Opettajien kokemuksia tablettien käytöstä

Mobiles II -hank­keen myö­tä lä­hes kai­kil­le Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­ki­on opet­ta­jil­le han­kit­tiin iPadit. Täs­sä ar­tik­ke­lis­sa on iPadeja käyt­tä­nei­den opet­ta­jien aja­tuk­sia.

Yhteiskuntaoppi:

“Ko­neet mah­dol­lis­ti­vat säh­köi­sen opet­ta­jan tuot­ta­man ma­te­ri­aa­lin ja­ka­mi­sen säh­köi­ses­ti op­pi­lail­le dropboxin kaut­ta ja koko­ai­kai­nen nettiyhetys mah­dol­lis­ti op­pi­joil­le säh­köi­sen sää­dös­ko­ko­el­man Finlexin jat­ku­van käy­tön, mit­kä tu­ki­vat op­pi­mis­ta op­pi­las­pa­laut­teen­kin pe­rus­tel­la. Haas­tee­na kurs­sil­la esiin­tyi op­pi­lai­den eri­as­tei­set tie­to­tek­ni­set tai­dot, joka nä­kyi mm. teks­tin­kä­sit­te­lyn käyt­tä­mi­ses­sä, kun teim­me yo-har­joi­tuk­sia. Ko­keen pi­din paperirisena, kos­ka tämä ikä­luok­ka tu­lee te­ke­mään pa­pe­ri­sen re­aa­li­ko­keen.

Tie­to- ja op­pi­mis­kä­si­tyk­set ovat muut­tu­mas­sa näi­den välineidet (ICT) kaut­ta, mikä ei vä­hen­nä työs­ken­te­lyn mer­ki­tys­tä. Tut­ki­van op­pi­mi­sen ja läh­de­kri­tii­kin pai­no­arvo kas­va­vat, kun op­pi­ses­sa kurs­si­kir­jo­jen mer­ki­tys lie­ve­nee. Mi­nul­le his­to­ri­an ja yh­teis­kun­ta­opin opet­ta­ja­na suu­rin etu padeissa on ol­lut ne­tin ta­kaa­mat me­di­an pal­ve­lut esi­mer­kik­si ajan­koh­tai­set YLE:n uu­ti­set ja kä­si­te­kart­ta­oh­jel­ma Mindjet, jol­la olem­me piir­tä­neet yh­des­sä ja erik­seen il­mi­öis­tä kä­si­te­kart­to­ja. Ko­nei­den käy­tös­sä hie­noa on olllut se, että op­pi­laat ovat neuvonneet toi­si­aan ja myös mi­nua tek­nii­kan käy­tös­sä. Tämä on op­pi­lai­den so­si­aa­li­sen ke­hi­tyk­sen kan­nal­ta hie­no asia.”

Opinto-ohjaus:

“Olen käyt­tä­nyt Padia eni­ten hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa oh­jauk­ses­sa, kun opis­ke­li­ja ha­kee tie­to­ja jat­ko-opin­nois­ta. Oh­jauk­ses­sa mie­les­tä­ni par­hain tie­don­läh­de on ol­lut www.opin­to­luot­si.fi si­vus­to, jos­ta opis­ke­li­jan on help­po löy­tää am­ma­tin­ku­vauk­sia, tie­to­ja eri kou­lu­tus­a­lois­ta ja opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sis­ta. Yh­teis­haun ai­kaan tääl­tä löy­tyy myös link­ki joko am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun tai yli­o­pis­ton net­ti­ha­kuun.

Opis­ke­li­jat käy­vät te­ke­mäs­sä myös kurs­si­muu­tok­sia, jol­loin hei­dän it­sen­sä on help­po seu­ra­ta
luku­jär­jes­tys­muu­tok­sia Padista. Myös Avoi­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun kou­lu­tus­ka­len­te­ris­sa kurs­sil­le il­moit­tau­tu­mi­set on­nis­tu­vat hel­pos­ti.

