Hankkeen päättyessä opettajilta kysyttiin mielipiteitä ja kokemuksia iPadin käytöstä opetuksessa. Kyselyyn vastasi 22 opettajaa.
Miten olet käyttänyt iPadia opetuksessa?
olen valmistellut kolme yhteiskuntaopin kurssia keynote- ohjelmalla- olen teettänyt ryhmätöitä, joissa on käytetty mm. pages ja explay everything- ohjelmia. Töitä on tallennuttu omaan- ja jaettuun dropbox- osoitteeseen- suoritan sähköisen arvoinnin oikeustiedon kurssista 3. jakson päätteeksi -olen kuvannut taululle tehtyjä töitä, jos niitä ei ole ehditty käsittelemään oppitunnin loppuun mennessä. Kuvan alulla työtä on jatkettu seuraavalla tunnilla
Ryhmänohjauksessa näyttänyt mm. tiedotteita ja muita esityksiä. Olen tehnyt joitakin esityksiä keynotilla. Opiskelijat ovat vastanneet helposti eri kyselyihin.
Yksinkertaisiin kuvallisiin harjoituksiin, animaatioihin, videoihin, kuvakokeiluihin, töiden esittelyyn ja dokumentointiin, kuvaamiseen, tiedonhakuun. Itse tuntiyöskentelyssä harvemmin, mutta oppilaille demoten. Kätevää on kun kaikilla on käytössä esim kamera ja netti, eikä oppilaiden tarvitse jonottaa pöytäkoneille.
Tedonhaku,ajankohtaismateriaali, uutislähetykset, sanomalehtityöskentely, esitykset puhekurssilla, videot, youtube.
Minulla on ollut iPadit kahdella kurssilla, jotka olivat itselleni puolikaskursseja, mutta opiskelijoille normaalipituisia kursseja suoritusmerkintöineen. Kyseiset kurssit olivat äidinkielen kursseja: koulukohtainen luovan kirjoittamisen kurssi (ÄI13) ja valtakunnallinen puhekurssi (ÄI7). Koska osa opetuksestani piti hoitaa etänä, opiskelijoilla oli padit käytössään etätehtävien tuottamista ja opettajalle siirtämistä varten.Tehtävät jaoin opiskelijoille Dropboxin avulla, ja sinne he vastavuoroisesti tallettivat omat työnsä luettavakseni – ja puhekurssilla kuultavakseni.Etätehtävänä oli mm. haastattelun videointia ja television keskusteluohjelmien tarkkailua. Tarkkailutehtävää varten opiskelijoilla oli pääsy Yle-Areenaan.
Opetuksessa en ole käyttänyt iPadia vielä luokkatyöskentelyssä oppilaiden kanssa. Tunneilla Wilmassa asiointi on nopeaa, esim. opiskelijoiden edistymisen seuraaminen, poissaolojen kirjaaminen, lukujärjestyksen tarkistaminen jne.
Silloin tällöin korvaamassa power pointia, dokumenttikameraa tai taulua.
Lähinnä tiedon hankintaan.
Padit olleet oppilaiden käytössä oppituntien aikana.Oppilaat ovat etsineet tietoa ja kirjoitelleet tehtäviä ja palauttaneet tehtävät sähköisesti opettajalle.
Olen esittänyt oppilaille oppitunteihin liittyvät materiaalit (muistiinpanot, tehtävien ratkaisut) iPadin kautta. Tiedon etsimistä/tarkistamista kesken tunnin oppilailta tuleviin kysymyksiin. Oppilailla ollut käytössä vain muutamalla oppitunnilla… käyttivät tiedon etsimiseen ja sen pohjalta annettujen tehtävien tekemiseen sähköisesti
Olen etsinyt näytettäviä videonpätkiä, uutistekstejä jne. opetukseen esim. Ena8 ja 11-kursseilla lähinnä ja sitten näyttänyt niitä. Opiskelijoilla tiedonhankinnassa myös toisinaan. Mm. sovellusta Huffington Post ja eri uutisappseja olen myös käyttänyt. Ena5-kurssini jaksossa 4 ottaa opiskelijoille iPadit käyttöön eli se on ensimmäinen kokonainen kurssini pädien kanssa. Odotan mielenkiinnolla.
