Tekstivastaukset

Mitä hyvää lukiossani opiskelussa on ollut?

Asi­at ovat su­ju­neet sau­mat­to­mas­ti eikä min­kään asi­oi­den osal­ta ole nous­sut esiin on­gel­mia. Lu­ki­os­sa on myös mu­ka­va ilma­pii­ri ja uu­sia ys­tä­viä on help­po saa­da.

Ei mi­tään eri­tyis­tä.

Hy­vät opet­ta­jat

Hy­vät opet­ta­jat ja hyvä ilma­pii­ri.

Iha oo­koo

jous­ta­vuus, opon tar­jo­a­ma tuki

Juh­lat

Kaik­ki toi­mi pää­a­si­al­li­ses­ti niin­kuin piti ei­vät­kä häi­ri­öt hai­tan­neet ope­tus­ta.

Kala­pui­kot

Ka­ve­rit

Ka­ve­rit ja ta­pah­tu­mat

Ka­ve­rit, hil­jai­nen huo­ne, iha­nat opet­ta­jat.

Kiva paik­ka, ki­vat ih­mi­set

Kou­lu­tuk­sen laa­tu

Lep­poi­nen mei­nin­ki

Lu­kio on pa­kot­ta­nut ot­ta­maan vas­tuu­ta omas­ta opis­ke­lus­ta ja tu­le­vai­suu­des­ta.

Mo­net opet­ta­jat ovat ol­leet ym­mär­tä­väi­siä ja jous­ta­vai­sia.

Mu­ka­vat ja kan­nus­ta­vat opet­ta­jat sekä moni­puo­li­nen tar­jon­ta kurs­seis­sa.

Mu­ka­vat opet­ta­jat, hyvä ruo­ka­lan kah­vio ja sel­ke­ät ope­tus­ta­vat.

Mu­ka­vat opet­ta­jat.

Mu­ka­via opet­ta­jia.

Olen op­pi­nut uut­ta.

Olen saa­nut ai­kaa miet­tiä elä­mää. Sain ka­ve­rei­ta ja kii­nos­tuk­sen koh­teet ovat sel­key­ty­neet.

Opet­ta­jat ja ope­tus­me­to­dit.

Opet­ta­jat, ka­ve­rit

Ope­tus on ol­lut sel­ke­ää ja moni­puo­lis­ta.

Opin­to­jen ta­kia on op­pi­nut ot­taa­maan vas­tuu­ta ja hoi­ta­maan hom­mat ajal­laan. Myö on tul­lut pal­jon uu­sia ka­ve­rei­ta.

Opis­ke­lun tah­ti on hyvä, sekä ope­tus on hy­vää. Väli­tun­ti­ti­lat ovat myös hy­vät.

Oppi­tun­tien suun­nit­te­lu

Se on toi­mi­vaa

Tun­nit

Yh­teis­hen­ki ja mei­nin­ki on ol­lut hyvä koko opin­to­je­ni ajan 🙂 en oli­si vaih­ta­nut het­ke­ä­kään.

Ys­tä­vät.

Kuinka kehittäisin lukiotani oppilaitoksena?

– koe­vii­kot hel­pot­tai­si jak­sa­mis­ta – laa­dit­tu­ja ti­lo­ja pelk­kään opis­ke­luun

Ei ke­hi­tet­tä­vää.

Ei mi­tään

Ei ro:ta joka viik­ko.

en osaa sa­noa, en var­maan mi­ten­kään

En osaa sa­noa.

En tie­dä

Enem­män park­ki­paik­ko­ja

Enem­män tie­toa jat­ko-opin­nois­ta jo yk­kö­sel­tä al­ka­en pi­täi­si mel­kein tie­tää min­ne ha­kee.

Enem­män ylös­päin eriyt­tä­vää ope­tus­ta ja oh­jaus­ta. Itse me­nin koko lu­kio uran pää­a­si­as­sa il­man pois­sa­o­lo­ja kun­nes kir­joi­tus­ten alla huo­ma­sin, että ko­to­na te­ke­mä­ni oma­toi­mi­nen opis­ke­lu on te­hok­kaam­paa. Pää­dyin ti­lan­tee­seen jos­sa ko­tiin jää­mi­nen oli hyö­dyl­li­sem­pää opin­noil­le­ni kuin kou­luun meno.

Jo­kai­sel­le mah­dol­li­suus tul­la kuul­luk­si. Ja jat­ko­joh­to­ja kos­ka on ikä­vää lo­pet­taa opis­ke­lu kes­ken tun­nin vain sen ta­kia että luo­kas­sa ei ole saa­ta­vil­la yh­tä­kään jat­ko­joh­toa.

Ki­pik­sen tree­nei­hin tar­vit­si­si enem­män yh­teis­työ­tä val­men­ta­jien kans­sa

Ki­pik­sen tree­neis­sä sais olla enem­män va­paa­mui­toi­suut­ta.

koe­vii­kot

Kurs­se­ja kos­ke­vat in­fot ja muu tie­do­tus ta­pah­tui­si esim. kaik­ki Wil­man vä­li­tyk­sel­lä, sil­lä kai­kil­la opet­ta­jil­la on eri­lai­set ta­vat ja me­nee aina ai­kan­sa op­pia nii­hin.

