Opettajakyselyn tuloksia

Hank­keen päät­ty­es­sä opet­ta­jil­ta ky­syt­tiin mie­li­pi­tei­tä ja ko­ke­muk­sia iPadin käy­tös­tä ope­tuk­ses­sa. Ky­se­lyyn vas­ta­si 22 opet­ta­jaa.

Mi­ten olet käyt­tä­nyt iPadia ope­tuk­ses­sa?

olen val­mis­tel­lut kol­me yh­teis­kun­ta­opin kurs­sia keynote- oh­jel­mal­la- olen teet­tä­nyt ryh­mä­töi­tä, jois­sa on käy­tet­ty mm. pages ja explay everything- oh­jel­mia. Töi­tä on tal­len­nut­tu omaan- ja ja­et­tuun dropbox- osoit­tee­seen- suo­ri­tan säh­köi­sen arvoinnin oi­keus­tie­don kurs­sis­ta 3. jak­son päät­teek­si -olen ku­van­nut tau­lul­le teh­ty­jä töi­tä, jos nii­tä ei ole eh­dit­ty kä­sit­te­le­mään oppi­tun­nin lop­puun men­nes­sä. Ku­van alul­la työ­tä on jat­ket­tu seu­raa­val­la tun­nil­la

Ryh­män­oh­jauk­ses­sa näyt­tä­nyt mm. tie­dot­tei­ta ja mui­ta esi­tyk­siä. Olen teh­nyt joi­ta­kin esi­tyk­siä keynotilla. Opis­ke­li­jat ovat vas­tan­neet hel­pos­ti eri ky­se­lyi­hin.

 

Yk­sin­ker­tai­siin ku­val­li­siin har­joi­tuk­siin, ani­maa­ti­oi­hin, vi­de­oi­hin, kuva­ko­kei­lui­hin, töi­den esit­te­lyyn ja do­ku­men­toin­tiin, ku­vaa­mi­seen, tie­don­ha­kuun. Itse tuntiyöskentelyssä har­vem­min, mut­ta op­pi­lail­le demoten. Kä­te­vää on kun kai­kil­la on käy­tös­sä esim ka­me­ra ja net­ti, eikä op­pi­lai­den tar­vit­se jo­not­taa pöy­tä­ko­neil­le.

 

Tedonhaku,ajan­koh­tais­ma­te­ri­aa­li, uu­tis­lä­he­tyk­set, sa­no­ma­leh­ti­työs­ken­te­ly, esi­tyk­set puhe­kurs­sil­la, vi­de­ot, youtube.

 

Mi­nul­la on ol­lut iPadit kah­del­la kurs­sil­la, jot­ka oli­vat it­sel­le­ni puo­li­kas­kurs­se­ja, mut­ta opis­ke­li­joil­le nor­maa­li­pi­tui­sia kurs­se­ja suo­ri­tus­mer­kin­töi­neen. Ky­sei­set kurs­sit oli­vat äi­din­kie­len kurs­se­ja: kou­lu­koh­tai­nen luo­van kir­joit­ta­mi­sen kurs­si (ÄI13) ja val­ta­kun­nal­li­nen puhe­kurs­si (ÄI7). Kos­ka osa ope­tuk­ses­ta­ni piti hoi­taa etänä, opis­ke­li­joil­la oli padit käy­tös­sään etä­teh­tä­vien tuot­ta­mis­ta ja opet­ta­jal­le siir­tä­mis­tä var­ten.Teh­tä­vät ja­oin opis­ke­li­joil­le Dropboxin avul­la, ja sin­ne he vas­ta­vuo­roi­ses­ti tal­let­ti­vat omat työn­sä lu­et­ta­vak­se­ni – ja puhe­kurs­sil­la kuul­ta­vak­se­ni.Etä­teh­tä­vä­nä oli mm. haas­tat­te­lun vi­de­oin­tia ja tele­vi­si­on kes­kus­te­lu­oh­jel­mien tark­kai­lua. Tark­kai­lu­teh­tä­vää var­ten opis­ke­li­joil­la oli pää­sy Yle-Aree­naan.

 

Ope­tuk­ses­sa en ole käyt­tä­nyt iPadia vie­lä luok­ka­työs­ken­te­lys­sä op­pi­lai­den kans­sa. Tun­neil­la Wil­mas­sa asi­oin­ti on no­pe­aa, esim. opis­ke­li­joi­den edis­ty­mi­sen seu­raa­mi­nen, pois­sa­o­lo­jen kir­jaa­mi­nen, luku­jär­jes­tyk­sen tar­kis­ta­mi­nen jne.

 

Sil­loin täl­löin kor­vaa­mas­sa power pointia, do­ku­ment­ti­ka­me­raa tai tau­lua.

 

Lä­hin­nä tie­don han­kin­taan.

 

Padit ol­leet op­pi­lai­den käy­tös­sä oppi­tun­tien ai­ka­na.Op­pi­laat ovat et­si­neet tie­toa ja kir­joi­tel­leet teh­tä­viä ja pa­laut­ta­neet teh­tä­vät säh­köi­ses­ti opet­ta­jal­le.

