Miksi pienryhmäohjausta lukioon?

Lu­ki­o­lais­ten oh­jauk­sel­li­set tar­peet ovat hy­vin eri­lai­sia ja yk­si­löl­li­siä: toi­nen opis­ke­li­ja poh­tii mis­sä yli­o­pis­tos­sa pai­no­te­taan it­seä kiin­nos­ta­via si­säl­tö­jä ja toi­nen opis­ke­li­ja poh­tii, mi­ten haas­ta­vaa on löy­tää it­seä kiin­nos­ta­va ja it­sel­le so­pi­va ala. Pien­ryh­mä­oh­jauk­sen ko­kei­le­mi­nen ja ke­hit­tä­mi­nen osa­na OP02-opin­to­jak­soa läh­ti puh­taas­ti täs­tä haas­tees­ta. Pien­ryh­mä­oh­jauk­sen ko­kei­le­mi­sen ta­voit­tee­na oli vas­ta­ta en­tis­tä pa­rem­min opis­ke­li­joi­den hen­ki­lö­koh­tai­siin oh­jauk­sel­li­siin tar­pei­siin. 

Pien­ryh­mä­oh­jauk­sel­la (6-12 osal­lis­tu­jaa) tar­koi­te­taan oh­jaus­ta, jos­sa sa­mas­sa ti­lan­tees­sa ole­vat opis­ke­li­jat poh­ti­vat sa­man­tyyp­pi­siä oh­jauk­sel­li­sia asi­oi­ta ja ky­sy­myk­siä. Kes­keis­tä on ryh­mä­läis­ten omien aja­tus­ten esil­le tuo­mi­nen, ko­ke­mus­ten ja­ka­mi­nen ja ver­tais­tuki. Pien­ryh­mäs­sä on mah­dol­lis­ta oi­val­taa asi­oi­ta tois­ten ko­ke­muk­sis­ta ja mie­li­pi­teis­tä. Se on mah­dol­li­suus hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jauk­seen yh­des­sä mui­den kans­sa.

Lu­ki­o­lais­ten jak­sa­mi­sen ja hy­vin­voin­nin haas­teet ovat ol­leet pal­jon esil­lä ja poh­dim­me, voi­si­ko pien­ryh­mä­oh­jaus tu­kea myös opis­ke­li­joi­den jak­sa­mis­ta ver­tais­tuen ja asi­oi­den ja­ka­mi­sen myö­tä. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen muu­tok­set ovat li­sän­neet opin­to-oh­jaa­jien työ­kuor­maa ja jat­ko-opin­toi­hin oh­jaus ei ole ta­voit­ta­nut kaik­kia. Kaik­ki op­pi­jat ei­vät ha­keu­du yk­si­lö­oh­jauk­seen, vaik­ka tar­ve oli­si suu­ri­kin. Poh­dim­me, että pien­ryh­mä­oh­jaus voi­si mah­dol­lis­taa kon­tak­tin myös näi­hin nuo­riin ja par­haim­mil­laan roh­kais­ta nuor­ta ha­keu­tu­maan myös yk­si­lö­oh­jauk­seen.

Syk­syn 2022 ai­ka­na suun­nit­te­lim­me pien­ryh­mien to­teu­tus­ta ja si­säl­tö­jä yh­des­sä Tai­de­lu­ki­on opin­to-oh­jaa­jien kans­sa. Mar­ras­kuus­sa 2. vuo­den opis­ke­li­joil­le ker­rot­tiin pien­ryh­mä­oh­jauk­ses­ta pi­den­ne­tyl­lä ro-tuo­ki­ol­la, jon­ka jäl­keen he vas­ta­si­vat ky­se­lyyn, jol­la kar­toi­tet­tiin opis­ke­li­joi­den oh­jauk­sel­li­sia tar­pei­ta. Ky­se­lys­sä ke­rät­tiin myös opis­ke­li­joi­den toi­vei­ta ja kiin­nos­tuk­sen koh­tei­ta pien­ryh­miin liit­ty­en ja py­rit­tiin osal­lis­ta­maan nuo­ria nii­den suun­nit­te­luun. Pien­ryh­mät muo­dos­tet­tiin opis­ke­li­joi­den toi­veet huo­mi­oi­den.

Kaik­ki Sa­von­lin­nan lu­ki­oi­den 2. vuo­den opis­ke­li­jat (n. 210) osal­lis­tui­vat pien­ryh­mä­oh­jauk­seen tam­mi-huh­ti­kuun ai­ka­na osa­na OP02 opin­to­jak­soa. Ly­se­ol­la to­teu­tet­tiin seu­raa­vat pien­ryh­mät:

Ly­se­o­lais­ten ko­ke­muk­set pien­ryh­mä­oh­jauk­ses­ta oli­vat hy­vin po­si­tii­vi­sia. Kun pa­laut­tees­sa ky­syt­tiin, mikä oli pa­ras­ta opin­to­jak­sol­la, teks­ti­vas­tauk­sis­sa tois­tui sana pien­ryh­mät 61 ker­taa (98 vas­taa­jaa). Opis­ke­li­joi­den pa­laut­teen pe­rus­teel­la pien­ryh­mä mah­dol­lis­ti jat­ko-opin­toi­hin ja eri kou­lu­tus­a­loi­hin tu­tus­tu­mi­sen sy­väl­li­sem­min ja pe­rus­teel­li­sem­min. Osa opis­ke­li­jois­ta koki myös, että itse­tun­te­mus li­sään­tyi ja omat vah­vuu­det kir­kas­tui­vat.