Päi­vit­täin säh­kö­pos­tien lu­ke­mi­nen ja lä­het­tä­mi­nen sekä Wil­man käyt­tö ajas­ta ja pai­kas­ta riip­pu­mat­ta on help­poa. Opis­ke­li­ja­huol­lon pa­la­ve­reis­sa Pad no­peut­taa esi­mer­kik­si tie­don­haus­sa, kuin­ka opis­ke­li­jan lu­kio-opin­not ete­ne­vät

Opinto-oh­jauk­sen tun­nil­la Padit ovat ol­leet hy­vä­nä apu­na, kun opis­ke­li­joi­den kans­sa on teh­ty
olo­ky­se­ly ja ATK-luok­ka on ol­lut va­rat­tu. Ka­me­raa ja vi­de­o­ta on help­po käyt­tää. Olen har­joi­tel­lut
muu­ta­mien oh­jel­mien käyt­töä, ku­ten Docs To Go, Dropbox ja Keynote. Mie­les­tä­ni Pad on erit­täin hyvä työ­vä­li­ne opinto-oh­jaa­jan työs­sä.”

Maantiede:

“Ko­kei­lim­me pädejä maan­tie­teen kurs­sil­la ryh­mä­töi­den te­ke­mi­ses­sä,
ko­ke­muk­set
-op­pi­laat ei­vät pi­tä­neet koko aja­tuk­ses­ta

syi­tä:
-lii­an han­ka­laa kir­joit­taa teks­te­jä
-ku­vien ja kaa­vi­oi­den is­tu­tus ei tun­tu­nut oniistuvan
– ei voi­nut tu­los­taa tuo­tok­sia
-kak­si op­pi­las­ta ei mah­tu­nut yh­del­le pädille
-kaik­ki ha­lu­si­vat teh­dä työn lop­puun tie­to­ko­neil­la”