 

Olen esit­tä­nyt op­pi­lail­le oppi­tun­tei­hin liit­ty­vät ma­te­ri­aa­lit (muis­tiin­pa­not, teh­tä­vien rat­kai­sut) iPadin kaut­ta. Tie­don et­si­mis­tä/tar­kis­ta­mis­ta kes­ken tun­nin op­pi­lail­ta tu­le­viin ky­sy­myk­siin. Op­pi­lail­la ol­lut käy­tös­sä vain muu­ta­mal­la oppi­tun­nil­la… käyt­ti­vät tie­don et­si­mi­seen ja sen poh­jal­ta an­net­tu­jen teh­tä­vien te­ke­mi­seen säh­köi­ses­ti

 

Olen et­si­nyt näy­tet­tä­viä vi­de­on­pät­kiä, uu­tis­teks­te­jä jne. ope­tuk­seen esim. Ena8 ja 11-kurs­seil­la lä­hin­nä ja sit­ten näyt­tä­nyt nii­tä. Opis­ke­li­joil­la tie­don­han­kin­nas­sa myös toi­si­naan. Mm. so­vel­lus­ta Huffington Post ja eri uutisappseja olen myös käyt­tä­nyt. Ena5-kurs­si­ni jak­sos­sa 4 ot­taa opis­ke­li­joil­le iPadit käyt­töön eli se on en­sim­mäi­nen ko­ko­nai­nen kurs­si­ni pädien kans­sa. Odo­tan mie­len­kiin­nol­la.

 

En ole käyt­tä­nyt vie­lä ipadia koko luo­kal­le, muu­ta­ma op­pi­las kyl­lä, jol­la sel­lai­nen on ol­lut. Ke­vät luku­kau­del­la on ai­ko­mus käyt­tää koko luo­kal­le.

 

Olen teh­nyt sil­lä ope­tus­ma­te­ri­aa­lia (keynote-esi­tyk­siä, vi­de­oi­ta­kin vä­hän).Olen yrit­tä­nyt saa­da op­pi­laat te­ke­mään omia vi­de­oi­ta kurs­seil­la.Padeja on myös käy­tet­ty tie­don­ha­kuun tun­nil­la, niil­lä on teh­ty pari ker­taa aja­tus­kart­to­ja ja tes­te­jä socrative-oh­jel­mal­la.Op­pi­laat ovat vä­lil­lä kir­joit­ta­neet tun­neil­la teh­tä­viä padeilla.

 

Kuka näi­tä nyt niin tark­kaan pys­tyy kir­joit­ta­maan… täs­sä esi­merk­ke­jä:Kun opis­ke­li­joil­la ei ole pädejä:- esi­tys­ten, ku­vien yms. näyt­tä­mi­nen tun­nil­la, esim. vir­tu­aa­li­kier­ros Siks­tuk­sen kap­pe­lis­sa tai Notre Dame -ka­ted­raa­liin tu­tus­tu­mi­nen- opis­ke­li­joi­den te­ke­mien esi­tys­ten näyt­tä­mi­nen sil­loin, kun pöy­tä­kone kiel­täy­tyy tois­ta­mas­ta OO-tie­dos­to­ja- yh­tei­sen kes­kus­te­lun poh­jal­ta ra­ken­net­ta­va miel­le­kart­ta => kätsy muo­ka­ta säh­köi­se­nä ja näyt­tää sa­mal­la kai­kil­le- no­pea tiedonhakuKun opis­ke­li­joil­la on pä­dit- muis­tiin­pa­not, miel­le­kar­tat, esi­tyk­set, ku­vaa­mi­nen, vi­de­ot, eri­lai­set näi­tä yh­dis­tä­vät teh­tä­vät, myös ryh­mä­työt- opis­ke­li­joi­den teh­tä­vien kom­men­toin­ti, myös pdf-muo­tois­ten- asi­oi­den ja­ka­mi­nen suun­taan ja toi­seen Dropboxin kaut­ta- tie­don­haku- ky­se­lyt Socrativella- säh­köi­set ko­keet

 

Olen pi­tä­nyt kurs­se­ja iPadien avul­la. Opis­ke­li­jat ovat teh­neet an­ta­mi­a­ni teh­tä­viä iPadien avul­la. Olen pyr­ki­nyt yhä enem­män ak­ti­voi­maan opis­ke­li­joi­ta te­ke­mään asi­oi­ta ja op­pi­maan täl­lä ta­val­la. Ipad an­taa hy­vän ti­lai­suu­den ai­nees­sa­ni tut­ki­vaan op­pi­mi­seen. Olen myös ja­ka­nut eri­lais­ta oheisainesitoa (ku­via, vidoita), kos­ka lait­teil­la opis­ke­li­joi­den on help­po tu­tus­tua nii­hin.Olen tes­tan­nut myös säh­köis­tä oppi­kir­jaa iPadien kans­sa.

 

tie­don­haku (op­pi­laat ja itse)- op­pi­lai­den töi­den tar­kas­ta­mi­nen- vi­de­ot (mm.opetustv ja muut löy­ty­neet)

 

Eng­lan­nin ope­tuk­ses­sa tun­nil­la lä­hin­nä sana­ko­kei­den pi­toon Sokrative-oh­jel­mal­la sekä tie­don­ha­kua. Koti­teh­tä­viä esim. kir­joi­tel­mia sekä tie­don­ja­koa eri työ­ka­lua käyt­tä­en. Sa­nas­ton opet­te­lua eri työ­ka­lu­ja käyt­tä­en. Opiskeljoille an­net­tu oh­jei­ta, mi­ten itse har­joi­tel­la ipadilla sa­nas­toa eri oh­jel­mil­la. Op­pi­laat sai­vat kurs­sin ajak­si ipadit käyt­töön­sä.Ruot­sin kie­len suul­lis­ten ko­kei­den vi­de­oin­tia.