”Pien­ryh­mä­työs­ken­te­ly aut­toi tu­le­vai­suu­den suun­nit­te­lus­sa ja pien­ryh­mäs­sä oli ma­ta­la kyn­nys pu­hua. Kou­lu­tus­a­lo­jen tut­ki­mi­nen oli to­del­la hyö­dyl­lis­tä”

”Sai juu­ri omaan kiin­nos­tuk­sen koh­tee­seen liit­ty­en li­sää tie­toa”

”Pa­ras­ta oli pien­ryh­mä, joka aut­toi tun­te­maan uu­sia alo­ja ja aut­toi tu­le­vai­suu­den suun­nit­te­lus­sa. Myös vie­rai­li­jat oli­vat ki­vo­ja”

“So­si­aa­lis­tu­mi­nen, toi­siin tu­tus­tu­mi­nen, uu­sien ide­oi­den saa­mi­nen, omien vah­vuuk­sien miet­ti­mi­nen oli ki­vaa, kun sitä ei ol­lut iki­nä en­nen teh­nyt”

Pa­laut­tees­ta nou­si esil­le myös, että tois­ten opis­ke­li­joi­den ver­tais­tuki ja yh­tei­set kes­kus­te­lut ko­et­tiin mer­ki­tyk­sel­li­sik­si. Myös opin­to-oh­jaa­jan hen­ki­lö­koh­tai­sem­pi tuki ko­et­tiin tär­ke­äk­si.

”Oli kiva kuul­la mui­den aja­tuk­sia tu­le­vai­suu­des­ta ja poh­tia tar­kem­min tu­le­vai­suut­ta”

”Pien­ryh­mä­työs­ken­te­lys­sä oli hy­vää se, että sai kuul­la mui­den miet­tei­tä ja tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­mia”

”Sai pal­jon uu­sia näkö­kul­mia ja ver­tais­tu­kea tu­le­vai­suu­teen”

”Sa­mois­ta asi­ois­ta kiin­nos­tu­nei­den ih­mis­ten kans­sa jut­te­lu oli pa­ras­ta”

”Ryh­mä oli kiva + sai pal­jon uut­ta tie­toa + ver­tais­tu­kea + roh­keut­ta pu­hua enem­män – lii­an vä­hän ai­kaa (oli­si kiva jos pien­ryh­mä­toi­min­taa oli­si ol­lut pi­dem­pään) + omien vah­vuuk­sien löy­tä­mi­nen”

”Plus­saa oli se, että sai enem­män yk­si­löl­lis­tä oh­jaus­ta ver­rat­tu­na pe­rin­tei­seen luok­ka­oh­jauk­seen”

”Hyö­dyl­lis­tä oli, kun sai it­se­näi­ses­ti tut­kia kou­lu­tuk­sia ja am­mat­te­ja ne­tis­sä. Pien­ryh­mä oli myös hyö­dyl­li­nen, kos­ka sen avul­la sai enem­män yk­si­löl­lis­tä oh­jaus­ta/ope­tus­ta”

Opin­to-oh­jaa­ji­na ko­em­me, että tämä pien­ryh­mä­oh­jaus­ko­ke­mus on li­sän­nyt ja vah­vis­ta­nut am­ma­til­lis­ta iden­ti­teet­tiä ja oh­jaus­val­miuk­sia pien­ryh­mä­oh­jauk­ses­sa, jota olem­me var­sin vä­hän pys­ty­neet to­teut­ta­maan. Olem­me sa­mal­la pe­reh­ty­neet pien­ryh­mä­oh­jauk­sen te­o­ri­aan ja mal­lei­hin (mm. Pien­ryh­mä­oh­jaa­jan opas, Ståhl­berg 2019). 

Oh­jauk­sen ke­hit­tä­mi­nen yh­teis­työs­sä mui­den opo­jen kans­sa on ol­lut to­del­la an­toi­saa. Yh­des­sä olem­me pääs­seet vaih­ta­maan ide­oi­ta ja aja­tuk­sia sekä poh­ti­maan, mil­lai­set rat­kai­sut pien­ryh­mä­oh­jauk­ses­sa voi­si­vat toi­mia par­hai­ten. Us­kom­me, että te­ke­mäm­me yh­teis­työ pa­ran­taa oh­jauk­sen laa­tua ja saa­ta­vuut­ta sekä tu­kee opin­to-oh­jaa­jien osaa­mis­ta. 

Opin­to­jak­son jäl­keen 93% opis­ke­li­jois­ta kan­nat­ti opin­to­jak­son jär­jes­tä­mis­tä täl­lä ta­val­la myös jat­kos­sa. Pien­ryh­mä­oh­jauk­ses­ta saa­dun po­si­tii­vi­sen pa­laut­teen myö­tä vai­kut­taa sil­tä, että pien­ryh­mä­oh­jaus lu­ki­os­sa saa jat­koa tu­le­va­na luku­vuon­na.

Opin­to-oh­jaa­jat Sara Ja­ko­nen ja Pia Riek­ki­nen

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2022-202313.3.2023