Mitä hyvää lukiossani opiskelussa on ollut?
Asiat ovat sujuneet saumattomasti eikä minkään asioiden osalta ole noussut esiin ongelmia. Lukiossa on myös mukava ilmapiiri ja uusia ystäviä on helppo saada.
Ei mitään erityistä.
Hyvät opettajat
Hyvät opettajat ja hyvä ilmapiiri.
Iha ookoo
joustavuus, opon tarjoama tuki
Juhlat
Kaikki toimi pääasiallisesti niinkuin piti eivätkä häiriöt haitanneet opetusta.
Kalapuikot
Kaverit
Kaverit ja tapahtumat
Kaverit, hiljainen huone, ihanat opettajat.
Kiva paikka, kivat ihmiset
Koulutuksen laatu
Leppoinen meininki
Lukio on pakottanut ottamaan vastuuta omasta opiskelusta ja tulevaisuudesta.
Monet opettajat ovat olleet ymmärtäväisiä ja joustavaisia.
Mukavat ja kannustavat opettajat sekä monipuolinen tarjonta kursseissa.
Mukavat opettajat, hyvä ruokalan kahvio ja selkeät opetustavat.
Mukavat opettajat.
Mukavia opettajia.
Olen oppinut uutta.
Olen saanut aikaa miettiä elämää. Sain kavereita ja kiinostuksen kohteet ovat selkeytyneet.
Opettajat ja opetusmetodit.
Opettajat, kaverit
Opetus on ollut selkeää ja monipuolista.
Opintojen takia on oppinut ottaamaan vastuuta ja hoitamaan hommat ajallaan. Myö on tullut paljon uusia kavereita.
Opiskelun tahti on hyvä, sekä opetus on hyvää. Välituntitilat ovat myös hyvät.
Oppituntien suunnittelu
Se on toimivaa
Tunnit
Yhteishenki ja meininki on ollut hyvä koko opintojeni ajan 🙂 en olisi vaihtanut hetkeäkään.
Ystävät.
Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?
– koeviikot helpottaisi jaksamista – laadittuja tiloja pelkkään opiskeluun
Ei kehitettävää.
Ei mitään
Ei ro:ta joka viikko.
en osaa sanoa, en varmaan mitenkään
En osaa sanoa.
En tiedä
Enemmän parkkipaikkoja
Enemmän tietoa jatko-opinnoista jo ykköseltä alkaen pitäisi melkein tietää minne hakee.
Enemmän ylöspäin eriyttävää opetusta ja ohjausta. Itse menin koko lukio uran pääasiassa ilman poissaoloja kunnes kirjoitusten alla huomasin, että kotona tekemäni omatoiminen opiskelu on tehokkaampaa. Päädyin tilanteeseen jossa kotiin jääminen oli hyödyllisempää opinnoilleni kuin kouluun meno.
Jokaiselle mahdollisuus tulla kuulluksi. Ja jatkojohtoja koska on ikävää lopettaa opiskelu kesken tunnin vain sen takia että luokassa ei ole saatavilla yhtäkään jatkojohtoa.
Kipiksen treeneihin tarvitsisi enemmän yhteistyötä valmentajien kanssa
Kipiksen treeneissä sais olla enemmän vapaamuitoisuutta.
koeviikot
Kursseja koskevat infot ja muu tiedotus tapahtuisi esim. kaikki Wilman välityksellä, sillä kaikilla opettajilla on erilaiset tavat ja menee aina aikansa oppia niihin.
Lisää oleskelupaikkoja hypäreille. Myös paikkoja, joissa pystyisi olla yksin omassa rauhassa, jos on esim. ahdistusta, huonoa oloa yms. Olisi myös kiva saada lisää luovuutta lisääviä kursseja.
Lyseon ilmapiiri ei minusta koskaan lukion aikana ole ollut mitenkään kovin avoin tai ”jokaiselle suotuisa”. En koskaan ole viihtynyt koulussa, mutta se voi johtua siitä että ole kokenut kuuluvani porukkaan. Kehittäisin lukiota sillä, että äänestykset eivät olisi niin oppilasvaltaisia. Niillä joilla ei ole lukiossa paljoa ystäviä on esimerkiksi oppilaskuntaan melkein mahdotonta päästä. Täällä lyseolla minusta on pätenyt aina se, että ”mitä enemmän sinulla on täällä kavereita, sitä enemmän sinulla on valtaa”. Savonlinnan taide lukiossa ei koskaan ole näkynyt tällaista ilmiötä.
Mielestäni tarvittaisiin jokin tila, jossa voisi opiskella esimerkiksi hypäreiden aikana rauhassa sekä useampia istuma paikkoja, joissa viettää aikaa esim hypäreillä.
Mikroaaltouuni oppilaille, jotta omien ruokien lämmitys onnistuu esimerkiksi kun lähtee harrastuksiin suoraan koulusta olisi kiva saada ruoka lämmitettyä. Kehittäisin myös kielten opettajien opetusmenetelmiä, jotta kaikki voisivat oppia kieliä monipuolisilla tavoilla.
