaa enää kä­si­tel­lä kun­nol­la. Tein myös MindJetillä kä­si­te­kar­tan ter­veys­tie­don opis­ke­lus­ta­ni pä­din kans­sa, sii­nä on lu­e­tel­tu sekä plus­sia että mii­nuk­sia sun muu­ta, jota pä­din käyt­tä­mi­seen liit­tyy. Kurs­si oli mu­ka­va, ja vaik­ka alus­sa pä­dit raas­toi­vat her­mo­ja oi­kein olan ta­kaa, pik­ku­hil­jaa nii­tä oppi käyt­tä­mään ja näin jäl­keen­päin aja­tel­tu­na en oli­si ha­lun­nut ta­val­lis­ta ter­veys­tie­don kurs­sia, tämä oli pa­rem­pi. Nyt kun vie­lä pää­si­sin Wil­mas­sa si­sään tä­män ter­veys­tie­don kurs­sin ky­se­lyyn, voi­sin sa­noa että hy­vää ke­sää ja se on moimoiii! :)

Opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta tableteilla ilman oppikirjaa

Jou­lu­kuus­sa 2012 pi­dim­me maan­tie­teen 1-kurs­sin opiskelijolle il­man oppi­kir­jaa.

Maan­tie­teen kurs­sin alus­sa suun­ni­tel­ma­ni oli käyt­tää tab­let­te­ja var­sin pal­jon teh­tä­vien kaut­ta jot­ka ja­kai­sin opis­ke­li­joil­le Dropboxin kaut­ta. Ajat­te­lin käyt­tää myös Facebookia, Wikiä ja YouTubea. YouTubea ai­oin käyt­tää esit­tä­mään oma­te­koi­sia ani­maa­ti­oi­ta eri asi­ois­ta sekä käyt­tää val­mii­ta vi­de­oi­ta ha­vain­nol­lis­ta­maan asi­oi­ta. Goog­le Earth on maan­tie­teen ope­tuk­seen to­del­la käyt­tö­kel­poi­nen. Var­sin­kin kun ny­ky­ään sil­le voi teh­dä eri­lai­sia esi­tyk­siä maan­tie­teel­li­sis­tä asi­ois­ta. Ohei­nen kuva ku­vaa alku­pe­räis­tä suun­ni­tel­maa­ni.
Kurs­sin ai­ka­na Wiki jäi käy­tän­nös­sä käyt­tä­mät­tä. Tämä ryh­mä ei in­nos­tu­nut Facebookin käy­tös­tä. He kyl­lä lu­ki­vat var­sin kat­ta­vas­ti lait­ta­mi­a­ni teh­tä­viä ja lisä­ma­te­ri­aa­le­ja, mut­ta kes­kus­te­lua heis­tä ei Facebookiin ir­ron­nut. Sama il­miö oli kyl­lä ha­vait­ta­vis­sa oppi­tun­neil­la­kin. Tämä ryh­mä ei jos­tain syys­tä ryh­ty­nyt kes­kus­te­le­maan asi­ois­ta, vaan he oli­vat var­sin sul­keu­tu­nei­ta. Niin­pä Facebookista ei ol­lut juu­ri lisä­ar­voa täl­lä kurs­sil­la. Sa­man in­for­maa­ti­on oli­si voi­nut ja­kaa vaik­ka­pa Wil­man vä­li­tyk­sel­lä. Sen si­jaan Dropboxin käyt­tö oli su­ju­vaa. Opis­ke­li­jat osa­si­vat löy­tää an­ta­ma­ni teh­tä­vät jako­kan­si­os­ta ja pa­laut­taa omat val­miit työn­sä omaan opet­ta­jal­le ja­et­tuun kan­si­oon.
Alun opet­ta­ja­joh­toi­sen osuu­den (jot­ta opis­ke­li­jat op­pi­si­vat käyt­tä­mään lait­tei­ta) jäl­keen kurs­si pe­rus­tui­kin aika pal­jon teh­tä­vien te­ke­mi­seen. Teh­tä­viä teh­tiin tun­nil­la sekä yk­sin että ryh­mäs­sä. Myös ko­tiin tuli te­ke­mis­tä. Opis­ke­li­jat et­si­vät vas­tauk­sia on­gel­miin ha­lu­a­mis­taan läh­teis­tä. Täs­sä läh­teen luo­tet­ta­vuu­den arvoiminen osoit­tau­tui tär­ke­äk­si. Se osoit­tau­tui myös vai­ke­ak­si.
Op­pi­mis­päi­vä­kir­jan pi­tä­mi­nen ja oman op­pi­mi­sen ref­lek­toin­ti oli tär­keä osa kurs­sia. Opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­päi­vä­kir­jo­jen taso vaih­te­li huo­li­mat­to­mis­ta kom­men­teis­ta hy­vin­kin an­si­ok­kai­siin op­pi­mi­sen poh­dis­ke­luun.
Mo­nel­le opis­ke­li­jal­le opis­ke­lu il­man oppi­kir­jaa osoit­tau­tui vai­ke­ak­si, ehkä jopa pe­lot­ta­vak­si. Se on ym­mär­ret­tä­vää, on­han heil­lä ta­ka­na yh­dek­sän vuo­den oppi­kir­joi­hin si­dot­tu opis­ke­lu. Uu­teen ta­paan toi­mia ei ole ke­nen­kään help­po siir­tyä. Osa opis­ke­li­jois­ta koki opis­ke­lun il­man oppi­kir­jaa mie­len­kiin­toi­sek­si vaih­te­luk­si.

