Katsaus kuluneeseen lukuvuoteen

Ku­lu­nut luku­vuo­si on su­ju­nut Ly­se­os­sa hy­vin. Opis­ke­lu on su­ju­nut mal­lik­kaas­ti, penkkarit oli­vat mu­ka­vat ja van­ho­jen päi­vä juh­la­va. Ha­lu­an­kin kiit­tää opis­ke­li­joi­ta näis­tä iki­muis­toi­sis­ta elä­myk­sis­tä. Ly­se­os­sa opis­ke­le­vat nuo­ret ovat ter­ve­hen­ki­siä, miel­lyt­tä­viä ih­mi­siä. Hei­dän kans­saan on ol­lut tä­nä­kin vuon­na ilo teh­dä töi­tä.

Tä­män luku­vuo­den alus­ta Ly­se­on lu­kio muut­ti hie­man muo­to­aan. Nyt Ly­se­on lu­ki­os­sa on kol­me toi­mi­pis­tet­tä: Keri­mäen, kes­kus­tan ja Pun­ka­har­jun toi­mi­pis­teet. Yh­teis­työ eri toi­mi­pis­tei­den vä­lil­lä on mie­les­tä­ni su­ju­nut sau­mat­to­mas­ti. Ly­se­on rehtoristo on muo­dos­ta­nut hy­vän työ­ryh­män jon­ka puit­teis­sa on poh­dit­tu Ly­se­on ke­hit­tä­mis­tä ja yh­teis­työ­tä kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa. Kaik­kien toi­mi­pis­tei­den opet­ta­jat ovat osoit­tau­tu­neet rau­tai­sik­si am­mat­ti­lai­sik­si, joi­den kans­sa on help­po teh­dä yh­teis­työ­tä. Eri toi­mi­pis­tei­den käy­tän­tei­den ver­taa­mi­nen ja osit­tai­nen yh­te­näis­tä­mi­nen on ol­lut mie­les­tä­ni erit­täin hyö­dyl­lis­tä.

Ku­lu­neen luku­vuo­den jäl­keen Ly­se­on opet­ta­ja­kun­nas­ta jää an­sai­tul­le eläk­keel­le kak­si opet­ta­jaa; Äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den leh­to­rit Ulla Lit­ma­nen ja Heli Tik­ka­nen. Toi­vo­tan heil­le miel­lyt­tä­viä elä­ke­päi­viä.

Lu­ki­o­kou­lu­tus on täl­lä het­kel­lä var­sin suu­ren mul­lis­tuk­sen kes­kel­lä. Suo­mes­sa on he­rät­ty sii­hen, että lu­ki­o­kou­lu­tus on jää­mäs­sä ajas­taan jäl­keen. Lu­ki­os­sa ei käy­te­tä täl­lä het­kel­lä hy­väk­si tie­to­tek­niik­kaa riit­tä­väs­ti, jot­ta Suo­men tie­to­tek­ni­nen kil­pai­lu­kyky ky­et­täi­siin säi­lyt­tä­mään. Niin­pä mm. Ope­tus­hal­li­tus kan­nus­taa lu­ki­oi­ta ke­hit­tä­mään tie­to­tek­ni­siä val­miuk­si­aan ja ke­hit­tä­mään ope­tus­taan yhä enem­män tie­to­tek­niik­kaa hyö­dyn­tä­vään suun­taan. Myös yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set ovat muut­tu­mas­sa säh­köi­sik­si. Tämä haas­taa jo­kai­sen opet­ta­jan ke­hit­tä­mään ope­tus­taan säh­köi­sem­mäk­si. Opet­ta­jien on ryh­dyt­tä­vä miet­ti­mään kei­no­ja, joil­la he pys­ty­vät vas­taa­maan ajan haas­tei­siin. Vaik­ka olem­me uu­den edes­sä, ei­vät van­hat­kaan ope­tus­me­ne­tel­mät ole muut­tu­neet kel­vot­to­mik­si. Ky­sees­sä on enem­män­kin uu­sien ta­po­jen et­si­mi­nen, jol­la lu­kio-opis­ke­lua saa­daan moni­puo­lis­tet­tua ja vas­taa­maan nyky­päi­vän tar­pei­ta. Lu­ki­on teh­tä­vä­nä on an­taa opis­ke­li­joil­le kyky elin­i­käi­seen op­pi­mi­seen ja tar­jo­ta tai­dot te­hok­kaa­seen jat­ko-opis­ke­luun. Li­säk­si kou­lu­tuk­sen tu­lee tu­kea opis­ke­li­joi­den edel­ly­tyk­siä elin­i­käi­seen op­pi­mi­seen ja it­sen­sä ke­hit­tä­mi­seen elä­män­sä ai­ka­na.

