Ohjauksen sisällöt, menetelmät ja työtavat
Opinto-ohjaus järjestetään henkilökohtaisena ohjauksena, opintojaksomuotoisena opetuksena sekä pienryhmä- ja vertaisohjauksena.
Henkilökohtaisessa ohjauksessa painopiste on opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimisessa ja päivittämisessä. Henkilökohtaisen ohjauksen alussa tärkeää on luottamuksen rakentuminen ja sen selvittäminen, minkälainen valmius ja halu ohjattavalla on tehdä valintoja ja päätöksiä opintojensa ja jatkosuunnitelmiensa suhteen. Samalla keskustellaan yksilön arvoista ja elämäntilanteesta. Opintojen edetessä siirrytään yo- ja urasuunnitelman pohtimiseen. Henkilökohtaista ohjausta on saatavilla lukuvuoden jokaisessa jaksossa sekä siirtymävaiheessa 2. asteen yhteishaun tulosten saapumisen aikaan.
Opintojaksomuotoinen ohjaus alkaa heti lukion alussa ja jatkuu läpi lukio-opintojen. Pienryhmä- ja vertaisohjausta tarjotaan opiskelijoille heidän tarpeidensa mukaan lukuvuoden aikana. Pienryhmäohjauksessa voidaan käsitellä alakohtaisia asioita, hakea varmuutta omiin valintoihin, etsiä motivaatiota tai parantaa työelämätaitoja ja urasuunnitteluvalmiuksia.
Vertaisohjausta lukioissa toteutetaan mm. tutortoiminnan (Tutortoiminta) ja opiskelijakunnan hallituksen toiminnan muodossa. Tutortoiminta on tärkeä osa lukioidemme vertaisohjausta ja tutorit ovat tärkeitä vertaisohjaajia erityisesti lukio-opintojen alussa. Opiskelijat pääsevät ideoimaan, ohjaamaan, organisoimaan ja toteuttamaan tapahtumia nuorilta nuorille. Yhteisten tapahtumien järjestämisen lisäksi he saavat esiintymiskokemusta, oppivat hoitamaan yhteiskunnallisia asioita, vaikuttamaan ja toimimaan päätöksenteossa.
Ohjauksen sisällöt ja menetelmät jaksoittain on kuvattu tarkemmin kaaviossa, joka löytyy alla olevan linkin takaa:
Savonlinnan lyseon lukioOhjaussuunnitelma LOPS 202128.2.2021