 

Opis­ke­li­jat ovat käyt­tä­neet iPadia tie­don­han­kin­taan ryh­mä­töi­tä teh­tä­es­sä.Opis­ke­li­jat ovat soit­ta­neet pa­reit­tain me­lo­di­aa ja soin­tu­ja Virtuoso-so­vel­luk­sel­la.Opis­ke­li­jat ovat tut­ki­neet garage Bandin mah­dol­li­suuk­sia.

 

Olen käyt­tä­nyt iPadia mu­sii­kin va­lin­nais­kurs­sil­la 8. luokala. Käy­tim­me Garageband-oh­jel­maa, jol­la teim­me mu­siik­ki­kap­pa­lei­ta sekä tautamusiikkia ku­vaa­ma­tai­don animaatiokurssile.

 

Te2 ja Te 3 kurs­seil­la,Itse: Pöy­tä­ko­neen kor­vik­kee­na, vä­hem­män kui­ten­kin tun­tien ra­ken­ta­mi­ses­sa. Ko­to­na PC:llä… Tie­don­haku, ja­ka­mi­nen,tal­len­ta­mi­nen tun­nil­la.ha­vain­noi­mi­seen, lii­kun­ta­tun­nil­la suo­ri­tus­ten tal­len­ta­mi­seen.Opis­ke­li­jat: Saa­vat säh­köi­set lu­en­to­ma­te­ri­aa­lit, te­ke­vät op­pi­mis­päi­vä­kir­jaa ja ko­keen säh­köi­ses­ti.

 

– hy­vin ra­ja­tus­ti ja har­ki­tus­ti – ei facebookkia tai pe­laa­mis­ta – op­pi­laat tun­tu­vat in­ho­a­van käyt­töä- ei vie­lä so­pi­via kurs­se­ja, ke­vääm­mäl­lä so­pii pa­rem­min

 

En vie­lä sen kum­mem­min, kos­ka opis­ke­li­joil­la ei ole nii­tä. Kou­lus­sam­me on kak­si padia opis­ke­li­joi­ta var­ten eikä omi­a­kaan näy­tä ole­van kuin ihan muu­ta­mal­la. Mut­ta oli tosi hyvä saa­da en­sin itse tu­tus­tua sii­hen. Os­tim­me­kin sit­ten syk­syn ai­ka­na ko­tiim­me oman tab­le­tin.

 

Mi­ten olet käyt­tä­nyt iPadia muu­ten opet­ta­jan työs­sä?

päi­vit­täis­ten wil­ma- ja säh­kö­pos­ti­vies­tien lu­ke­mi­seen- tie­don­han­kin­taan ne­tis­tä

Olen tar­kis­ta­nut opis­ke­li­jan suo­ri­tuk­sia ja pois­sa­o­lo­ja sekä vies­te­jä (wil­ma). Hel­pot­ta­nut rat­kai­se­vas­ti säh­köis­tä vies­tin­tää ja eri jul­kai­su­jen seu­raa­mis­ta. Help­po kat­soa mm.kou­lu­tuk­sis­sa esim. eri­lai­sia pää­tök­siä, joi­ta vaik­ka­pa OKM ja OPH ovat teh­neet.Kä­si­te­kart­to­ja poppletilla, ku­via yl­lät­tä­vis­tä­kin ti­lan­teis­ta, säh­kö­pos­tin lu­ke­mis­ta ja vas­taa­mis­ta, muis­tiin­pa­no­ja eri ai­heis­ta.

Tie­don­ha­kuun, ku­vaa­mi­seen, ku­vien tal­len­ta­mi­seen, wil­ma-asi­oi­den hoi­ta­mi­seen ja säh­kö­pos­tiin ylei­sem­min. Pie­ni­nä palasteluina tu­tus­tu­en eri omi­nai­suuk­siin ja mah­dol­li­suuk­siin. Aika mal­til­li­ses­ti ja hi­taas­ti siis. Olen ute­li­as so­vel­ta­maan li­sää, mut­ta lai­te ei muu­ten kou­ku­ta. En ole esim vie­lä ker­taa­kaan pe­lan­nut yh­tään mi­tään peliapsia lait­teel­la, en edes sana­pe­liä.

Wil­ma, vies­tin­tä, tie­don­haku, ma­te­ri­aa­lin haku, tun­tien val­mis­te­lu, so­pi­vien si­vu­jen haku op­pi­lai­den itse­o­pis­ke­lua var­ten

Et­sin usein eri­lais­ta tie­toa, kos­ka lai­te on ke­vyt ja aina mu­ka­na lau­kus­sa. Wil­ma on aina kä­sil­lä. Sa­moin työ­säh­kö­pos­tien luku (ja mui­den­kin) on help­poa olin­pai­kas­ta riip­pu­mat­ta.Muu­ten käy­tän lai­tet­ta aika vä­hän.

Tie­don­haku, ma­te­ri­aa­lin et­si­mi­nen yms. kä­te­vää iPadilla.

 

Käyt­tä­nyt Wil­maa, s-pos­tia, muu­ten­kin in­ter­ne­tiä.

 

Hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa käy­tös­sä no­pea vä­li­ne.

 

Jat­ku­vas­ti wil­man ja säh­kö­pos­tin yh­tey­des­sä. Op­pi­lail­le vies­ti­tel­lyt wil­man kaut­ta jopa sai­ras­vuo­teel­la.