Li­sää oles­ke­lu­paik­ko­ja hy­pä­reil­le. Myös paik­ko­ja, jois­sa pys­tyi­si olla yk­sin omas­sa rau­has­sa, jos on esim. ah­dis­tus­ta, huo­noa oloa yms. Oli­si myös kiva saa­da li­sää luo­vuut­ta li­sää­viä kurs­se­ja.

Ly­se­on ilma­pii­ri ei mi­nus­ta kos­kaan lu­ki­on ai­ka­na ole ol­lut mi­ten­kään ko­vin avoin tai ”jo­kai­sel­le suo­tui­sa”. En kos­kaan ole viih­ty­nyt kou­lus­sa, mut­ta se voi joh­tua sii­tä että ole ko­ke­nut kuu­lu­va­ni po­ruk­kaan. Ke­hit­täi­sin lu­ki­o­ta sil­lä, että ää­nes­tyk­set ei­vät oli­si niin op­pi­las­val­tai­sia. Niil­lä joil­la ei ole lu­ki­os­sa pal­joa ys­tä­viä on esi­mer­kik­si op­pi­las­kun­taan mel­kein mah­do­ton­ta pääs­tä. Tääl­lä ly­se­ol­la mi­nus­ta on pä­te­nyt aina se, että ”mitä enem­män si­nul­la on tääl­lä ka­ve­rei­ta, sitä enem­män si­nul­la on val­taa”. Sa­von­lin­nan tai­de lu­ki­os­sa ei kos­kaan ole nä­ky­nyt täl­lais­ta il­mi­ö­tä.

Mie­les­tä­ni tar­vit­tai­siin jo­kin tila, jos­sa voi­si opis­kel­la esi­mer­kik­si hy­pä­rei­den ai­ka­na rau­has­sa sekä use­am­pia is­tu­ma paik­ko­ja, jois­sa viet­tää ai­kaa esim hy­pä­reil­lä.

Mik­ro­aal­to­uuni op­pi­lail­le, jot­ta omien ruo­kien läm­mi­tys on­nis­tuu esi­mer­kik­si kun läh­tee har­ras­tuk­siin suo­raan kou­lus­ta oli­si kiva saa­da ruo­ka läm­mi­tet­tyä. Ke­hit­täi­sin myös kiel­ten opet­ta­jien ope­tus­me­ne­tel­miä, jot­ta kaik­ki voi­si­vat op­pia kie­liä moni­puo­li­sil­la ta­voil­la.

Mu­ka­vam­pi op­pi­mi­sym­rä­ris­tö

Pa­rem­mat lait­teet opet­ta­jil­le luok­kiin esim. no­pe­am­mat ko­neet yms

Pa­rem­mat py­sä­köin­ti mah­dol­li­suu­det

Pa­rem­mat soh­vat

Pa­rem­pi kou­lu­ruo­ka

Pa­rem­pi sisä­ilma

Park­ki­pai­kat

Taso­ryh­mät.

voi­si pa­nos­taa mah­dol­li­ses­ti mie­len­kiin­toi­siin pro­jek­ti­viik­ko vaih­to­eh­toi­hin, muis­tan kun en it­sel­le­ni siel­tä oi­kein mi­tään mie­len­kin­tois­ta löy­tä­nyt.

ylei­nen ilma­pii­ri ja mu­ka­vuus

Miten kehittäisin oppilaitosten välistä yhteistyötä (kaupungin lukiot, ammattioppilaitos, ammattikorkeakoulu, yliopisto, jne.)

Am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­ta esi­mer­kik­si lii­kun­nan­oh­jaa­ja­o­pis­ke­li­jat voi­si­vat pi­tää lii­kun­nan­tun­te­ja tai esi­mer­kik­si pi­tää lu­ki­o­lai­sil­le kun­to­sa­lil­la oh­jat­tu­ja tun­te­ja.

Ei

Ei ke­hi­tet­tä­vää.

Elt

En ke­hit­täi­si.

en kyl tiiä

En mi­ten­kään

En ole edes huo­man­nut että hei­dän kans­saan on min­kään­nä­köis­tä yh­teis­työ­tä.

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa

En osaa sa­noa

en osaa sa­noa.

En osaa sa­noa.

En tie­dä.

En tie­dä.

Enem­män ”avoi­mia kou­lu­päi­viä”. Niin, että op­pi­lail­la oli­si mah­dol­lis­ta käy­dä amik­sel­la opis­ke­le­mas­sa it­se­näi­ses­ti ja toi­sin­päin. Ne joil­la ka­ve­rit oli­si­vat muu­al­la oli­si sil­ti mah­dol­li­suus seu­ra­ta omaa pol­kua ja olla sil­ti omien ys­tä­vien kans­sa.