Kurs­sin jäl­keen teh­tiin ky­se­ly opis­ke­li­joil­le.  Täs­sä vaatauksia ky­sy­myk­seen: “Mil­tä opis­ke­lu il­man oppi­kir­jaa tun­tui”

Oli­han sii­nä to­tut­te­le­mis­ta. Ihan mu­ka­vaa se oli kun lauk­ku tun­tui yli puol kir­jaa ke­vy­em­mäl­tä. Si­nän­sä oli­si jees kun olis padit aina, ei tar­vit­si­si kuin yh­den lait­teen kaik­kiin ai­nei­siin. Mut­ta ei tämmönen kyl­lä kaik­kiin ai­nei­siin so­vel­lu.

Oli­han se eri­lais­ta… Vä­lil­lä ehkä vä­hän vai­ke­aa­kin kun tot­tu­nut opis­ke­le­maan kir­jo­jen kans­sa.. Jos­kus näki vas­tauk­set suo­raan ne­tis­tä eikä asi­oi­ta tul­lut oikeesti aja­tel­tua kos­ka nii­tä ei tar­vin­nut kir­joit­taa mi­hin­kään ylös..

vaikee, tab­le­tin käy­tön opet­te­lu vie ai­kaa

Vä­hän vai­ke­aa. Kos­ka sii­hen ku­lut­taa aika oppi käyt­tä­mään Ipadia.

Aluk­si opis­ke­lu oli han­ka­laa mut­ta kyl­lä sii­hen tot­tui

Täy­sin erillaiselta, alus­sa oli vai­kea opis­kel­la, kos­ka en ol­lut en­nen opis­kel­lut il­man kir­jaa. Lop­pua koh­den ju­tun oppi. Opis­ke­lu oli lop­pu­jen lo­puk­si mu­ka­vaa

Al­kuun vai­ke­al­ta mut­ta kun al­koi löy­tä­mään asi­oi­ta ne­tis­tä niin se hel­pot­tui.

Eri­lai­sel­ta, mut­ta iPad toi omal­la ta­val­laan lisä­mo­ti­vaa­ti­o­ta opis­ke­luun. Vä­lil­lä tun­tui kui­ten­kin vai­ke­al­ta, kun ei voi­nut et­siä tie­toa kir­jas­ta, jos­ta se löy­tyi­si hel­pos­ti ja yk­sin­ker­tai­ses­ti muo­toil­tu­na. Ne­tis­tä tie­to löy­tyi vä­lil­lä lii­an vai­ke­as­sa muo­dos­sa ver­rat­tu­na kir­jaan.