 

net­ti­se­lai­me­na (uu­ti­set, tie­don han­kin­ta, säh­kö­pos­ti,…), na­vi­goin­ti, pe­lit

 

Wil­maa, spostin lu­kua, asia­kir­jo­jen laa­din­taa…

 

Luo­kas­sa tie­to­ko­neen ase­mas­ta, esim wil­ma, säh­kö­pos­ti, dropbox.

 

Olen käyt­tä­nyt sitä tun­nil­la toi­se­na tie­to­ko­nee­na. Eli olen näyt­tä­nyt pöytänkoneelta op­pi­lail­le jo­tain teh­tä­vää ja sa­mal­la mer­kin­nyt vaik­ka Wil­maan poissaolijoita padilla. Olen ko­keil­lut es­sei­den säh­köis­tä kor­jaa­mis­ta iAnnotate pdf-oh­jel­mal­la.Pi­dän kurs­seis­ta kurs­si­päi­vä­kir­jaa säh­köi­se­nä ver­si­o­na Dropboxissa ja luen ja päi­vi­tän sitä usein padin kaut­ta.Olen käyt­tä­nyt Explain everything-oh­jel­maa ha­vain­nol­lis­ta­es­sa­ni jo­tain asi­aa.

 

rin­nak­kais­tie­to­ko­nee­na luo­kas­sa, esim. voi teh­dä mer­kin­tö­jä wil­maan, vaik­ka näyt­tää sa­mal­la jo­tain pc:ltä- oppi­tun­tien val­mis­ta­mi­nen, esim. tie­don­haku ja oppi­ma­te­ri­aa­lien te­ke­mi­nen- oma am­ma­til­li­nen ke­hit­ty­mi­nen, esim. vi­de­oi­dut lu­en­not, ohje­vi­de­ot, pe­reh­ty­mi­nen te­ki­jän­oi­keuk­siin ja läh­tei­den käyt­töön ja oman alan uu­ti­siin- ver­kos­toi­tu­mi­nen so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa ih­mis­ten kans­sa, jot­ka ovat in­nos­tu­nei­ta ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­ses­tä ja muus­ta mie­len­kiin­toi­ses­ta, oman alan opet­ta­jien kans­sa ver­kos­toi­tu­mi­nen ja kiin­nos­ta­vien ma­te­ri­aa­lien ja­ka­mi­nen

 

Olen käyt­tä­nyt säh­kö­pos­tia, mi­nul­la on ny­kyi­sin työ­tie­dos­to­ni pil­vi­pal­ve­lus­sa, jol­loin pää­sen nii­hin kä­sik­si mis­tä ja mil­loin ta­han­sa. Luon­nol­li­ses­ti Wil­man käyt­tö on luon­te­vaa tab­le­til­la. Ajan­koh­tais­ten asi­oi­den seu­raa­mi­nen ne­tis­tä on help­poa. Olen myös osal­lis­tu­nut ope­tus­alan kes­kus­te­lui­hin ne­tis­sä.

 

säh­kö­pos­ti- wil­ma vies­tit ja pois­sa­olot- suun­nit­te­lu

 

Tie­don­ha­kua. Dropboxin käyt­töä tal­len­ta­mi­seen (op­pi­lai­den työn­pa­lau­tuk­sia). Vi­de­oin­tia suul­li­sis­sa ko­keis­sa, muu­ta vi­de­oin­tia ope­tuk­seen. Pie­nem­pien ko­kei­den laa­din­taa. Jat­ku­vaa säh­kö­pos­tin käyt­töä mm. kou­luun.

 

Nor­maa­lia hal­lin­noin­tia. Opis­kel­lut it­se­kin so­vel­lus­ten käyt­töä.

 

Ke­säl­lä oli käy­tös­sä­ni kau­pun­gin iPad, jo­hon tu­tus­tuin (eri­tyi­ses­ti mu­siik­ki­oh­jel­miin). Oman lait­tee­ni sain vas­ta jou­lu­lo­mal­la, jo­ten täs­tä se al­kaa.

 

WilmaSpostiTallentaminen, kuva, vi­deo

 

– Sil­lä on no­pea tar­kis­taa Wil­man ja säh­kö­pos­tin vies­tit.

 

Oi­ke­as­taan vain tie­don et­sin­tään ja wil­man/spostin lu­ke­mi­seen ja vies­tien lä­het­tä­mi­seen.

 

Mitä hy­vää iPadin käy­tös­sä on ol­lut?

 

– Olen kor­van­nut pc:n käy­tön lä­hes ko­ko­naan iPadilla. Mie­les­tä­ni se on käy­tän­nöl­li­sem­pi, no­pe­am­pi ja yk­sin­ker­tai­sem­pi käyt­tää.

 

* Help­pous = appsit suh­teel­li­sen yk­sin­ker­tai­sia käyt­tää,* no­peus = help­po käyn­nis­tää, ei tar­vi­ta odo­tel­la ku­ten pöy­tä­ko­neel­la ja läp­pä­ril­lä* moni­puo­li­suus = sa­mal­la lait­teel­la on pal­jon eri tomintoja* mu­ka­vuus= kul­kee hel­pos­ti mu­ka­na, kä­te­vä käyt­tää

 

Help­po kul­jet­taa ja no­pe­as­ti käy­tös­sä. Moni­puo­li­nen ja mel­ko yk­sin­ker­tai­sin “pa­li­koin”. Voi­nut ko­keil­la uu­sia työs­ken­te­ly- ja teh­tä­vä­muo­to­ja. Asi­oi­den löy­tä­mi­nen ja ja­ka­mi­nen.