En ole käyttänyt vielä ipadia koko luokalle, muutama oppilas kyllä, jolla sellainen on ollut. Kevät lukukaudella on aikomus käyttää koko luokalle.
Olen tehnyt sillä opetusmateriaalia (keynote-esityksiä, videoitakin vähän).Olen yrittänyt saada oppilaat tekemään omia videoita kursseilla.Padeja on myös käytetty tiedonhakuun tunnilla, niillä on tehty pari kertaa ajatuskarttoja ja testejä socrative-ohjelmalla.Oppilaat ovat välillä kirjoittaneet tunneilla tehtäviä padeilla.
Kuka näitä nyt niin tarkkaan pystyy kirjoittamaan… tässä esimerkkejä:Kun opiskelijoilla ei ole pädejä:- esitysten, kuvien yms. näyttäminen tunnilla, esim. virtuaalikierros Sikstuksen kappelissa tai Notre Dame -katedraaliin tutustuminen- opiskelijoiden tekemien esitysten näyttäminen silloin, kun pöytäkone kieltäytyy toistamasta OO-tiedostoja- yhteisen keskustelun pohjalta rakennettava miellekartta => kätsy muokata sähköisenä ja näyttää samalla kaikille- nopea tiedonhakuKun opiskelijoilla on pädit- muistiinpanot, miellekartat, esitykset, kuvaaminen, videot, erilaiset näitä yhdistävät tehtävät, myös ryhmätyöt- opiskelijoiden tehtävien kommentointi, myös pdf-muotoisten- asioiden jakaminen suuntaan ja toiseen Dropboxin kautta- tiedonhaku- kyselyt Socrativella- sähköiset kokeet
Olen pitänyt kursseja iPadien avulla. Opiskelijat ovat tehneet antamiani tehtäviä iPadien avulla. Olen pyrkinyt yhä enemmän aktivoimaan opiskelijoita tekemään asioita ja oppimaan tällä tavalla. Ipad antaa hyvän tilaisuuden aineessani tutkivaan oppimiseen. Olen myös jakanut erilaista oheisainesitoa (kuvia, vidoita), koska laitteilla opiskelijoiden on helppo tutustua niihin.Olen testannut myös sähköistä oppikirjaa iPadien kanssa.
tiedonhaku (oppilaat ja itse)- oppilaiden töiden tarkastaminen- videot (mm.opetustv ja muut löytyneet)
Englannin opetuksessa tunnilla lähinnä sanakokeiden pitoon Sokrative-ohjelmalla sekä tiedonhakua. Kotitehtäviä esim. kirjoitelmia sekä tiedonjakoa eri työkalua käyttäen. Sanaston opettelua eri työkaluja käyttäen. Opiskeljoille annettu ohjeita, miten itse harjoitella ipadilla sanastoa eri ohjelmilla. Oppilaat saivat kurssin ajaksi ipadit käyttöönsä.Ruotsin kielen suullisten kokeiden videointia.
Opiskelijat ovat käyttäneet iPadia tiedonhankintaan ryhmätöitä tehtäessä.Opiskelijat ovat soittaneet pareittain melodiaa ja sointuja Virtuoso-sovelluksella.Opiskelijat ovat tutkineet garage Bandin mahdollisuuksia.
Olen käyttänyt iPadia musiikin valinnaiskurssilla 8. luokala. Käytimme Garageband-ohjelmaa, jolla teimme musiikkikappaleita sekä tautamusiikkia kuvaamataidon animaatiokurssile.
Te2 ja Te 3 kursseilla,Itse: Pöytäkoneen korvikkeena, vähemmän kuitenkin tuntien rakentamisessa. Kotona PC:llä… Tiedonhaku, jakaminen,tallentaminen tunnilla.havainnoimiseen, liikuntatunnilla suoritusten tallentamiseen.Opiskelijat: Saavat sähköiset luentomateriaalit, tekevät oppimispäiväkirjaa ja kokeen sähköisesti.