Opis­ke­lu il­man oppi­kir­jaa tun­tui to­del­la vai­ke­al­ta, kun ei ol­lut mi­tään ns hätä­va­raa mis­tä tar­kas­taa asi­at, nyt il­man oppi­kir­jaa ei si­näl­lään kos­kaan tien­nyt mis­tä et­siä ja löy­tää­kö.

Vä­hän haas­ta­val­ta, mut­ta kyl­lä sit­ten tot­tui ipadilla et­si­mään ne­tis­tä tie­toa vaik­ka se alus­sa han­ka­laa oli­kin.

Opis­ke­lu on­nis­tui hy­vin ja tun­tui haus­kan eri­lai­sel­ta.

Vä­lil­lä oppi­kir­jaa oli­si tar­vin­nut, mut­ta yli­pää­tään opis­ke­lu oli aika help­poa.

Omis­tan oppi­kir­jan myös niin paha sa­noa kun en tie­dä vai­ke­am­paa se oli­si jos en kir­jaa omis­tai­si.

Vaa­ti aluk­si to­tut­te­lua. Asi­oi­den op­pi­mi­nen ehkä vä­hän vai­ke­am­paa.

Aluk­si oli vai­ke­aa kun en osan­nut käyt­tää ipadia, mut­ta sit­ten kun oppi pe­rus­a­si­at, niin opis­ke­lu hel­pot­tui. Pa­rem­min op­pii kir­jan kans­sa.

Aluk­si ajat­te­lin, että ‘oo ipad ki­vaa’, mut­ta ei­päs ol­lut­kaan. Kauheeta oli. Ei yh­tään kä­te­vä. Tuli vaa tehyks kaikkee muu­ta epä­jär­ke­vää tun­neil­la. Oppi­kir­jat on ki­vem­pia. Ja jää pa­rem­min ju­tut mie­leen ku kirjottaa vih­koon.

Tie­don et­si­mi­nen oli vai­ke­aa ja meni pal­jon ai­kaa, en­nen kuin oppi käyt­tä­mään lai­tet­ta. Opis­ke­lu oli vai­ke­am­paa, mut­ta hie­man kiin­nos­ta­vam­paa.

Eri­lai­sel­ta ja oli ihan hyvä kun ei tar­vin­nut os­taa oppi­kir­ja. Kir­jas­ta oli­si kui­ten­kin ol­lut pal­jon hyö­tyä iPadilla opis­ke­lun ohel­la.

Han­ka­lal­ta, kun ei ol­lut tot­tu­nut opis­ke­le­maan il­man kir­jaa.

Aluk­si se oli aika vä­hän han­ka­laa, kun lai­tet­ta al­koi op­pia käyt­tä­mään niin opis­ke­lu­kin al­koi tun­tu­maan mu­ka­vam­mal­ta.

Vai­ke­al­ta. Tar­kan tie­don ja ko­ko­nai­suuk­sien löy­tä­mi­nen on han­ka­laa.

Se tun­tui ou­dol­ta eten­kin alus­sa. Ipadilla opis­kel­les­sa oli vai­ke­aa ym­mär­tää asia­ko­ko­nai­suuk­sia, jot­ka oli­si help­po kat­soa kir­jas­ta. Riip­puu var­maan erit­täin pal­jon jo­kai­sen yk­si­löl­li­ses­tä opis­ke­lu­ta­vas­ta, mi­ten pär­jää il­man kir­jaa. It­sel­le­ni kir­jan kans­sa opis­ke­lu oli­si ehkä so­pi­nut pa­rem­min.