 

Mitä pie­nem­pi ryh­mä, sitä pa­rem­min toi­mii, ajan­koh­tai­suus

 

Hy­vää on tie­tys­ti se, että saa uu­sia vä­li­nei­tä opis­ke­lun avuk­si, mut­ta ei mi­tään lai­tet­ta voi eikä pidä käyt­tää vain lait­teen it­sen­sä vuok­si. Uu­det lait­teet tie­tys­ti haas­ta­vat ke­hit­tä­mään ope­tus­ta ja et­si­mään ku­hun­kin oppi­ai­nee­seen ja ope­tus­ti­lan­tee­seen so­pi­vim­mat käyt­tö­ta­vat.Tie­don et­si­mi­nen iPadin avul­la on no­pe­aa. Ly­hyi­tä muis­tiin­pa­no­ja on help­po teh­dä, ja sil­loin tie­tys­ti on etua, jos lai­te on oma ja tal­len­ne­tut tie­dot aina saa­ta­vil­la.

 

No­peus, kä­te­vyys ja help­pous (kun­han eh­tii op­pia käyt­tä­mään kaik­kia iPadin mah­dol­li­suuk­sia).

 

iPad on ol­lut näp­pä­rä vä­li­ne.

 

Tie­don et­si­mi­sen no­peus. Kuva­kaap­pauk­ses­ta hyö­tyä kiel­ten oppi­tun­neil­la.

 

Kä­te­vä. Voi no­pe­as­ti tar­kis­taa esim. Wil­ma vies­tit vaik­ka ilta­uu­ti­sia kat­sel­les­sa.

 

hel­pos­ti mu­ka­na kul­ke­va, no­pe­as­ti käyt­tö­val­mis, var­sin help­po­käyt­töi­nen, yl­lät­tä­vän moni­puo­li­nen

 

Näp­pä­rä ja no­pea tie­don­haku­vä­li­ne. Aina käyt­tö­val­mis, jos vaan on muis­tet­tu la­da­ta.

 

kä­te­vyys esim. kul­jet­taa mu­ka­na, no­peus

 

On näp­pä­rä, kun esim. ku­vat saa lii­tet­tyä oppi­ma­te­ri­aa­liin het­kes­sä. Eri oh­jel­mat tuo­vat vaih­te­lua ope­tuk­seen. Ke­vyt kul­jet­taa mu­ka­na, mo­ti­voi poi­kia opis­ke­lus­sa. In­nos­ta­va vä­li­ne it­sel­le­kin. Kä­te­vää, kun Wil­man, säh­kö­pos­tin ja Dropboxin saa auki no­pe­as­ti mis­sä vain kou­lul­la.

 

Pädi on heti käyt­tö­val­mis, no­pe­as­ti toi­mi­va, hel­pos­ti kul­je­tet­ta­va ja moni­puo­li­nen eli sa­mal­la lait­teel­la saa teh­tyä mo­nia asi­oi­ta.

 

Se on va­paut­ta­nut mi­nut ajan ja pai­kan ra­joit­teis­ta. Jos huo­maan arki­e­lä­mäs­sä jo­tain ope­tuk­ses­sa hyö­dyl­lis­tä, voin tal­len­taa asi­an ope­tus­ta­ni var­ten. BooxTV:llä voin tal­len­taa esim. YLE:n do­ku­ment­te­ja ja näyt­tää niis­tä pät­kiä. Lai­te on hyvä myös va­paa-ajal­la. Vain mie­li­ku­vi­tus aset­taa ra­jat sen hyö­dyn­tä­mi­sel­le.

 

– no­pea (heti val­mis)- us­kon vä­hen­tä­vän nis­ka­on­gel­maa­ni

 

No­pea yh­tey­den­pito koko ajan net­tiin. Moni­puo­li­sia appseja käy­tet­tä­vis­sä.

 

No­peus, ke­veys, help­po­käyt­töi­syys.

 

Mo­bii­lius, tie­to­kone mu­ka­na siel­lä mis­sä mi­nä­kin. Koko. Ajan­koh­tai­nen, re­aa­li­ai­kai­nen… Yh­dis­tet­ty­nä pil­vi­pal­ve­luun ja kän­nyk­kään –> eko­lo­gi­nen, ei mo­nis­tei­ta ja kan­si­oi­ta.

 

– no­pea ava­ta

 

Help­po ja no­pea käyt­tää ja kan­taa mu­ka­na. To­sin jos­kus on tek­ni­siä on­gel­mia.

Mitä huo­noa iPadin käy­tös­sä on ol­lut?

 

– Huo­noa on vai­kea kek­siä. – Olen pari ker­taa unoh­ta­nut Padini ko­tiin la­tauk­seen, ja tun­ti­oh­jel­ma­ni on ol­lut sin­ne tal­len­net­tu­na. On­nek­si poi­ka­ni Ma­ti­as on tul­lut myö­hem­min kou­luun ja “pe­las­ta­nut” mi­nut. Täs­tä olen op­pi­nut, että seim. keynote-diat kan­nat­tai­si tal­len­taa Dropboxiin.

 

Huo­maan,että olen siir­ty­nyt alku­vai­heen ko­kei­lu­in­non jäl­keen ns.mukavuuslauelle. Käy­tän siis nii­tä appseja ja jut­tu­ja, jot­ka ovat täl­lä het­kel­lä mi­nul­le help­po­ja. Kou­lu­tus­ta ja ns. pie­niä vink­ke­jä tar­vi­taan li­sää, jot­ta sai­si li­sää te­hok­kuut­ta toi­min­taan.Pi­dem­pien teks­tien kir­joit­ta­mi­nen ei vie­lä ole tun­tu­nut niin hel­pol­ta kuin pc:llä.