– hyvin rajatusti ja harkitusti – ei facebookkia tai pelaamista – oppilaat tuntuvat inhoavan käyttöä- ei vielä sopivia kursseja, keväämmällä sopii paremmin
En vielä sen kummemmin, koska opiskelijoilla ei ole niitä. Koulussamme on kaksi padia opiskelijoita varten eikä omiakaan näytä olevan kuin ihan muutamalla. Mutta oli tosi hyvä saada ensin itse tutustua siihen. Ostimmekin sitten syksyn aikana kotiimme oman tabletin.
Miten olet käyttänyt iPadia muuten opettajan työssä?
päivittäisten wilma- ja sähköpostiviestien lukemiseen- tiedonhankintaan netistä
Olen tarkistanut opiskelijan suorituksia ja poissaoloja sekä viestejä (wilma). Helpottanut ratkaisevasti sähköistä viestintää ja eri julkaisujen seuraamista. Helppo katsoa mm.koulutuksissa esim. erilaisia päätöksiä, joita vaikkapa OKM ja OPH ovat tehneet.Käsitekarttoja poppletilla, kuvia yllättävistäkin tilanteista, sähköpostin lukemista ja vastaamista, muistiinpanoja eri aiheista.
Tiedonhakuun, kuvaamiseen, kuvien tallentamiseen, wilma-asioiden hoitamiseen ja sähköpostiin yleisemmin. Pieninä palasteluina tutustuen eri ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin. Aika maltillisesti ja hitaasti siis. Olen utelias soveltamaan lisää, mutta laite ei muuten koukuta. En ole esim vielä kertaakaan pelannut yhtään mitään peliapsia laitteella, en edes sanapeliä.
Wilma, viestintä, tiedonhaku, materiaalin haku, tuntien valmistelu, sopivien sivujen haku oppilaiden itseopiskelua varten
Etsin usein erilaista tietoa, koska laite on kevyt ja aina mukana laukussa. Wilma on aina käsillä. Samoin työsähköpostien luku (ja muidenkin) on helppoa olinpaikasta riippumatta.Muuten käytän laitetta aika vähän.
Tiedonhaku, materiaalin etsiminen yms. kätevää iPadilla.
Käyttänyt Wilmaa, s-postia, muutenkin internetiä.
Henkilökohtaisessa käytössä nopea väline.
Jatkuvasti wilman ja sähköpostin yhteydessä. Oppilaille viestitellyt wilman kautta jopa sairasvuoteella.
nettiselaimena (uutiset, tiedon hankinta, sähköposti,…), navigointi, pelit
Wilmaa, spostin lukua, asiakirjojen laadintaa…
Luokassa tietokoneen asemasta, esim wilma, sähköposti, dropbox.
Olen käyttänyt sitä tunnilla toisena tietokoneena. Eli olen näyttänyt pöytänkoneelta oppilaille jotain tehtävää ja samalla merkinnyt vaikka Wilmaan poissaolijoita padilla. Olen kokeillut esseiden sähköistä korjaamista iAnnotate pdf-ohjelmalla.Pidän kursseista kurssipäiväkirjaa sähköisenä versiona Dropboxissa ja luen ja päivitän sitä usein padin kautta.Olen käyttänyt Explain everything-ohjelmaa havainnollistaessani jotain asiaa.
rinnakkaistietokoneena luokassa, esim. voi tehdä merkintöjä wilmaan, vaikka näyttää samalla jotain pc:ltä- oppituntien valmistaminen, esim. tiedonhaku ja oppimateriaalien tekeminen- oma ammatillinen kehittyminen, esim. videoidut luennot, ohjevideot, perehtyminen tekijänoikeuksiin ja lähteiden käyttöön ja oman alan uutisiin- verkostoituminen sosiaalisessa mediassa ihmisten kanssa, jotka ovat innostuneita opetuksen kehittämisestä ja muusta mielenkiintoisesta, oman alan opettajien kanssa verkostoituminen ja kiinnostavien materiaalien jakaminen
Olen käyttänyt sähköpostia, minulla on nykyisin työtiedostoni pilvipalvelussa, jolloin pääsen niihin käsiksi mistä ja milloin tahansa. Luonnollisesti Wilman käyttö on luontevaa tabletilla. Ajankohtaisten asioiden seuraaminen netistä on helppoa. Olen myös osallistunut opetusalan keskusteluihin netissä.