Mukavampi oppimisymräristö
Paremmat laitteet opettajille luokkiin esim. nopeammat koneet yms
Paremmat pysäköinti mahdollisuudet
Paremmat sohvat
Parempi kouluruoka
Parempi sisäilma
Parkkipaikat
Tasoryhmät.
voisi panostaa mahdollisesti mielenkiintoisiin projektiviikko vaihtoehtoihin, muistan kun en itselleni sieltä oikein mitään mielenkintoista löytänyt.
yleinen ilmapiiri ja mukavuus
Miten kehittäisin oppilaitosten välistä yhteistyötä (kaupungin lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)
Ammattikorkeakoulusta esimerkiksi liikunnanohjaajaopiskelijat voisivat pitää liikunnantunteja tai esimerkiksi pitää lukiolaisille kuntosalilla ohjattuja tunteja.
Ei
Ei kehitettävää.
Elt
En kehittäisi.
en kyl tiiä
En mitenkään
En ole edes huomannut että heidän kanssaan on minkäännäköistä yhteistyötä.
En osaa sanoa
En osaa sanoa
En osaa sanoa
en osaa sanoa.
En osaa sanoa.
En tiedä.
En tiedä.
Enemmän ”avoimia koulupäiviä”. Niin, että oppilailla olisi mahdollista käydä amiksella opiskelemassa itsenäisesti ja toisinpäin. Ne joilla kaverit olisivat muualla olisi silti mahdollisuus seurata omaa polkua ja olla silti omien ystävien kanssa.
Mielestäni olisi kiva, jos muiden oppilaitosten tarjontaan tutustuminen olisi helpommin löydettävissä.
Vierailuja, yhteisiä opiskeluja
Yhteisiä projekteja
Yhteisiä tapahtumia tms.
Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi
Aika raskasta, mutta muistaa vaan että jos ei jaksa, niin koittaa vaan jaksaa.
Kaikki
Koen opinnot osittain raskaiksi. Etenkin yo-kirjoituksia edeltävä jakso on yleensä aika raskas. Nyt meneillään olevassa 4 jaksossa X-kurssin käyminen on ollut hankalaa. Opettaja Y toteuttaa kurssin opiskelun pääasiassa vain antamalla meille tehtävät. Emme käy yhdessä juurikaan asioita läpi, vain ainoastaan yo kokeen sisältöä olemme yhdessä käyneet läpi ryhmän kesken. Koen sen raskaana että täytyy tehdä vain tehtäviä. Oppimista auttaisi jos opettajan kanssa käytäisiin yhteisesti läpi tunnin sisältöä ja aihetta.
Koeviikoista olisi ollut apua jaksamiseen, sillä nyttenkin suurinpiirtein kokeet kohdistuvat samoihin aikoihin ja sen lisäksi vielä on koulua. Myös koeviikot auttisivat töiden ohella, sillä tietäisi suoraan viikon jolloin voisi tehdä vähemmän töitä ja sen voisi sopia työnantajan kanssa.
Liikaa kursseja
Mielestäni meiltä vaaditaan välillä liikaa. Varsinki pakollisilla kursseilla, joilla osa käy vain niiden pakollisuuden takia. Näillä kursseilla vaaditaan siis mielestäni liikaa panostusta, joka taas vaikuttaa itseä kiinnostavien aineiden opiskeluun ja siihen käytettävään aikaan.
motivaation puute
Pakolliset opiskeltavat aineet. En saa tarpeeksi levättyä. Liikaa jää asioita hoitamatta ja kasaantuu kun on nii paljon tekemistä jaksoissa.
Palkon tekemistä,vähän aikaa
X-kurssilla ei tehdä mitään muuta kuin hirveä kasa tehtäviä. Tuntuu, että tehtävät alkaa kasaantua kun niitä tulee koko ajan lisää. Opettaja tuntuu muutenkin olevan osan oppitunnista aina muualla kuin luokassa.
Vähä riippuu, ei tässä mitään viisaimpia olla nii vaatii työntekoa paljon oppia
Välillä tulee liikaa tehtäviä, projekteja, kokeita yms. kerralla. Yllättävän moni opettaja ei kerro tarpeeksi ajoissa siitä, että milloin on kokeet. Ei siis itse osaa kunnolla suunnitella ajankäyttöä. Jotkut opettajat ei myöskään kerro ollenkaan koealueita Wilmassa. Olisi kiva siis saada tieto koealueista, sekä päivämääristä ajoissa. Opettajilla on vähän eri tapoja opettaa, jotkut antavat ison määrän läksyjä, jotkut ei ollenkaan. Ymmärrän, että läksyjen tarkoituksena on opettaa, mutta välillä ne aiheuttavat turhaa stressiä ja ahdistusta.
Savonlinnan lyseon lukioKolmannen vuosikurssin päättökysely 2022-202322.3.2023