Mie­les­tä­ni oli­si kiva, jos mui­den oppi­lai­tos­ten tar­jon­taan tu­tus­tu­mi­nen oli­si hel­pom­min löy­det­tä­vis­sä.

Vie­rai­lu­ja, yh­tei­siä opis­ke­lu­ja

Yh­tei­siä pro­jek­te­ja

Yh­tei­siä ta­pah­tu­mia tms.

Mikäli koet lukio-opinnot liian raskaiksi, kerro mikä tekee ne raskaiksi

Aika ras­kas­ta, mut­ta muis­taa vaan että jos ei jak­sa, niin koit­taa vaan jak­saa.

Kaik­ki

Koen opin­not osit­tain ras­kaik­si. Eten­kin yo-kir­joi­tuk­sia edel­tä­vä jak­so on yleen­sä aika ras­kas. Nyt me­neil­lään ole­vas­sa 4 jak­sos­sa X-kurs­sin käy­mi­nen on ol­lut han­ka­laa. Opet­ta­ja Y to­teut­taa kurs­sin opis­ke­lun pää­a­si­as­sa vain an­ta­mal­la meil­le teh­tä­vät. Emme käy yh­des­sä juu­ri­kaan asi­oi­ta läpi, vain ai­no­as­taan yo ko­keen si­säl­töä olem­me yh­des­sä käy­neet läpi ryh­män kes­ken. Koen sen ras­kaa­na että täy­tyy teh­dä vain teh­tä­viä. Op­pi­mis­ta aut­tai­si jos opet­ta­jan kans­sa käy­täi­siin yh­tei­ses­ti läpi tun­nin si­säl­töä ja ai­het­ta.

Koe­vii­kois­ta oli­si ol­lut apua jak­sa­mi­seen, sil­lä nyt­ten­kin suu­rin­piir­tein ko­keet koh­dis­tu­vat sa­moi­hin ai­koi­hin ja sen li­säk­si vie­lä on kou­lua. Myös koe­vii­kot aut­ti­si­vat töi­den ohel­la, sil­lä tie­täi­si suo­raan vii­kon jol­loin voi­si teh­dä vä­hem­män töi­tä ja sen voi­si so­pia työn­an­ta­jan kans­sa.

Lii­kaa kurs­se­ja

Mie­les­tä­ni meil­tä vaa­di­taan vä­lil­lä lii­kaa. Var­sin­ki pa­kol­li­sil­la kurs­seil­la, joil­la osa käy vain nii­den pa­kol­li­suu­den ta­kia. Näil­lä kurs­seil­la vaa­di­taan siis mie­les­tä­ni lii­kaa pa­nos­tus­ta, joka taas vai­kut­taa it­seä kiin­nos­ta­vien ai­nei­den opis­ke­luun ja sii­hen käy­tet­tä­vään ai­kaan.

mo­ti­vaa­ti­on puu­te

Pa­kol­li­set opis­kel­ta­vat ai­neet. En saa tar­peek­si le­vät­tyä. Lii­kaa jää asi­oi­ta hoi­ta­mat­ta ja ka­saan­tuu kun on nii pal­jon te­ke­mis­tä jak­sois­sa.

Pal­kon te­ke­mis­tä,vä­hän ai­kaa

X-kurs­sil­la ei teh­dä mi­tään muu­ta kuin hir­veä kasa teh­tä­viä. Tun­tuu, että teh­tä­vät al­kaa ka­saan­tua kun nii­tä tu­lee koko ajan li­sää. Opet­ta­ja tun­tuu muu­ten­kin ole­van osan oppi­tun­nis­ta aina muu­al­la kuin luo­kas­sa.

Vähä riip­puu, ei täs­sä mi­tään vii­saim­pia olla nii vaa­tii työn­te­koa pal­jon op­pia

Vä­lil­lä tu­lee lii­kaa teh­tä­viä, pro­jek­te­ja, ko­kei­ta yms. ker­ral­la. Yl­lät­tä­vän moni opet­ta­ja ei ker­ro tar­peek­si ajois­sa sii­tä, että mil­loin on ko­keet. Ei siis itse osaa kun­nol­la suun­ni­tel­la ajan­käyt­töä. Jot­kut opet­ta­jat ei myös­kään ker­ro ol­len­kaan koe­a­lu­ei­ta Wil­mas­sa. Oli­si kiva siis saa­da tie­to koe­a­lu­eis­ta, sekä päi­vä­mää­ris­tä ajois­sa. Opet­ta­jil­la on vä­hän eri ta­po­ja opet­taa, jot­kut an­ta­vat ison mää­rän läk­sy­jä, jot­kut ei ol­len­kaan. Ym­mär­rän, että läk­sy­jen tar­koi­tuk­se­na on opet­taa, mut­ta vä­lil­lä ne ai­heut­ta­vat tur­haa stres­siä ja ah­dis­tus­ta.

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioKol­man­nen vuo­si­kurs­sin päät­tö­ky­se­ly 2022-202322.3.2023