Äidinkielen ja kirjallisuus

“Ko­kei­lin padien käyt­töä äi­din­kie­len kurs­sil­la 3 kir­jal­li­suu­den kei­no­ja ja tul­kin­taa. Padien ot­ta­mi­nen tun­nil­le ei tun­tu­nut pel­käs­tään mu­ka­val­ta aja­tuk­sel­ta, sil­lä itse en ol­lut lait­teen käy­tön kans­sa vie­lä täy­sin tut­tu ja epäi­lin padien ai­heut­ta­vat yli­mää­räis­tä hä­li­nää tun­neil­la. Ha­lu­sin kui­ten­kin ko­keil­la tätä ope­tus­ta­paa ja pi­din ke­vään ai­ka­na kak­si kurs­sia padien avul­la kah­des­sa eri jak­sos­sa. Kum­mas­sa­kin jak­sos­sa ve­din sa­maan ai­kaan ÄI3-kurs­sia myös toi­sel­le ryh­mäl­le, joka opis­ke­li il­man padeia. Kum­pi­kin ryh­mä opis­ke­li myös il­man kurs­si­vih­ko­ja. Äi­din­kie­len Käsi­kir­ja op­pi­lail­la oli käy­tös­sään.
Käy­tin ope­tuk­ses­sa säh­köi­siä ma­te­ri­aa­le­ja, jot­ka oli tar­koi­tus ja­kaa op­pi­lai­den kans­sa Dropboxin kaut­ta. Tämä ai­heut­ti al­kuun mel­kois­ta han­ka­luut­ta, mut­ta lop­pu­kurs­sis­ta su­jui jo pa­rem­min. Li­säk­si padeilla oli tar­koi­tus teh­dä runo­e­sit­te­lyn ku­vi­tuk­sek­si vi­deo tai ani­maa­tio, mut­ta yl­lä­tyk­sek­se­ni op­pi­laat ei­vät ko­vin mie­lel­lään tart­tu­neet tä­hän työ­hön. Oman ää­nen kuu­le­mi­nen nau­hoi­tet­tu­na osoit­tau­tui lii­an epä­mie­lui­sak­si asi­ak­si. Muu­toin padeja käy­tet­tiin tun­neil­la mm. kie­len­huol­lon teh­tä­vien te­ke­mi­seen ne­tis­sä ja pien­ten kir­joi­tus­har­joi­tus­ten kirjoittaiseen. Itse koin työs­ken­te­ly­ta­vat lii­an yksi­puo­li­sik­si, mut­ta mi­nul­la ei ol­lut­kaan va­li­tet­ta­vas­ti ai­kaa ke­hi­tel­lä uu­sia ide­oi­ta, vaik­ka olin niin etu­kä­teen suun­ni­tel­lut.
Osit­tain en­nak­ko­luu­lo­ni tun­tien le­vot­to­muu­des­ta pi­ti­vät paik­kan­sa. Padien käyt­tö tun­nil­la li­sä­si hä­li­nää ja teki tun­neis­ta le­vot­to­mam­pia kuin toi­sen ryh­män tun­nit. Vä­lil­lä tämä joh­tui sii­tä, ett­ei­vät ko­kei­le­ma­ni oh­jel­mat ol­leet mi­nul­le it­sel­le­ni riit­tä­vän tut­tu­ja ja vä­lil­lä sii­tä, että op­pi­lai­den oli vai­kea kes­kit­tyä ope­tuk­seen, kos­ka padin kans­sa puu­hai­le­mi­nen vei mie­len­kiin­non. Toi­saal­ta lait­teen käyt­tö mah­dol­lis­ti no­pe­an net­tiin pää­syn ja kir­joi­tus­töi­den tal­len­ta­mi­sen Dropboxiin opet­ta­jan näh­tä­väk­si.
Näin jäl­ki­kä­teen mie­tit­ty­nä ryh­mien kans­sa kan­nat­tai­si jat­kos­sa käyt­tää toi­sen­lais­ta aloi­tus­ta­paa. Kurs­sin alus­sa mie­tit­täi­siin yh­des­sä opis­ke­li­joi­den kans­sa, mi­ten padien kans­sa pi­täi­si toi­mia, että niis­tä saa­tai­siin hyö­tyä ni­men­o­maan opis­ke­lua aja­tel­len. Op­pi­laat ko­ko­ai­si­vat ryh­mis­sä it­sel­leen oh­jei­ta lait­tei­den käy­tös­tä tun­nil­la ja esim. sii­tä, mitä padin tois­tu­vas­ta hupi­käy­tös­tä tun­nil­la seu­rai­si. Lo­puk­si kaik­kien aja­tuk­set koot­tai­siin kurs­sin yh­tei­sik­si sään­nöik­si, jot­ka kaik­ki alle­kir­joit­tai­si­vat. Näin opis­ke­li­jat voi­si saa­da itse miet­ti­mään omaa vas­tuu­taan tun­ti­työs­ken­te­lys­tä.
Opis­ke­li­joi­den pa­laut­tees­sa ko­ros­tui se, että osa ei ko­ke­nut padeista ole­van hyö­tyä ja osa har­mit­te­li lait­tei­den käy­tön opet­te­luun liit­ty­vää sä­hel­lys­tä luo­kas­sa. Toi­saal­ta joi­ta­kui­ta padien käyt­tö oli mo­ti­voi­nut enem­män kuin pe­rin­tei­nen ope­tus. Mo­nes­sa pa­laut­tees­sa opis­ke­li­jat to­te­si­vat oman hupi­käy­tön ol­leen hai­tak­si opis­ke­lul­le. Vii­mei­ses­sä jak­sos­sa il­man padeja opis­kel­leen ryh­män pa­lau­te kurs­sis­ta oli sel­väs­ti po­si­tii­vi­sem­pi kuin padeja käyt­tä­neen ryh­män. En usko kui­ten­kaan pel­kän lait­teen vai­kut­ta­neen tä­hän, vaan myös omas­sa oh­jaus­työs­sä­ni oli sel­viä puut­tei­ta. Pal­jon on vie­lä opit­ta­vaa. En ehkä heti ko­kei­li­si uu­des­taan padien käyt­töä juu­ri tälllä kurs­sil­la, mut­ta ÄI2-kurs­sia aja­tel­len mi­nul­la on jo mie­les­sä uu­sia ide­oi­ta.”