sähköposti- wilma viestit ja poissaolot- suunnittelu
Tiedonhakua. Dropboxin käyttöä tallentamiseen (oppilaiden työnpalautuksia). Videointia suullisissa kokeissa, muuta videointia opetukseen. Pienempien kokeiden laadintaa. Jatkuvaa sähköpostin käyttöä mm. kouluun.
Normaalia hallinnointia. Opiskellut itsekin sovellusten käyttöä.
Kesällä oli käytössäni kaupungin iPad, johon tutustuin (erityisesti musiikkiohjelmiin). Oman laitteeni sain vasta joululomalla, joten tästä se alkaa.
WilmaSpostiTallentaminen, kuva, video
– Sillä on nopea tarkistaa Wilman ja sähköpostin viestit.
Oikeastaan vain tiedon etsintään ja wilman/spostin lukemiseen ja viestien lähettämiseen.
Mitä hyvää iPadin käytössä on ollut?
– Olen korvannut pc:n käytön lähes kokonaan iPadilla. Mielestäni se on käytännöllisempi, nopeampi ja yksinkertaisempi käyttää.
* Helppous = appsit suhteellisen yksinkertaisia käyttää,* nopeus = helppo käynnistää, ei tarvita odotella kuten pöytäkoneella ja läppärillä* monipuolisuus = samalla laitteella on paljon eri tomintoja* mukavuus= kulkee helposti mukana, kätevä käyttää
Helppo kuljettaa ja nopeasti käytössä. Monipuolinen ja melko yksinkertaisin “palikoin”. Voinut kokeilla uusia työskentely- ja tehtävämuotoja. Asioiden löytäminen ja jakaminen.
Mitä pienempi ryhmä, sitä paremmin toimii, ajankohtaisuus
Hyvää on tietysti se, että saa uusia välineitä opiskelun avuksi, mutta ei mitään laitetta voi eikä pidä käyttää vain laitteen itsensä vuoksi. Uudet laitteet tietysti haastavat kehittämään opetusta ja etsimään kuhunkin oppiaineeseen ja opetustilanteeseen sopivimmat käyttötavat.Tiedon etsiminen iPadin avulla on nopeaa. Lyhyitä muistiinpanoja on helppo tehdä, ja silloin tietysti on etua, jos laite on oma ja tallennetut tiedot aina saatavilla.
Nopeus, kätevyys ja helppous (kunhan ehtii oppia käyttämään kaikkia iPadin mahdollisuuksia).
iPad on ollut näppärä väline.
Tiedon etsimisen nopeus. Kuvakaappauksesta hyötyä kielten oppitunneilla.
Kätevä. Voi nopeasti tarkistaa esim. Wilma viestit vaikka iltauutisia katsellessa.
helposti mukana kulkeva, nopeasti käyttövalmis, varsin helppokäyttöinen, yllättävän monipuolinen
Näppärä ja nopea tiedonhakuväline. Aina käyttövalmis, jos vaan on muistettu ladata.
kätevyys esim. kuljettaa mukana, nopeus
On näppärä, kun esim. kuvat saa liitettyä oppimateriaaliin hetkessä. Eri ohjelmat tuovat vaihtelua opetukseen. Kevyt kuljettaa mukana, motivoi poikia opiskelussa. Innostava väline itsellekin. Kätevää, kun Wilman, sähköpostin ja Dropboxin saa auki nopeasti missä vain koululla.
Pädi on heti käyttövalmis, nopeasti toimiva, helposti kuljetettava ja monipuolinen eli samalla laitteella saa tehtyä monia asioita.
Se on vapauttanut minut ajan ja paikan rajoitteista. Jos huomaan arkielämässä jotain opetuksessa hyödyllistä, voin tallentaa asian opetustani varten. BooxTV:llä voin tallentaa esim. YLE:n dokumentteja ja näyttää niistä pätkiä. Laite on hyvä myös vapaa-ajalla. Vain mielikuvitus asettaa rajat sen hyödyntämiselle.
