Vinkkejä oppimateriaalin hankintaan

Lukiossa jokainen opiskelija huolehtii itse oppikirjojen, vihkojen, kynien, viivoittimien ja muiden opiskeluun tarvittavien välineiden hankinnasta. Muutos peruskouluun verrattuna on iso, joten tässä muutama vinkki, jotka kannattaa lukea ennen kauppaan suuntaamista:

Milloin materiaali kannattaa hankkia ja miksi?

Hyvissä ajoin ennen jaksojen alkua. Pyri ottamaan oppimateriaali mukaan aina jo ensimmäiselle oppitunnille. Jos tilaat kirjat netistä, huomioi toimitusaika.

Mistä tiedän, millaista materiaalia kurssilla tarvitaan?

Lyseon lukion kotisivuilla kohdassa Opiskelijalle löytyy Oppimateriaalit. Siellä on tarkasti listattu millä kurssilla tarvitsee minkäkin kirjan. Kunkin jakson kurssit näet omasta lukujärjestyksestäsi. Myös Suomalaisesta kirjakaupasta löytyy oppimateriaalilista, sieltä voi käydä kyselemässä.

Joillakin kursseilla käytetään sähköistä materiaalia, jonka saa ostettua nopeastikin. Jos kurssilla käytetään Studeon sähköistä materiaalia (esim. YH, TE, HI, FI), opettaja antaa ennen kurssia tai kurssin alussa avaimen, jolla pääset liittymään kurssille.

Mistä on helpoin hankkia kirjoja?

Suomalaisesta kirjakaupasta tai netistä (esimerkiksi adlibris.com). Jos taas haluat ostaa kirjat käytettynä, Suomalaisesta kirjakaupasta saa ostettua myös käytettyjä kirjoja. Käytettyjä kirjoja kannattaa kysyä kaverilta, facebookista tai vaikka edellisen vuoden opiskelijoilta! Myös jamera.net -sivustolta voit tilata uusia ja käytettyjä kirjoja.

Kuinka paljon oppimateriaali maksaa?

Yleensä sähköinen oppimateriaali on hieman edullisempi kuin paperinen. Kirjojen hinnat ovat tavallisesti 20-40 euron välillä. Studeon materiaalit ovat n. 13 euroa/opiskelija. Sähköisten materiaalien hintaan vaikuttaa lisenssin pituus. Sinua kiinnostavien aineiden materiaaleista kannattaa valita pidempi lisenssi.

Mistä saan edullisia kirjoja?

Käytettynä esimerkiksi Suomalaisesta kirjakaupasta, tutuilta tai kavereilta tai vaikka edellisen vuoden opiskelijoilta. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa voi helposti kysellä tarvittavia kirjoja.

Huom! Kielten kirjoja ei kannata hankkia käytettyinä, jos niihin on jo tehty tehtäviä. Valmiiksi tehdyt tehtävät haittaavat oppimista ja näkyvät kurssiarvosanoissa.

Mitä muita välineitä ja tarvikkeita lukiolainen tarvitsee?

Opiskelussa käytetään sähköisiä oppimateriaaleja. Materiaalien käyttöön soveltuu parhaiten kannettava tietokone. Tietokone kannattaa hankkia heti opintojen alussa ja konetta hankkiessa kannattaa tarkistaa soveltuuko se ylioppilaskirjoituksiin (YTL: sivuilla tarkat vaatimukset).

Vihkoja, kyniä yms. kannattaa ostaa paljon jo etukäteen.

Aineenopettajilta, tutoreilta ja ryhmänohjaajilta voit aina kysyä apua materiaalien hankintaan!

Elokuusta 2019 alkaen pienituloisten perheiden lukiokoulutusta suorittavat lapset ovat voineet saada opintorahan oppimateriaalilisää 46,80 e/kk. Lisätietoja Kelan sivulta.

Lyseon lukiolla on muutamia lahjoituksena saatuja kannettavia tietokoneita, joita on mahdollista saada käyttöön lukio-opintojen ajaksi. Perusteena voi olla esim. perheen taloudellinen tilanne. Lisätietoja saat opinto-ohjaajilta.

Savonlinnan lyseon lukioLyseolaisen opas (LOPS2016)2.6.2014