 Opinto-ohjaaja

“Sain iPadin oh­jauk­sen avuk­si mar­ras­kuus­sa 2012. En­nen sitä iPadien maa­il­ma oli tun­te­ma­ton. Nyt olen ko­keil­lut ja käyt­tä­nyt use­am­pia oh­jel­mia ja op­pi­nut asi­oi­ta kan­ta­pään kaut­ta. Lä­hes joka päi­vä tu­lee jo­kin uusi oi­val­lus oh­jel­mis­ta tai appsien hyö­dyn­tä­mi­ses­tä työs­sä. Täs­sä ker­ron asi­ois­ta, joi­hin olen iPadia hyö­dyn­tä­nyt.

Siir­sin syk­syl­lä ka­len­te­ri­ni säh­köi­seen muo­toon. Tois­tu­vat ta­pah­tu­mat on help­po mer­ki­tä. Osa ta­pah­tu­mis­ta tu­lee kyl­lä hel­pos­ti mer­kit­tyä vää­räl­le päi­väl­le tai kel­lo­a­jal­le. Osa mer­kin­nöis­tä on hä­vin­nyt­kin. Opet­te­lua ja en­nen kaik­kea huo­lel­li­suut­ta tar­vi­taan. Säh­köi­ses­tä ka­len­te­ris­ta ei­vät päi­vät lopu kes­ken. Niin­pä on voi­nut kur­kis­taa jo esi­mer­kik­si ke­vään 2016 ka­len­te­riin. Ka­len­te­ris­sa on yksi puu­te, jo­hon toi­voi­sin rat­kai­sua. Kai­pai­sin ka­len­te­riin viik­ko­jen nu­me­roin­tia. Se oli­si hyvä pa­ran­nus.

Sekä työ- että si­vii­li­säh­kö­pos­tit ovat kä­te­väs­ti mu­ka­na sil­loin, kun iPadikin on. Pos­tei­hin on no­pea vas­ta­ta. To­sin pit­kiä vies­te­jä on yhä mie­lek­kääm­pi kir­joit­taa pöy­tä­ko­neel­la ja ihan kaik­ki liit­teet ei­vät avau­du oi­kein

iPadin myö­tä net­ti on aina mu­ka­na, mikä hel­pot­taa kier­tä­vän opon työ­tä mer­kit­tä­väs­ti. Ne­tin saa no­pe­as­ti esil­le eikä lai­te pai­na juu­ri mi­tään kan­net­ta­viin ko­nei­siin ver­rat­tu­na. Työs­sä­ni pi­tää usein tar­kas­tel­la ja tar­kis­ta asi­oi­ta eri ne­tis­tä löy­ty­vis­tä asia­kir­jois­ta. Lä­hes­kään kaik­kea ei tar­vit­se tu­los­taa pa­pe­ril­le. Asia­kir­joi­hin li­säys­ten ja omien muis­tiin­pa­no­jen te­ke­mis­tä pi­tää vie­lä har­joi­tel­la. Oh­jel­mia, appseja on niin pal­jon, että ei oi­kein muis­ta, mil­lä on kir­joit­ta­nut mi­tä­kin. Työn­teko ha­kee muo­to­aan. Asia­kir­jo­jen tal­let­ta­mi­nen dropboxiin oli mi­nul­le tut­tua jo en­nes­tään, mut­ta jo­ten­kin se ei ole tul­lut vie­lä ta­vak­si. Tär­keim­piä ja sel­lai­sia tie­dos­to­ja, joi­ta saa­tan tar­vi­ta oman työ­pis­teen ulko­puo­lel­la, olen siir­tä­nyt pil­veen.