– nopea (heti valmis)- uskon vähentävän niskaongelmaani
Nopea yhteydenpito koko ajan nettiin. Monipuolisia appseja käytettävissä.
Nopeus, keveys, helppokäyttöisyys.
Mobiilius, tietokone mukana siellä missä minäkin. Koko. Ajankohtainen, reaaliaikainen… Yhdistettynä pilvipalveluun ja kännykkään –> ekologinen, ei monisteita ja kansioita.
– nopea avata
Helppo ja nopea käyttää ja kantaa mukana. Tosin joskus on teknisiä ongelmia.
Mitä huonoa iPadin käytössä on ollut?
– Huonoa on vaikea keksiä. – Olen pari kertaa unohtanut Padini kotiin lataukseen, ja tuntiohjelmani on ollut sinne tallennettuna. Onneksi poikani Matias on tullut myöhemmin kouluun ja “pelastanut” minut. Tästä olen oppinut, että seim. keynote-diat kannattaisi tallentaa Dropboxiin.
Huomaan,että olen siirtynyt alkuvaiheen kokeiluinnon jälkeen ns.mukavuuslauelle. Käytän siis niitä appseja ja juttuja, jotka ovat tällä hetkellä minulle helppoja. Koulutusta ja ns. pieniä vinkkejä tarvitaan lisää, jotta saisi lisää tehokkuutta toimintaan.Pidempien tekstien kirjoittaminen ei vielä ole tuntunut niin helpolta kuin pc:llä.
Hieman eri logiikka, eli pöytäkoneilla tehtävää työskentelyä ei aina helposi yhdistettävissä. Ohjelmat yksinkertaisia, valmiita sabluunoja (esim imovie) joita ei pysty oman ideoinnin mukaan kovinkaan pitkälle varioimaan. Kirjoittaminen pidemmästi vaikeaa, kymmensormijärjestelmä on kuiitenkin tarkempi ja nopeampi.Varsinkin alussa oli ylilyöntejä, jotkut menivät pädinsä kanssa jopa vessaan ja kun koneen maailmaan uppoutui kahvipöytäkeskustelut jäivät kakkoseksi. Tämän huomaa kyllä oppilaissakin, houkuttaa surffailuun myös kun pitäisi olla 100% läsnä. (Pienimmät oppilaat näköjään unohtavat jopa leikkimisen keskenään jos välitunnilla on mahdollisuus padiin.) Nämä lienevät näitä alkuvaivoja.
Isossa ryhmässä vaikea seurata, mitä kukakin tekee vai tekeekö
Mitään kovin huonoa iPadin käytössä ei sinänsä ollut, vaikeudet johtuivat käyttäjien tottumattomuudesta ja muistakin syistä. Esim. ÄI7:n haastattelu- ja videointitehtävässä haastattelut eivät tahtoneet kuulua, koska ei osattu viedä laitetta tarpeeksi lähelle haastateltavaa. Haastattelujen purku oli myös hankalaa, koska haastateltavat olivat toivoneet, että heitä “ei näytettäisi” muille kuin opettajalle. Jakamisesta laitteesta toiseen ei siis tullut mitään. Tehtävänanto oli muuten toimiva.Muidenkin töiden esittämisessä oli välillä ongelmia peilaamisessa. Jälki ei ollut kovin terävää, ja värit jäivät suttuisiksi.Luovan kirjoittamisen kurssilla monet opiskelijoista olivat sitä mieltä, ettei laite sovi kovinkaan hyvin pitkien tekstien kirjoittamiseen. Tietokoneella kirjoittamista pidettiin helpompana, ja useimmat kotitehtävät olikin tehty kotikoneella ja tekstit siirretty sieltä Dropboxiin. Tarkoitus oli, että kaikkien tekstit olisi jaettu Dropboxin avulla muiden luettaviksi, mikä teknisesti olisi ollut helppoa. Siihen ei useimmilla ollut rohkeutta. Jokainen osallistuja kyllä luki tekstejään tunneilla, ja käsittelimme niitä yhdessä, mutta tässäkin tapauksessa ne jaettiin vain etupäässä opettajalle. Opettajan kannalta palautteen antaminen osoittautui Dropboxin avulla hankalaksi. Kirjalliset palautteet annoin töistä kyllä sähköisesti, mutta opiskelijoiden toiveesta Wilmaan. Olisi hyvä saada jokin helppokäyttöinen palautteenanto-ohjelma.
