Lukiolaisten ohjaukselliset tarpeet ovat hyvin erilaisia ja yksilöllisiä: toinen opiskelija pohtii missä yliopistossa painotetaan itseä kiinnostavia sisältöjä ja toinen opiskelija pohtii, miten haastavaa on löytää itseä kiinnostava ja itselle sopiva ala. Pienryhmäohjauksen kokeileminen ja kehittäminen osana OP02-opintojaksoa lähti puhtaasti tästä haasteesta. Pienryhmäohjauksen kokeilemisen tavoitteena oli vastata entistä paremmin opiskelijoiden henkilökohtaisiin ohjauksellisiin tarpeisiin.
Pienryhmäohjauksella (6-12 osallistujaa) tarkoitetaan ohjausta, jossa samassa tilanteessa olevat opiskelijat pohtivat samantyyppisiä ohjauksellisia asioita ja kysymyksiä. Keskeistä on ryhmäläisten omien ajatusten esille tuominen, kokemusten jakaminen ja vertaistuki. Pienryhmässä on mahdollista oivaltaa asioita toisten kokemuksista ja mielipiteistä. Se on mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen yhdessä muiden kanssa.
Lukiolaisten jaksamisen ja hyvinvoinnin haasteet ovat olleet paljon esillä ja pohdimme, voisiko pienryhmäohjaus tukea myös opiskelijoiden jaksamista vertaistuen ja asioiden jakamisen myötä. Lukiokoulutuksen muutokset ovat lisänneet opinto-ohjaajien työkuormaa ja jatko-opintoihin ohjaus ei ole tavoittanut kaikkia. Kaikki oppijat eivät hakeudu yksilöohjaukseen, vaikka tarve olisi suurikin. Pohdimme, että pienryhmäohjaus voisi mahdollistaa kontaktin myös näihin nuoriin ja parhaimmillaan rohkaista nuorta hakeutumaan myös yksilöohjaukseen.
Syksyn 2022 aikana suunnittelimme pienryhmien toteutusta ja sisältöjä yhdessä Taidelukion opinto-ohjaajien kanssa. Marraskuussa 2. vuoden opiskelijoille kerrottiin pienryhmäohjauksesta pidennetyllä ro-tuokiolla, jonka jälkeen he vastasivat kyselyyn, jolla kartoitettiin opiskelijoiden ohjauksellisia tarpeita. Kyselyssä kerättiin myös opiskelijoiden toiveita ja kiinnostuksen kohteita pienryhmiin liittyen ja pyrittiin osallistamaan nuoria niiden suunnitteluun. Pienryhmät muodostettiin opiskelijoiden toiveet huomioiden.
Kaikki Savonlinnan lukioiden 2. vuoden opiskelijat (n. 210) osallistuivat pienryhmäohjaukseen tammi-huhtikuun aikana osana OP02 opintojaksoa. Lyseolla toteutettiin seuraavat pienryhmät:
- Mikä minusta tulee isona? Opiskelijalle, jolla ei ole vielä ajatuksia tulevaisuudesta. Tavoitteena löytää konkreettisia ideoita jatkoa varten.
- Alakohtainen pienryhmäohjaus. Opiskelijalle, jolla on ajatus tulevasta jatko-opintopaikasta. Tavoitteena antaa tietoa alan mahdollisuuksista ja pohtia omaa soveltuvuutta alalle.
- Yliopistoon, ammattikorkeaan vai ammatillisiin opintoihin? Opiskelijalle, joka pohtii eri vaihtoehtojen välillä ja kaipaa tukea päätöksentekoon. Vaihtoehtojen vertailua ja vertaistukea.
Lyseolaisten kokemukset pienryhmäohjauksesta olivat hyvin positiivisia. Kun palautteessa kysyttiin, mikä oli parasta opintojaksolla, tekstivastauksissa toistui sana pienryhmät 61 kertaa (98 vastaajaa). Opiskelijoiden palautteen perusteella pienryhmä mahdollisti jatko-opintoihin ja eri koulutusaloihin tutustumisen syvällisemmin ja perusteellisemmin. Osa opiskelijoista koki myös, että itsetuntemus lisääntyi ja omat vahvuudet kirkastuivat.
”Pienryhmätyöskentely auttoi tulevaisuuden suunnittelussa ja pienryhmässä oli matala kynnys puhua. Koulutusalojen tutkiminen oli todella hyödyllistä”
”Sai juuri omaan kiinnostuksen kohteeseen liittyen lisää tietoa”
”Parasta oli pienryhmä, joka auttoi tuntemaan uusia aloja ja auttoi tulevaisuuden suunnittelussa. Myös vierailijat olivat kivoja”
“Sosiaalistuminen, toisiin tutustuminen, uusien ideoiden saaminen, omien vahvuuksien miettiminen oli kivaa, kun sitä ei ollut ikinä ennen tehnyt”
Palautteesta nousi esille myös, että toisten opiskelijoiden vertaistuki ja yhteiset keskustelut koettiin merkityksellisiksi. Myös opinto-ohjaajan henkilökohtaisempi tuki koettiin tärkeäksi.
”Oli kiva kuulla muiden ajatuksia tulevaisuudesta ja pohtia tarkemmin tulevaisuutta”
”Pienryhmätyöskentelyssä oli hyvää se, että sai kuulla muiden mietteitä ja tulevaisuuden suunnitelmia”
”Sai paljon uusia näkökulmia ja vertaistukea tulevaisuuteen”
”Samoista asioista kiinnostuneiden ihmisten kanssa juttelu oli parasta”
”Ryhmä oli kiva + sai paljon uutta tietoa + vertaistukea + rohkeutta puhua enemmän – liian vähän aikaa (olisi kiva jos pienryhmätoimintaa olisi ollut pidempään) + omien vahvuuksien löytäminen”
”Plussaa oli se, että sai enemmän yksilöllistä ohjausta verrattuna perinteiseen luokkaohjaukseen”
”Hyödyllistä oli, kun sai itsenäisesti tutkia koulutuksia ja ammatteja netissä. Pienryhmä oli myös hyödyllinen, koska sen avulla sai enemmän yksilöllistä ohjausta/opetusta”
Opinto-ohjaajina koemme, että tämä pienryhmäohjauskokemus on lisännyt ja vahvistanut ammatillista identiteettiä ja ohjausvalmiuksia pienryhmäohjauksessa, jota olemme varsin vähän pystyneet toteuttamaan. Olemme samalla perehtyneet pienryhmäohjauksen teoriaan ja malleihin (mm. Pienryhmäohjaajan opas, Ståhlberg 2019).
Ohjauksen kehittäminen yhteistyössä muiden opojen kanssa on ollut todella antoisaa. Yhdessä olemme päässeet vaihtamaan ideoita ja ajatuksia sekä pohtimaan, millaiset ratkaisut pienryhmäohjauksessa voisivat toimia parhaiten. Uskomme, että tekemämme yhteistyö parantaa ohjauksen laatua ja saatavuutta sekä tukee opinto-ohjaajien osaamista.
Opintojakson jälkeen 93% opiskelijoista kannatti opintojakson järjestämistä tällä tavalla myös jatkossa. Pienryhmäohjauksesta saadun positiivisen palautteen myötä vaikuttaa siltä, että pienryhmäohjaus lukiossa saa jatkoa tulevana lukuvuonna.
Opinto-ohjaajat Sara Jakonen ja Pia Riekkinen
Savonlinnan lyseon lukioVuosikertomus 2022-202313.3.2023