Työ­lis­ta teh­tä­vis­tä kul­kee kä­te­väs­ti mu­ka­na ja asi­oi­ta voi li­sä­tä, kun nii­tä tu­lee vas­taan. Tä­hän käy­tän muis­tiin­pa­not-appsia. Kel­tai­set li­put työ­pöy­däl­lä ja muu­al­la ovat vä­hen­ty­neet sel­väs­ti. Näi­tä lis­to­ja voi sit­ten tar­peen tul­len vaik­ka lait­taa omaan säh­kö­pos­tiin muis­tu­tuk­sek­si.

Kun net­ti on hel­pos­ti mu­ka­na, voi opis­ke­li­joi­den läs­nä­oloa ja suo­ri­tuk­sia seu­ra­ta jous­ta­vas­ti. Vies­tit­te­ly no­peu­tuu. Wil­man lo­mak­keet pa­ran­ta­vat asi­oi­den do­ku­men­toin­tia. Primuksenkin voi­si saa­da iPadiin, mut­ta mm. tie­to­tur­van vuok­si, wil­ma on ihan riit­tä­vä. Jo­tain asi­oi­ta teh­dään pel­käs­tään pöy­tä­ko­neel­la.

Vies­ti­tän opis­ke­li­joil­le ja oh­jaa­jil­le blo­gis­sa. Blo­gin päi­vit­tä­mi­nen on­nis­tuu kä­te­väs­ti iPadilla. Blo­gis­sa on mm. lin­kit opis­ke­li­joil­le pa­laut­teen an­ta­mi­seen. Pa­laut­tei­ta on ol­lut hel­pom­pi saa­da, kun on voi­nut an­taa iPadin opis­ke­li­jal­le sa­mal­la, kun hän on oh­jaus­käyn­nil­lä luo­na­ni.

Doodle-oh­jel­mal­la on so­vit­tu yh­tei­siä ko­kouk­sia seu­dun opojen kans­sa. Sen avul­la opot ovat il­moit­ta­neet myös tu­los­tan­sa ko­kouk­siin. Seu­dun OKSA-opoilla on sul­jet­tu facebook-ryh­mä, jon­ka lu­ke­mi­nen ja ajan­koh­tais­ten tie­to­jen päi­vit­tä­mi­nen on­nis­tuu kä­te­väs­ti iPadilla. Ko­kous­muis­ti­oi­ta olen kir­joit­ta­nut Pages-appsilla, vaik­ka se ei ole­kaan ol­lut mi­nul­le yhtä toi­min­nal­li­nen kuin pe­rin­tei­nen word. Ko­pio-lii­tä -toi­min­toa har­joit­te­len vie­lä ko­vas­ti. Ja yhtä lail­la hii­ren puut­tu­mi­nen han­ka­loit­taa vie­lä toi­mi­mis­ta. Ehkä minä vie­lä opin hii­ret­tö­mään elä­mään.

Asi­oi­den do­ku­men­toin­nis­sa ku­vil­la on tär­keä mer­ki­tys. Olen yrit­tä­nyt ku­va­ta mo­nis­sa pai­kois­sa, jot­ta mm. esi­tyk­sis­tä tu­li­si elä­väm­piä. Esi­tys­ten suun­nit­te­lus­sa miel­le­kart­ta­oh­jel­mat ku­ten popplet ovat kä­te­viä. Joi­ta­kin esi­tyk­siä olen teh­nyt Keynote-appsilla.

Kai­ken kaik­ki­aan iPad on hel­pot­ta­nut ja monimuotoistanut omaa työ­tä­ni. To­sin opet­te­le­mis­ta vie­lä riit­tää.”