 

Hie­man eri lo­giik­ka, eli pöy­tä­ko­neil­la teh­tä­vää työs­ken­te­lyä ei aina helposi yh­dis­tet­tä­vis­sä. Oh­jel­mat yk­sin­ker­tai­sia, val­mii­ta sabluunoja (esim imovie) joi­ta ei pys­ty oman ide­oin­nin mu­kaan ko­vin­kaan pit­käl­le va­ri­oi­maan. Kir­joit­ta­mi­nen pi­dem­mäs­ti vai­ke­aa, kym­men­sor­mi­jär­jes­tel­mä on kuiitenkin tar­kem­pi ja no­pe­am­pi.Var­sin­kin alus­sa oli yli­lyön­te­jä, jot­kut me­ni­vät pädinsä kans­sa jopa ves­saan ja kun ko­neen maa­il­maan up­pou­tui kah­vi­pöy­tä­kes­kus­te­lut jäi­vät kak­ko­sek­si. Tä­män huo­maa kyl­lä op­pi­lais­sa­kin, hou­kut­taa surf­fai­luun myös kun pi­täi­si olla 100% läs­nä. (Pie­nim­mät op­pi­laat nä­kö­jään unoh­ta­vat jopa leik­ki­mi­sen kes­ke­nään jos väli­tun­nil­la on mah­dol­li­suus padiin.) Nämä lie­ne­vät näi­tä alku­vai­vo­ja.

 

Isos­sa ryh­mäs­sä vai­kea seu­ra­ta, mitä ku­ka­kin te­kee vai te­kee­kö

 

Mi­tään ko­vin huo­noa iPadin käy­tös­sä ei si­nän­sä ol­lut, vai­keu­det joh­tui­vat käyt­tä­jien tot­tu­mat­to­muu­des­ta ja muis­ta­kin syis­tä. Esim. ÄI7:n haas­tat­te­lu- ja vi­de­oin­ti­teh­tä­väs­sä haas­tat­te­lut ei­vät tah­to­neet kuu­lua, kos­ka ei osat­tu vie­dä lai­tet­ta tar­peek­si lä­hel­le haas­ta­tel­ta­vaa. Haas­tat­te­lu­jen pur­ku oli myös han­ka­laa, kos­ka haas­ta­tel­ta­vat oli­vat toi­vo­neet, että hei­tä “ei näy­tet­täi­si” muil­le kuin opet­ta­jal­le. Ja­ka­mi­ses­ta lait­tees­ta toi­seen ei siis tul­lut mi­tään. Teh­tä­vän­anto oli muu­ten toi­mi­va.Mui­den­kin töi­den esit­tä­mi­ses­sä oli vä­lil­lä on­gel­mia pei­laa­mi­ses­sa. Jäl­ki ei ol­lut ko­vin te­rä­vää, ja vä­rit jäi­vät sut­tui­sik­si.Luo­van kir­joit­ta­mi­sen kurs­sil­la mo­net opis­ke­li­jois­ta oli­vat sitä miel­tä, ett­ei lai­te sovi ko­vin­kaan hy­vin pit­kien teks­tien kir­joit­ta­mi­seen. Tie­to­ko­neel­la kir­joit­ta­mis­ta pi­det­tiin hel­pom­pa­na, ja useim­mat koti­teh­tä­vät oli­kin teh­ty koti­ko­neel­la ja teks­tit siir­ret­ty siel­tä Dropboxiin. Tar­koi­tus oli, että kaik­kien teks­tit oli­si ja­et­tu Dropboxin avul­la mui­den lu­et­ta­vik­si, mikä tek­ni­ses­ti oli­si ol­lut help­poa. Sii­hen ei useim­mil­la ol­lut roh­keut­ta. Jo­kai­nen osal­lis­tu­ja kyl­lä luki teks­te­jään tun­neil­la, ja kä­sit­te­lim­me nii­tä yh­des­sä, mut­ta täs­sä­kin ta­pauk­ses­sa ne ja­et­tiin vain etu­pääs­sä opet­ta­jal­le. Opet­ta­jan kan­nal­ta pa­laut­teen an­ta­mi­nen osoit­tau­tui Dropboxin avul­la han­ka­lak­si. Kir­jal­li­set pa­laut­teet an­noin töis­tä kyl­lä säh­köi­ses­ti, mut­ta opis­ke­li­joi­den toi­vees­ta Wil­maan. Oli­si hyvä saa­da jo­kin help­po­käyt­töi­nen pa­laut­teen­anto-oh­jel­ma.

 

Käy­tön opet­te­lu on mi­nul­la vie­lä alul­laan, jo­ten huo­no­ja puo­lia en ole vie­lä oi­kein hah­mot­ta­nut. Kir­joit­ta­mi­nen on han­ka­lam­paa kuin tie­to­ko­neel­la.

 

Käyt­tä­mis­sä­ni asi­ois­sa ei juu­ri­kaan huo­noa.

 

Kaik­ki opis­ke­li­jat ei­vät vie­lä osaa käyt­tää nii­tä tie­don et­si­mi­seen ja päi­vit­tä­mi­seen.