Aluk­si se oli mie­len­kiin­tois­ta ja jän­nää, mut­ta no­pe­as­ti huo­ma­si kai­paa­van­sa ky­nää ja pa­pe­ria. Kir­jas­sa tie­to tun­tuu ole­van pa­rem­min kä­si­tel­tä­vis­sä ja saa­ta­vis­sa. Ipadista oli kui­ten­kin hyö­tyä ha­vain­nol­lis­ta­maan asi­oi­ta so­vel­luk­sien avul­la ja tie­don vä­li­tys opet­ta­jan ja op­pi­laan vä­lil­lä oli tii­viim­pää kuin nor­maa­lis­ti. Opet­ta­jaan­kin tuli tie­tyl­lä ta­paa tii­viim­pi suh­de ja pys­tyi ky­sy­mään asi­ois­ta pa­rem­min kuin muil­la tun­neil­la. Voi­sin ku­vi­tel­la käyt­tä­vä­ni ipadia jat­kos­sa­kin.

Opiskelijoiden mielipiteitä sähköisestä kirjasta

Hank­keen lo­pus­sa jou­lu­kuus­sa 2013 pi­dim­me maan­tie­teen kurs­sin käyt­tä­en säh­köis­tä oppi­kir­jaa

Maan­tie­teen kurs­sil­la jou­lu­kuus­sa 2013 käy­tim­me e-Opin Tellus-oppi­kir­jaa. Kurs­sin lo­pul­la opis­ke­li­joil­ta ky­syt­tiin mie­li­pi­tei­tä kir­jan käy­tös­tä kurs­sin ope­tuk­ses­sa. Pa­laut­teet oli­vat seu­raa­vat:

Käyt­tä­mäm­me säh­köi­sen oppi­kir­jan hy­vät puo­let ovat mie­les­tä­ni
Oli pal­jon hel­pom­paa et­siä tar­vit­ta­va asia. Tie­don­haku oli myös sa­mal­la hel­pom­paa, kun pys­tyi käyt­tä­mään internettiä.

Kiva ulko­asu ja hy­viä teh­tä­viä.

Opis­ke­lu on mie­lek­kääm­pää sitä voi lu­kea mo­nel­la lait­teel­la eikä tar­vit­se ta­val­lis­ta oppi­kir­jaa

Säh­köi­nen kir­ja oli sel­keä ja help­po käyt­tää. Se oli hy­vin jär­jes­tel­ty ja löy­sin hel­pos­ti tar­vit­se­ma­ni asi­at

Oli hy­viä ku­via ja viit­tauk­sia eri läh­tei­siin ja lisä­tie­toi­hin. Suht sel­keä kir­ja.

Asi­aa oli tii­vis­te­tys­ti, kir­jas­ta löy­tyi tär­keim­mät asi­at.

Kaik­ki tie­to ja teh­tä­vät on hel­pos­ti yh­des­sä pai­kas­sa

Vä­hem­män kan­net­ta­vaa kun pelk­kä iPadi mu­ka­na.

Pys­tyy lait­ta­maan link­ke­jä eri net­ti­si­vuil­le, niin nä­kee esi­mer­kik­si vi­de­oi­ta ja muu­ta tie­toa ai­hees­ta.

Sel­ke­ää teks­tiä, hy­vät ku­vat ja tii­vis­tel­mät lo­pus­sa.

Help­po ja mu­ka­va lu­kea

Ku­ten jo ker­roin­kin opin par­hai­ten ku­vis­ta jo­ten oli ihan hyvä että oli pal­jon ku­via.

Hy­vät puo­let ovat, että kir­jan si­säl­lys­lu­et­te­lo oli hel­pos­ti esiin nap­sau­tet­ta­va ja ha­lu­a­maan­sa kap­pa­let­ta na­paut­ta­mal­la kir­ja meni suo­raan sii­hen kap­pa­lee­seen.

Se, että kir­ja on mel­ko tii­vis, jol­loin laskempikin lu­ki­ja pys­tyy on­gel­mit­ta lu­ke­maan koko koe­a­lu­een vaik­ka use­aan ker­taan il­man on­gel­mia.