Kieltenopettaja

“Olen ol­lut kiin­nos­tu­nut iPad-opis­ke­lus­ta. Olen käy­nyt kou­lu­tuk­set Joen­suus­sa 8.-9.9.2012 ja Sa­von­lin­nas­sa 4.-5.4.2013. Hy­vin pal­jon olen ym­mär­tä­nyt, mut­ta käyttämista pi­tää vie­lä har­joi­tel­la. Esim. olen tu­tus­tu­nut Ibooksiin, AppStoreen, Baiboardiin, Dropboxiin ja DocsTo Go-oh­jel­maan. DropBoxissa mi­nul­la on esim. ys­tä­vyys­kou­lu­ku­vat, joi­ta voin näyt­tää op­pi­lail­le. DocsToGo-oh­jel­mal­la opet­te­lin ai­nei­den kor­jaa­mis­ta ja lähettämista op­pi­lail­le. Tun­nil­la en ole pal­joa käyt­tä­nyt, esim. yksi op­pi­las kiel­täy­tyi asi­as­ta, kun ei tun­ne koko iPadiä. Syk­syl­lä jat­kan iPadin opis­ke­lua.”

Matemaattiset aineet

“Olen käyt­tä­nyt ipadia
-wil­ma
-kou­lun koti­si­vut
-säh­kö­pos­ti
-tie­don haku ne­tis­tä
-valo­ku­vaus (lait­tees­sa val­mii­na muka joku inf­ra­puna ja rönt­gen­ku­vaus, ei ok (Photo Booth)
-dropboxista tar­kas­ta­nut op­pi­lai­den lä­het­tä­miä ko­keel­li­sen kurs­sin työ­se­los­tuk­sia
-ko­keil­lut lait­tees­sa ole­vaa
kiih­ty­vyys­mit­taus­oh­jel­maa (SPARKvue)
-tut­ki­nut löy­tyi­si­kö so­pi­via il­mais­oh­jel­mia fy­sii­kan tai ke­mi­an ope­tuk­seen lu­ki­o­ta­sol­le
-ko­keil­lut Labdisc-sen­so­rei­den (GlobiLab-oh­jel­mis­to) toi­min­taa ja mah­dol­lis­ta käyt­töä ope­tuk­ses­sa (ilonaIT)”

Äidinkieli ja kirjallisuus

“Ko­ke­muk­sia iPadin käy­tös­tä kah­del­la puo­lik­si etä­kurs­sil­la

Läh­tö­ti­lan­tee­na oli, että kak­si osal­lis­tu­ja­mää­räl­tään pien­tä kurs­sia to­teu­tet­tiin opet­ta­jal­le puo­lik­kai­na kurs­sei­na, mut­ta opis­ke­li­jat sai­vat niis­tä ko­ko­nai­sen kurs­sin. Kos­ka etä­tun­tien osuu­teen piti saa­da teh­tä­viä,jot­ka oli­si­vat myös hel­pos­ti siir­ret­tä­vis­sä opet­ta­jal­le, pää­dyin ot­ta­maan padit käyt­töön sekä ÄI 13 ja ÄI 7 –kurs­seil­le.

