Ohjaustoiminnan arviointi
Lukioissamme ohjaustoimintaa arvioidaan säännöllisesti. Arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijalähtöisyys, saavutettavuus, yhdenvertaisuutta ja osallistaminen. Arvioinnin tulosten perusteella kehitetään lukion ohjausta. Ohjaussuunnitelmaa arvioidaan jatkuvasti ja sitä peilataan arjessa käytännön ohjauksen toimivuuteen (esim. työnjako ja vastuut).
Ohjaustoimintaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon, että ohjaukseen on varattu resurssia siten, että opiskelija saa riittävästi monipuolista ja jatkuvaa ohjausta tarpeensa mukaan koko opintojen ajan. Ohjaustoimintaa voidaan arvioida myös ohjaushenkilöstön osaamisen ja kelpoisuuden kautta. Laadukas ohjaus perustuu siihen, että opinto-ohjaajat sekä muu opetushenkilöstö ovat tehtäväänsä kelpoisia ja päivittävät osaamistaan säännöllisesti mm. kouluttautumalla.
Opintojaksomuotoista ohjausta arvioidaan jaksottain palautekyselyllä (OP01, OP02). Opinto-ohjaajat käyvät palautteet läpi lukuvuosittain ja kehittävät opintojaksoja palautteen mukaisesti.
Henkilökohtaisissa ohjauskeskusteluissa opinto-ohjaajat reflektoivat omaa toimintaansa jatkuvasti ja kysyvät ohjattavan ajatuksia ohjaustilanteen päätteeksi mm. kysymällä:
- Käsittelimmekö niitä asioita, joita toivoit?
- Saitko kysymyksiisi vastauksia?
- Oliko tästä hyötyä sinulle?
- Millä mielin olet nyt?
Ohjaustoimintaa arvioidaan vuosittain opiskelijakyselyillä, joissa kysytään mm. opiskelijoiden ajatuksia opinto-ohjauksen saavutettavuuteen sekä opiskelijoiden saamaan ohjaukseen (kurssivalinnat, yo-suunnitelma, urasuunnitteluvalmiudet) liittyen. Opiskelijakyselyjen tulokset käydään läpi opettajakokouksessa. Tulokset ovat avoimia myös opiskelijoille ja huoltajille. Ohjaustoimintaa osana opiskeluhuoltoa arvioidaan lukuvuosittain koulukohtaisesti opiskeluhuoltoryhmässä.
Ohjaustoiminnan arvioinnissa käytetään myös tietoja lukiokoulutuksen keskeyttäneistä ja keskeyttämisen syistä. Myös suoritettujen korkea-asteen opintojen määrä kertoo meille korkea-asteen yhteistyön onnistumisesta lukuvuosittain. Tulevaisuudessa opinto-ohjaajat toivottavasti pääsevät myös tarkastelemaan yhteishaun tuloksia ja seuraamaan lukiolaisten sijoittumista jatko-opintoihin. Tämä antaisi tärkeää tietoa jatko-opintojen ohjaamisen tueksi ja kehittämiseksi.
Savonlinnan lyseon lukioOhjaussuunnitelma LOPS 202128.2.2021