Käytön opettelu on minulla vielä alullaan, joten huonoja puolia en ole vielä oikein hahmottanut. Kirjoittaminen on hankalampaa kuin tietokoneella.
Käyttämissäni asioissa ei juurikaan huonoa.
Kaikki opiskelijat eivät vielä osaa käyttää niitä tiedon etsimiseen ja päivittämiseen.
Ehkä jonkin sortin riippuvuus on tullut. Aika herkästi vapaa-aikana tai vaikkapa juuri pitkällä sairaslomalla tulee tehtyä töitä. Helposti illallakin vilkaisee wilmaa ja huomaa,että pohtii oppilasasioita,niin että yöunet menee. Täytyy ruveta tiukemmaksi. Joululomalla en avaa wilmaa!!
puutteet muutamissa sovelluksissa verrattuna esim. PowerPointtiin ym.
Flash-pohjaisiin materiaaleihin on välillä hankalaa päästä käsiksi, vaikka kiertoteitä onkin.
oppimateriaalisivujen käyttö hankalaa, opiskelija ei ole päässyt sivuille
Peilaus ei aina toimi, kuten pitäisi. Oppilaat selailevat nettiä opiskelun sijaan. Hidastaa tuntien alkua, kun tekniikka ei toimi tai oppilaat eivät osaa käyttää tiettyä ohjelmaa. Jotkut oppilaat eivät pidä laitteiden käytöstä vaan haluaisivat opiskella perinteisellä mallilla.Jotkin kielenhuollon harjoitukset eivät toimi padilla. Oppilaiden ergonomia-asiat mietityttävät.Oman vapaa-ajan ja työn erottaminen on vaikeampaa, jos käytää padia muulloin kuin työssä. Liian pieni kynnys käydä vilkaisemassa Wilmaa tai tehdä muutoksia materiaaleihin.
Joskus tekniikka tökkii, esim. Atv tai verkko.Paha iPaddiktio kehittyy helposti.
Opetuksessa huomaa että opiskelijat ovat joskus oman opiskeluhistoriansa uhreja. Heidän opiskelutottumuksensa ja tapansa ovat muokkautuneet tiedon imuromiseksi ja sen kokeessa oksentamiseksi. Heidän on joskus vaikea lähteä tutkimaan ja oppimaan asioita sillä tavalla. He eivät omasta mielestään opi näin, vaikka todellisuudessa he tulosten valossa oppivat. He kokevat oppimiseksi siis vain muistiinpanojen tekemisen ja asioiden lukemisen. Toivottavasti tämä asia paranee tulevaisuudessa. Uudenlainen oppiminen olisikin aloitettava jo aiemmin, jotta opiskelijat olisivat jo tottuneet siihen lukioon tullessaan.
– joskus (harvoin) oppilaat käyttävät iPadiansa silloin kun ei ole tarvetta
Pedagoginen käyttö alkutekijöissään. ongelmiakin esim.Virtuoson käytössä, iPadi “tukkeutuu”.
Musiikkiprojektien tallentaminen pilveen niin että työtä voisi jatkaa myöhemmin, on tosi hankalaa. Kukaan ei oikein tunnu osaavan neuvoa.
En keksi huonoa..
– ei voi tulostaa (ilman lisävälineitä)- ei voi liittää mitään tiedostoja suoraan
Ajoittaiset tekniset ongelmat.
Vapaata palautetta iPadeistä opettajilla
-Rohkaisen kaikkia kokeilemaan. Taitaa monella olla ennakkoluuloja.
Vain käyttämällä oppii käyttämään ja ottamaan haltuun uuden laitteen. Rohkeaa kokeilua lisää.