 

Ehkä jon­kin sor­tin riip­pu­vuus on tul­lut. Aika her­käs­ti va­paa-ai­ka­na tai vaik­ka­pa juu­ri pit­käl­lä sai­ras­lo­mal­la tu­lee teh­tyä töi­tä. Hel­pos­ti il­lal­la­kin vil­kai­see wil­maa ja huo­maa,että poh­tii op­pi­las­a­si­oi­ta,niin että yö­unet me­nee. Täy­tyy ru­ve­ta tiu­kem­mak­si. Jou­lu­lo­mal­la en avaa wil­maa!!

 

puut­teet muu­ta­mis­sa so­vel­luk­sis­sa ver­rat­tu­na esim. PowerPointtiin ym.

 

Flash-poh­jai­siin ma­te­ri­aa­lei­hin on vä­lil­lä han­ka­laa pääs­tä kä­sik­si, vaik­ka kier­to­tei­tä on­kin.

 

oppi­ma­te­ri­aa­li­si­vu­jen käyt­tö han­ka­laa, opis­ke­li­ja ei ole pääs­syt si­vuil­le

 

Pei­laus ei aina toi­mi, ku­ten pi­täi­si. Op­pi­laat se­lai­le­vat net­tiä opis­ke­lun si­jaan. Hi­das­taa tun­tien al­kua, kun tek­niik­ka ei toi­mi tai op­pi­laat ei­vät osaa käyt­tää tiet­tyä oh­jel­maa. Jot­kut op­pi­laat ei­vät pidä lait­tei­den käy­tös­tä vaan ha­lu­ai­si­vat opis­kel­la pe­rin­tei­sel­lä mal­lil­la.Jot­kin kie­len­huol­lon har­joi­tuk­set ei­vät toi­mi padilla. Op­pi­lai­den er­go­no­mia-asi­at mie­ti­tyt­tä­vät.Oman va­paa-ajan ja työn erot­ta­mi­nen on vai­ke­am­paa, jos käytää padia muul­loin kuin työs­sä. Lii­an pie­ni kyn­nys käy­dä vil­kai­se­mas­sa Wil­maa tai teh­dä muu­tok­sia ma­te­ri­aa­lei­hin.

 

Jos­kus tek­niik­ka tök­kii, esim. Atv tai verk­ko.Paha iPaddiktio ke­hit­tyy hel­pos­ti.

 

Ope­tuk­ses­sa huo­maa että opis­ke­li­jat ovat jos­kus oman opis­ke­lu­his­to­ri­an­sa uh­re­ja. Hei­dän opis­ke­lu­tot­tu­muk­sen­sa ja ta­pan­sa ovat muok­kau­tu­neet tie­don imuromiseksi ja sen ko­kees­sa ok­sen­ta­mi­sek­si. Hei­dän on jos­kus vai­kea läh­teä tut­ki­maan ja op­pi­maan asi­oi­ta sil­lä ta­val­la. He ei­vät omas­ta mie­les­tään opi näin, vaik­ka to­del­li­suu­des­sa he tu­los­ten va­los­sa op­pi­vat. He ko­ke­vat op­pi­mi­sek­si siis vain muis­tiin­pa­no­jen te­ke­mi­sen ja asi­oi­den lu­ke­mi­sen. Toi­vot­ta­vas­ti tämä asia pa­ra­nee tu­le­vai­suu­des­sa. Uu­den­lai­nen op­pi­mi­nen oli­si­kin aloi­tet­ta­va jo ai­em­min, jot­ta opis­ke­li­jat oli­si­vat jo tot­tu­neet sii­hen lu­ki­oon tul­les­saan.

 

– jos­kus (har­voin) op­pi­laat käyt­tä­vät iPadiansa sil­loin kun ei ole tar­vet­ta

 

Pe­da­go­gi­nen käyt­tö alku­te­ki­jöis­sään. on­gel­mi­a­kin esim.Virtuoson käy­tös­sä, iPadi “tuk­keu­tuu”.

 

Mu­siik­ki­pro­jek­tien tal­len­ta­mi­nen pil­veen niin että työ­tä voi­si jat­kaa myö­hem­min, on tosi han­ka­laa. Ku­kaan ei oi­kein tun­nu osaa­van neu­voa.

 

En kek­si huo­noa..

 

– ei voi tu­los­taa (il­man lisä­vä­li­nei­tä)- ei voi liit­tää mi­tään tie­dos­to­ja suo­raan

 

Ajoit­tai­set tek­ni­set on­gel­mat.

 

Va­paa­ta pa­lau­tet­ta iPadeistä opet­ta­jil­la

 

-Roh­kai­sen kaik­kia ko­kei­le­maan. Tai­taa mo­nel­la olla en­nak­ko­luu­lo­ja.

 

Vain käyt­tä­mäl­lä op­pii käyt­tä­mään ja ot­ta­maan hal­tuun uu­den lait­teen. Roh­ke­aa ko­kei­lua li­sää.

 

Eh­dot­to­mas­ti ke­hit­te­le­mi­sen ar­vois­ta tek­niik­kaa. Ei ope­tuk­sen ja esim kir­joi­tus­ten sähköisämisestä mi­tään tu­li­si, jos opet­ta­jat ei­vät ak­tii­vi­ses­ti ko­kei­li­si ja ke­hit­täi­si asi­oi­ta mu­ka­na. Opet­ta­ja op­pi­ja­na, myös riit­tä­mät­tö­myy­den tun­tei­neen. Tar­vi­taan siis rut­kas­ti tree­niä asi­an pa­ris­sa jot­ta täs­tä ke­hit­tyy nä­ke­mys­tä, vaik­ka­pa vain uu­den tu­le­van opsin laa­ti­mi­seen ja näkö­kul­maan.

