Arvoisa juhlaväki, rehtori, koulun henkilökunta sekä erityisesti rakkaat ylioppilaat. Tämä on se hetki, tässä ja nyt. Pohdin kauan, kuinka näin arvokkaan, mutta rakkaudentäyteisen hetken saisi puettua sanoiksi ja olen todella kiitollinen saadessani tehdä sen.
Lukioaikana käydään läpi melkein jopa kriittisimmät ikävuodet koko elämämme aikana. Jokainen meistä täytti lukion aikana kahdeksantoista, mikä tarkoittaa teoriassa, että jokainen meistä aikuistui lukion aikana. Voidaan siis pelkän koulun sijaan puhua, ennemminkin matkasta aikuisuuteen tai ainakin ensimmäisistä askelista sitä kohti. Lukiomatka on kuin hetki, jolloin pieni lintu opettelee ensimmäistä kertaa lentämään.
Ensimmäinen kerta omilla siivillä ja lähes välitön maahan putoaminen voisi kuvailla useitakin hetkiä lukion varrella. Useat epäonnistuneet testit, muuttuneet ystävyyssuhteet ja välillä mahdottomaltakin tuntuneet ylioppilaskirjoitukset ovat tuntuneet yhä uusilta ja uusilta pudotuksilta maan pinnalle.
Mitä pidemmälle lukiossa pääsee, sitä korkeammalta tulee myös putoamaan, mutta niin kuin lentämään opettelevat linnut, myös me vahvistuimme matkan varrella. Pudotuksia alkaa tulla pikku hiljaa vähemmän ja ne eivät tunnukaan enää yhtä suurilta kuin muutama vuosi sitten.
Jokainen meistä, joka saa asettaa valkolakin tänään päähänsä, voi todeta itselleen, että on noussut siitä viimeisimmästäkin pudotuksesta uudelleen lentoon. Toiselle se pudotus on ollut hylätty arvosana, toiselle taas L:n tippuminen E:ksi. Sillähän ei ole tässä vaiheessa väliä, haluaako oppia lentämään suoraan vai mutkikkaita kuvioita. Tärkeintä on, että jokainen on pyrkinyt omille siivilleen ja saa katsoa taakseen myöntäen oppineensa ja pystyneensä.
Omille siivilleen pyrkiminen on vaatinut ennen kaikkea rohkeutta. Rohkeutta valita vain ne kouluaineet jotka kiinnostavat, rohkeutta mennä koitokseen, jossa mitataan kuuden tunnin aikana kolmen vuoden opinnot yhdellä kertaa. Kuitenkin ennen kaikkea se on vaatinut rohkeutta laittaa oma jaksamisensa etusijalle, rohkeutta olla tekemättä kaikkea yhtä aikaa, rohkeutta epäonnistua ja rohkeutta myöntää tarvitsevansa välillä apua siipiensä kannatteluun.
Kun googlasin sanan rohkeus merkitystä, Terveyskirjaston määritelmä kertoi sen olevan kyvykkyyttä toimia pelottavassa tilanteessa sekä tahtoa mennä suoraan pelkojaan kohti. Moni tahtoo olla rohkea ja rohkeus yleensä yhdistetään pärjäämiseen sekä menestykseen. Nykyajan yhteiskunnassa rohkeutta ja pelotonta suorittamista ihaillaan.
On ihailtavaa, jos kykenee puurtamaan töidensä sekä uusien asioiden parissa tunnista, päivästä ja vuodesta toiseen. Uuden keksimistä ja ennen kaikkea kovaäänistä esillä oloa, ihaillaan. Moni tässä iässä kokee haluavansa pärjätä omillaan ja olla jollain tavalla erityinen. Avun pyytäminen tuntuu enemmänkin luovuttamiselta kuin mahdollisuudelta.
Minulle lukioajan suurin opetus ei suinkaan ole ollut se, että osaan pitää itsestäni ääntä ja näyttää muille pystyväni esimerkiksi saavuttamaan jonkin arvosanan. Olen oppinut olemaan olematta rohkea. Olen uskaltanut olla heikko, olen uskaltanut myöntää, että en jaksa, enkä pysty. Tämä oivallus ja sen tuoma rauha on viimeisen kolmen vuoden aikana kuvastanut minulle sitä kaikkein suurinta rohkeutta.
Lukion ensimmäisellä valmistuminen merkitsi sitä, että tulen olemaan valmis. Tällä hetkellä tunnen kuitenkin olevani kaikkea muuta kuin mitä kyseinen sana pitää sisällään. Jokainen meistä kokee luultavasti, että maailmalla on tarjota meille vaikka mitä, mutta emme tiedä mihin suuntaan lähteä. Nyt siivet kantavat, mutta lentosuuntaa ei kukaan meille kertonut. Se suunta ei valitettavasti löydy oppikirjoista tai tuntimuistiinpanoista vaan se löytyy tekemisen, kokemisen ja pettymisen kautta. Lintu lentää aistit avoinna vaistojensa mukaan, tehkää tekin niin, luottakaa itseenne, sydämeenne ja vaistoihinne.
Tässä hetkessä on myös suurten kiitosten aika. Kiitos opettajille, rehtorille ja opinto-ohjaajille, jotka jaksoivat valaa uskoa hädän hetkellä, olla läsnä ja puskea meitä eteenpäin vastatuulessakin. Kiitos muulle koulun henkilökunnalle lämpimistä kohtaamisista ja ilosta. Lämmin kiitos vanhemmille, jotka ovat ehdoitta seisoneet rinnallamme onnessa ja murheessa. Kiitos isovanhemmille ja muille tukijoukoille, jotka ehdoitta katsovat meitä ylpeydellä. Ennen kaikkea kiitos teille rakkaat kanssa ylioppilaat upeista kokemuksista sekä jaetuista pimeistä ja aikaisista aamuista, itkuista ja nauruista.
Jokainen meistä on noussut kolmessa ja puolessa vuodessa omille siivilleen ja nyt on aika koetella niiden kantavuutta äärirajoilleen asti. On aika olla ja olla olematta rohkea, on aika nousta, pudota ja jälleen kasata itsensä, on aika suorittaa ja olla suorittamatta, on aika unelmoida ja romahtaa, on aika löytää ja kadottaa itsensä, mutta mikä tärkeintä on aika kannatella omia siipiään yhä uudestaan ja uudestaan, yksin sekä yhdessä. Runoilija Tommy Taabermannin sanoin:
Joka ei koskaan putoa raiteilta ja mene rikki jatkaa aina samaa rataa ja on turvassa suurelta murheelta ja suurelta onnelta. KIITOS!
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2022-202313.3.2023