Aluk­si tun­tui haas­ta­val­ta, mi­ten puhe­kurs­sia voi­si pi­tää osit­tain etänä, mut­ta kos­ka ryh­mä oli hy­vin pie­ni, eh­dit­tiin lähi­o­pe­tuk­ses­sa teh­dä tar­peel­li­set live-har­joi­tuk­set. Teh­tä­vät ja­et­tiin opis­ke­li­joil­le Dropboxin avul­la, ja sin­ne he myös tal­let­ti­vat omat työn­sä. Dropboxista opet­ta­ja pys­tyi hel­pos­ti seu­raa­maan nii­tä. Etä­teh­tä­viä yri­tin suun­ni­tel­la niin, että mm. iPadin vi­de­oin­ti­mah­dol­li­suu­det voi­tiin hyö­dyn­tää. Täl­lai­sia teh­tä­viä oli muu­ta­ma, esim. haas­tat­te­lu, jos­sa opis­ke­li­ja laa­ti ky­sy­myk­set ja vi­de­oi koko haas­tat­te­lun. Tele­vi­si­o­juon­ta­jan tark­kai­lu­teh­tä­vää var­ten iPadeissa oli pää­sy Yle-Aree­naan. Nämä ja muut sa­man­tyyp­pi­set teh­tä­vät on­nis­tui­vat muu­ten hy­vin, mut­ta nii­den ja­ka­mi­ses­sa toi­sil­le il­me­ni yl­lät­tä­viä on­gel­mia. Haas­ta­tel­ta­vat oli­vat toi­vo­neet, ett­ei hei­tä ”näy­tet­täi­si” vaan vain kuun­nel­tai­siin. Tätä toi­vet­ta kun­ni­oi­tet­tiin, vaik­ka myös tek­ni­siä ää­nen­kuu­lu­vuus­on­gel­mia il­me­ni. On­gel­ma joh­tui ku­vaa­mis­ti­lan­tees­ta, jos­sa haas­ta­tel­ta­va oli is­tu­nut hiu­kan lii­an kau­ka­na ka­me­ras­ta. Mui­den­kin töi­den esit­tä­mi­ses­sä toi­sil­le oli tek­ni­siä on­gel­mia, jot­ka joh­tui­vat var­maan meis­tä käyt­tä­jis­tä ja osit­tain luo­kan lait­teis­ta.

Mie­li­pi­teet lait­teen käy­tös­tä vaih­te­li­vat puo­les­ta ja vas­taan, ja pää­sään­töi­ses­ti ku­vaa­mis­teh­tä­vis­tä pi­det­tiin. Yleen­sä ne, jot­ka iPadia tai iPhonea oli­vat jo ai­em­min käyt­tä­neet, suh­tau­tui­vat myön­tei­sem­min ko­kei­luun kuin muut.

Äi 13-kurs­si eli luo­van kir­joit­ta­mi­sen kurs­si oli opis­ke­li­ja­mää­räl­tään suu­rem­pi kuin puhe­kurs­si. Myös täl­lä kurs­sil­la käy­tet­tiin Dropboxia teh­tä­vien ja­koon sekä pa­lau­tuk­seen opet­ta­jal­le. Han­ka­luu­te­na oli mo­nen mie­les­tä iPadilla kir­joit­ta­mi­nen tun­ti­teh­tä­vis­sä, ja ko­ke­man­sa kir­joit­ta­mi­sen on­gel­mat he rat­kai­si­vat koti­ko­neel­la toi­sin. Työn tal­len­ta­mi­nen­han on Dropboxiin help­poa. Se, mitä opet­ta­ja oli Dropboxin va­li­tes­saan toi­vo­nut en­nak­koon, oli töi­den ja­ka­mi­nen itse kun­kin lu­et­ta­vak­si Dropboxin avul­la, mikä tek­ni­ses­ti oli­si ol­lut help­poa. Käy­tän­nön ta­sol­la tuli ujous­on­gel­mia: tuo­tet­tu­ja teks­te­jä kyl­lä mie­lel­lään lu­et­tiin ää­neen ja kä­si­tel­tiin tun­neil­la kes­kus­tel­len, mut­ta py­sy­vää jäl­keä ei toi­sil­le ha­lut­tu jät­tää.
Opet­ta­jan kan­nal­ta pa­laut­teen an­ta­mi­nen osoit­tau­tui Dropboxin käy­tön ta­kia han­ka­lak­si, jo­ten kir­jal­li­set kom­men­tit töis­tä an­noin kyl­lä säh­köi­ses­ti, mut­ta opis­ke­li­joi­den toi­vees­ta Wil­maan. Mil­le ta­han­sa kurs­sil­le, jos­sa kir­joi­te­taan pal­jon, jo­kin muu so­vel­lus oli­si pa­rem­pi, ehkä iAnnotate tai jo­kin vas­taa­va.”