 

Yllä lie­nee jo se, mitä ai­hees­ta osaan sa­noa. Ai­na­kin yri­tin, ja jopa kah­del­la kurs­sil­la!

 

Hen­ki­lö­koh­tai­se­na työ­vä­li­nee­nä ko­kon­sa ja näp­pä­ryy­ten­sä vuok­si oi­val­li­nen.

 

Kii­tok­set, että on ol­lut tämä vä­li­ne käy­tet­tä­vis­sä.

 

Enem­män kou­lu­tus­ta ja ko­ke­mus­ten vaih­toa.

 

Olen nyt tul­lut “si­nuk­si”lait­teen kans­sa,kun päi­vit­täin tätä veh­jet­tä käy­tän. Ke­vät kau­del­la ajat­te­lin ru­ve­ta hyö­dyn­tä­mään enem­män ope­tuk­ses­sa. Tar­vit­sen kui­ten­kin su­lat­te­lu­ai­kaa ja omaa var­muut­ta käy­tös­sä,jon­ka jäl­keen voin laa­jen­taa käyt­töä ope­tuk­ses­sa. Tun­neil­la tu­lee ole­maan enem­män­kin padit käy­tös­sä. Oli­si­ko mah­dol­lis­ta,että luo­kis­sa oli­si esim. 6-10 padia,joi­ta voi­si käyt­tää ope­tuk­ses­sa. Ainakun ei tule suun­ni­tel­tua niin tark­kaan tun­nin­kul­kua. Mo­nes­ti yks­kaks juo­lah­taa­kin mie­leen tai tu­lee jo­kin on­gel­ma eteen ja sil­loin oli­si kä­te­vää,kun oli­si muu­ta­ma lai­te niil­le op­pi­lail­le,joil­la ei ole pu­he­li­mes­sa net­ti­yh­teyt­tä.

 

vält­tä­mä­tön työ­kalu sii­hen asti kun pää­te­tään siir­tyä jo­hon­kin muu­hun lait­tee­seen (mah­dol­li­ses­ti jos­kus muu­ta­man vuo­den pääs­tä??)… Käyt­tö tar­peel­lis­ta myös va­paa-ajal­la sik­si että lai­te ja sen käyt­tö tu­le­vat tu­tuk­si ja si­ten val­miu­det käyt­tää iPadia työs­sä ovat pa­rem­mat.

 

Kyl­lä iPad on näp­pä­rä apu­lai­nen, mut­ta va­li­tet­ta­vas­ti esim. Wsoy:n enkun matskut ei­vät sil­lä kun­nol­la pelitä. Nyt on­nek­si jo koe­ma­te­ri­aa­lia voi Puffinin kaut­ta mel­ko hy­vin lu­kea.

 

Hyvä jut­tu. Enem­män kou­lu­tus­ta ai­hee­seen työ­a­jal­la kii­tos! Vä­li­ne ei sai­si men­nä tar­koi­tuk­sen edel­le. Op­pi­lai­den mie­li­pi­tei­tä pi­täi­si kuun­nel­la: oli­si­ko syy­tä taa­ta op­pi­lail­le myös mah­dol­li­suus opis­kel­la pe­rin­tei­sel­lä mal­lil­la ja pe­rin­tei­sin vä­li­nein?

 

Pa­ras jut­tu pit­kään ai­kaan

 

Mie­les­tä­ni iPadesita on hyöytyä ope­tuk­ses­sa. Jo­kai­sen opet­ta­jan tu­li­si­kin ot­taa iPad tai jo­kin vas­taa­va lai­te osak­si työ­tään. Alku­o­pet­te­lun jäl­keen se hel­pot­taa työn­te­koa ja an­taa li­sää mah­dol­li­suuk­sia opet­ta­jan työ­hön.

 

Hyvä pal­ve­li­ja mut­ta saat­taa vie­dä lii­kaa­kin ai­kaa!

 

Olen in­nos­tu­nut hil­li­tys­ti lait­teen pedaagogisesta käy­tös­tä ja tu­len pe­reh­ty­mään edel­leen­kin em. so­vel­lus­ten mie­lek­kää­seen käyttöönlähiopetuksessa.

 

Kou­lus­sa on ol­ta­va sel­vät sään­nöt käy­tös­tä, pelk­kä va­raus­ka­len­te­ri ei rii­tä. Kuka ja mil­loin lait­taa la­tauk­seen (ei joka väli­tun­ti jär­ke­vää).

 

Ipad on nyky­ai­kaa tai mikä tab­let­ti yleen­sä­kin. Lois­ta­vaa, että kou­lul­lam­me on kai­kil­la opet­ta­jil­la mah­dol­li­suus saa­da Ipad käyt­töön­sä kou­lun puo­les­ta.

 

En to­si­aan ole vie­lä pääs­syt muu­ta­maa kou­lu­tus­ta pi­dem­mäl­le enkä var­si­nai­ses­ti käyt­tä­mään sitä ope­tuk­ses­sa. Opis­ke­li­joil­la pi­täi­si olla myös lait­teet, jot­ta jo­ta­kin yh­teis­tä voi­tai­siin teh­dä. Mut­ta ehkä ensi vuon­na. Li­sää kou­lu­tus­ta ja vink­ke­jä tab­le­tin käyt­töön oli­si tar­peen. Kii­tos lai­nas­ta!

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioMobiles II -han­ke7.1.2014