Ope­tus- ja Kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö on lin­jan­nut että vuo­den 2017 alus­ta lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­mis­lu­vat on anot­ta­va uu­del­leen. Jot­ta lu­van saa, pi­tää lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ope­tuk­sen jär­jes­tä­jän alu­eel­la olla vä­hin­tään 500 opis­ke­li­jan opis­ke­li­ja­poh­ja. Lähi­a­lu­eel­la täl­lais­ta opis­ke­li­ja­mää­rää si­säl­tä­vää alu­et­ta ei ole kuin Sa­von­lin­nas­sa. Tämä lin­jaus ai­heut­taa muu­tok­sia val­ta­kun­nan lu­ki­o­ken­täs­sä. Il­mei­nen seu­raus täs­tä näyt­tää ole­van että Sa­von­lin­nan Ly­se­on lu­ki­on mer­ki­tys alu­een kou­lu­tuk­ses­sa muo­dos­tuu en­tis­tä suu­rem­mak­si.

Ly­se­on lu­kio on alu­een suu­rin lu­kio, jol­la on laa­ja ja kat­ta­va kurs­si­tar­jon­ta lähi­o­pe­tuk­se­na. Ha­lu­am­me­kin olla ak­tii­vi­ses­ti mu­ka­na mie­tit­tä­es­sä seu­dun kou­lu­tus­ra­ken­teen ke­hit­tä­mis­tä sel­lai­sek­si, että jo­kai­nen nuo­ri, asuin­pai­kas­taan riip­pu­mat­ta, voi opis­kel­la tar­vit­se­mi­aan ja ha­lu­a­mi­aan opin­to­pol­ku­ja.

Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set

Tänä ke­vää­nä Ly­se­on lu­ki­os­ta val­mis­tuu 108 uut­ta yli­oppi­las­ta.

Ly­se­on lu­ki­on osal­ta kir­joi­tuk­set me­ni­vät odo­te­tus­ti ja tu­lok­set oli­vat edel­tä­viä vuo­sia pa­rem­pia. Tä­nään osa tu­le­vis­ta yli­oppi­lais­ta voi naut­tia huip­pu­tu­lok­sis­ta, osa heis­tä on tyy­ty­nyt koh­tuul­li­sem­paan suo­ri­tuk­seen. Ny­kyi­nen jär­jes­tel­mä an­taa myös mah­dol­li­suu­den pa­ran­taa tu­lok­sia, mi­kä­li sii­hen tun­tuu ole­van ai­het­ta.

Vaik­ka opis­ke­li­jat itse opis­ke­le­vat ja vas­taa­vat tu­lok­sis­taan, saa­vat he opet­ta­jil­ta tu­kea, oh­jaus­ta, kan­nus­tus­ta ja jos­kus jopa pa­tis­te­lua työn­te­koon. Ha­lu­an­kin kiit­tää opet­ta­jia erin­o­mai­ses­ta työs­tä opis­ke­li­jan opin­to­jen tu­ke­mi­ses­sa.

Uu­det yli­op­pi­laat

Kun pit­kän opin­to­put­ken jäl­keen saat­te lait­taa pää­hän­ne val­koi­sen la­kin mer­kik­si yli­op­pi­las­tut­kin­non suo­rit­ta­mi­ses­ta, olet­te saa­vut­ta­neet yh­den ta­voit­teen elä­mäs­sän­ne. Jol­le­kin se on ol­lut to­del­la ko­van työn ta­ka­na, joku toi­nen on saat­ta­nut pääs­tä hie­man hel­pom­mal­la.

Nyt kun läh­det­te elä­mäs­sän­ne koh­ti uu­sia haas­tei­ta, toi­von että muis­tat­te ole­van­ne osa pit­kää jat­ku­moa. Sa­von­lin­nan Ly­se­os­ta on val­mis­tu­nut yli­oppi­lai­ta jo 1800-lu­vul­ta asti. Lyseolaisuus on omi­nai­suus joka säi­lyy läpi koko elä­män. Tä­män voi huo­ma­ta tä­nään­kin kun vuon­na 1954 Ly­se­os­ta kir­joit­ta­neet yli­op­pi­laat toi­vat oman ter­veh­dyk­sen­sä. Tur­haan ei sa­no­ta­kaan: ker­ran lyseolainen, aina lyseolainen.

Toi­vo­tan teil­le kaik­kea hy­vää tu­le­vai­suu­den haas­tei­siin­ne.

reh­to­ri Ismo Falck

Sa­von­lin­nan ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2013-201416.5.2014