Terveystieto

Pää­tim­me ko­kei­lun kurs­si­ko­kee­seen. Opis­ke­li­jat sai­vat va­li­ta suo­rit­ta­vat­ko ko­keen pe­rin­tei­ses­ti kynä-pa­pe­ri peri­aat­teel­la vai­ko iPadilla, jolloinka ky­sy­myk­set oli­vat so­vel­ta­via, oppi­ma­te­ri­aa­lit ja net­ti käy­tös­sä. 28 opis­ke­li­jaa 30:stä va­lit­si­vat Pä­din. Ai­kaa ko­keen suo­rit­ta­mi­seen oli 4h.

Ko­keen opis­ke­li­jat tal­len­si­vat omaan Dropbox -kan­si­oon­sa, jon­ka he oli­vat ja­ka­neet mi­nul­le. Var­muu­den vuok­si opis­ke­li­jat lä­het­ti­vät koe­vas­tauk­set mi­nul­le myös säh­kö­pos­tit­se. Tämä var­mis­tus osoit­tau­tui hy­väk­si rat­kai­suk­si pa­rin opis­ke­li­jan koh­dal­la.

Ko­keen kor­jaa­mi­nen ko­neel­ta on­nis­tui hy­vin ja tal­len­sin pa­laut­teen sekä arvoinnin ko­kees­ta opis­ke­li­joi­den ja­ka­miin tie­dos­toi­hin. Arvo­sana­ja­kau­ma oli lä­hes ident­ti­nen sa­maan ai­kaan pi­tä­mä­ni pe­rin­tei­sen ter­veys­tie­don­kurs­sin kans­sa.

Opis­ke­li­ja­pa­lau­te kurs­sis­ta oli pää­sään­töi­ses­ti po­si­tii­vi­nen. Mu­ka­vaa oli huo­ma­ta joi­den­kin opis­ke­li­joi­den koh­dal­la pro­ses­sin ke­hit­ty­mi­nen lait­teen hal­lin­nas­ta uu­den­lai­sen opis­ke­lu­tek­nii­kan hal­tuun­ot­toon. Tie­don­kä­sit­te­ly ja jä­sen­tä­mi­nen sekä collaboraation, ja­ka­mi­sen ke­hit­tyi­vät ja ava­si­vat osal­le uu­den ta­van opis­kel­la. Tuot­taa ja ja­kaa tie­toa, op­pia toi­sil­ta ja opet­taa toi­sia.

Pe­rin­tei­seen luok­ka­o­pe­tuk­seen ver­rat­tu­na en­sim­mäi­nen iPad kurs­si työl­lis­ti enem­män, mut­ta toi­saal­ta se oli myös mo­ti­voi­vam­pi niin opis­ke­li­joil­le kuin opet­ta­jal­le­kin. Pe­da­go­gi­ses­ti kurs­si opet­ti uu­den­lai­sen ta­van opis­kel­la. ITK:n hy­väk­si­käyt­tö tie­don hank­ki­mi­ses­sa on tu­le­vai­suut­ta. Pas­sii­vi­sen tie­don vas­taan­ot­ta­mi­ses­ta pääs­tiin ak­tii­vi­seen tie­don hank­ki­mi­seen ja jä­sen­tä­mi­seen. Mo­nis­tei­ta kurs­sil­la ei ja­et­tu lain­kaan eikä pa­pe­ria käy­tet­ty ol­len­kaan. Kaik­ki opin­to­ma­te­ri­aa­lit oli­vat ja ovat edel­leen opis­ke­li­joi­den käy­tös­sä di­gi­taa­li­ses­sa muo­dos­sa.

opet­ta­jat op­pi­mas­sa. Kuva Mar­tin Koci

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioMobiles II -han­ke7.1.2014