Ehdottomasti kehittelemisen arvoista tekniikkaa. Ei opetuksen ja esim kirjoitusten sähköisämisestä mitään tulisi, jos opettajat eivät aktiivisesti kokeilisi ja kehittäisi asioita mukana. Opettaja oppijana, myös riittämättömyyden tunteineen. Tarvitaan siis rutkasti treeniä asian parissa jotta tästä kehittyy näkemystä, vaikkapa vain uuden tulevan opsin laatimiseen ja näkökulmaan.
Yllä lienee jo se, mitä aiheesta osaan sanoa. Ainakin yritin, ja jopa kahdella kurssilla!
Henkilökohtaisena työvälineenä kokonsa ja näppäryytensä vuoksi oivallinen.
Kiitokset, että on ollut tämä väline käytettävissä.
Enemmän koulutusta ja kokemusten vaihtoa.
Olen nyt tullut “sinuksi”laitteen kanssa,kun päivittäin tätä vehjettä käytän. Kevät kaudella ajattelin ruveta hyödyntämään enemmän opetuksessa. Tarvitsen kuitenkin sulatteluaikaa ja omaa varmuutta käytössä,jonka jälkeen voin laajentaa käyttöä opetuksessa. Tunneilla tulee olemaan enemmänkin padit käytössä. Olisiko mahdollista,että luokissa olisi esim. 6-10 padia,joita voisi käyttää opetuksessa. Ainakun ei tule suunniteltua niin tarkkaan tunninkulkua. Monesti ykskaks juolahtaakin mieleen tai tulee jokin ongelma eteen ja silloin olisi kätevää,kun olisi muutama laite niille oppilaille,joilla ei ole puhelimessa nettiyhteyttä.
välttämätön työkalu siihen asti kun päätetään siirtyä johonkin muuhun laitteeseen (mahdollisesti joskus muutaman vuoden päästä??)… Käyttö tarpeellista myös vapaa-ajalla siksi että laite ja sen käyttö tulevat tutuksi ja siten valmiudet käyttää iPadia työssä ovat paremmat.
Kyllä iPad on näppärä apulainen, mutta valitettavasti esim. Wsoy:n enkun matskut eivät sillä kunnolla pelitä. Nyt onneksi jo koemateriaalia voi Puffinin kautta melko hyvin lukea.
Hyvä juttu. Enemmän koulutusta aiheeseen työajalla kiitos! Väline ei saisi mennä tarkoituksen edelle. Oppilaiden mielipiteitä pitäisi kuunnella: olisiko syytä taata oppilaille myös mahdollisuus opiskella perinteisellä mallilla ja perinteisin välinein?
Paras juttu pitkään aikaan
Mielestäni iPadesita on hyöytyä opetuksessa. Jokaisen opettajan tulisikin ottaa iPad tai jokin vastaava laite osaksi työtään. Alkuopettelun jälkeen se helpottaa työntekoa ja antaa lisää mahdollisuuksia opettajan työhön.
Hyvä palvelija mutta saattaa viedä liikaakin aikaa!
Olen innostunut hillitysti laitteen pedaagogisesta käytöstä ja tulen perehtymään edelleenkin em. sovellusten mielekkääseen käyttöönlähiopetuksessa.
Koulussa on oltava selvät säännöt käytöstä, pelkkä varauskalenteri ei riitä. Kuka ja milloin laittaa lataukseen (ei joka välitunti järkevää).
Ipad on nykyaikaa tai mikä tabletti yleensäkin. Loistavaa, että koulullamme on kaikilla opettajilla mahdollisuus saada Ipad käyttöönsä koulun puolesta.
En tosiaan ole vielä päässyt muutamaa koulutusta pidemmälle enkä varsinaisesti käyttämään sitä opetuksessa. Opiskelijoilla pitäisi olla myös laitteet, jotta jotakin yhteistä voitaisiin tehdä. Mutta ehkä ensi vuonna. Lisää koulutusta ja vinkkejä tabletin käyttöön olisi tarpeen. Kiitos lainasta!
Savonlinnan lyseon lukioMobiles II -hanke7.1.2014