Il­mai­set meil­le ai­nes­kin vie­lä. Lin­kit net­ti­si­vuil­le, isot tar­kat ku­vat, vi­de­ot ja nii­den it­se­näi­nen kat­so­mi­nen vaik­ka tun­nin ai­ka­na.

Käyt­tä­mäm­me säh­köi­sen oppi­kir­jan huo­not puo­let oli­vat

Kap­pa­lei­den se­ka­vuus ja huo­not ku­vat.

No en kek­si oi­kein huo­no­ja puo­lia mi­nus­ta tämä säh­köi­nen oppi­kir­ja oli pal­jon pa­rem­pi kuin pe­rin­tei­nen oppi­kir­ja

Sii­hen ei pys­ty­nyt teh­dä omia mer­kin­tö­jä

Siel­lä ei ol­lut vältämättä niin hy­vin se­li­tet­ty kaik­kea ja vä­lil­lä si­vut vä­hän tök­ki­vät.

Sen si­vu­ja oli in­hot­ta­va ke­lail­la. Var­sin­kaan vii­mei­sen si­vun kap­pa­lees­ta seu­raa­van kap­pa­leen en­sim­mäi­sel­le si­vul­le se ei mil­lään mei­nan­nut men­nä. Jot­kut asi­at oli se­li­tet­ty kir­jas­sa epä­sel­väs­ti, jo­ten oli hyvä, että ym­mär­sin ne jo tun­nil­la opet­ta­jan se­lit­tä­es­sä sama asia. Lo­puk­si vie­lä ylei­ses­ti si­säl­lös­tä. Mie­les­tä­ni lu­ki­on oppi­kir­jois­sa on kurs­sin tun­ti­mää­rään liaan pal­jon asi­aa! Täs­sä kui­ten­kin jo men­tiin pa­rem­paan päin, sil­lä asi­aa oli vä­hen­net­ty sel­väs­ti ver­rat­tu­na sa­man kurs­sin ta­val­li­seen kir­jaan.

Hi­das ja han­ka­la lu­kea

Tie­toa ei ol­lut ko­vin laa­jas­ti ja toi­si­naan se oli esi­tet­ty aika vai­ke­as­ti ym­mär­ret­tä­väl­lä ta­val­la.

Ei pys­ty­nyt alle­vii­va­ta, ja se hait­ta­si omaa muis­ta­mis­ta. Jos­tain syys­tä tun­tui, että asi­at jäi­vät huo­nom­min pää­hän.

Pit­kät kap­pa­leet.

Ei mi­tään

Ei voi­nut teh­dä muis­tiin­pa­no­ja tai alle­vii­vauk­sia. Vä­lil­lä ei toi­mi­nut ja jäi ju­miin.

Huo­not puo­let oli­vat, että vä­lil­lä kir­jan si­vuil­la oli vai­kea liik­kua eteen­päin. Si­vut ei­vät suos­tu­neet vaih­tu­maan sor­mea ve­tä­mäl­lä vaan sit­ten piti pai­nel­la nii­tä ala­reu­nan nuo­lia.

En osaa sa­noa.

Pimeessä luo­kas­sa tui­jo­te­taan kir­kas­ta pädiä heti aamu­kah­dek­sal­ta. Sil­mät ei tyk­kää. Il­man pika­link­kiä on hi­das ava­ta kir­ja.

Pää­sään­töi­ses­ti jäi kuva että opis­ke­li­jat pi­ti­vät säh­köi­ses­tä kir­jas­ta. Sel­vi­nä ke­hi­tys­eh­do­tuk­si­na tuli, että säh­köi­seen­kin kir­jaan pi­täi­si pys­tyä te­ke­mään alle­vii­vauk­sia ja muis­tiin­pa­no­ja

Opis­ke­li­joi­den vas­taus­ten ja­kau­mat esi­tet­tyi­hin väit­tä­miin.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioMobiles II -han­ke7.1.2014