Mobiles ja Mobiles II

Mobiili Etelä-Savo -hankkeen ja sen jatkohankkeen aikana vuodesta 2012 alkaen Lyseon opettajien ja opiskelijoiden tietoteknistä osaamista ja erityisesti älylaitteiden käyttöä opetuksessa ja opiskelussa voitiin edistää huomattavasti. Jokainen opettaja sai käyttöönsä iPadit, ja niitä hankittiin useita kymmeniä myös luokkakäyttöön.

Näiden hankkeiden yhteydessä joukko opettajia osallistui kansainvälisiin opetusalan Bett-messuihin Lontoossa. Lähialueella järjestettiin neljän muun kaupungin kanssa sarja koulutustapahtumia ILO-päivien nimellä. Aluksi nimellä viitattiin iPadeihin lukio-opetuksessa, mutta sittemmin aihepiiri laajeni käsittämään muutakin opetuksen digitalisaatioon kuuluvia sisältöjä. Lyseo järjesti ILO-päivät kahdesti, jälkimmäisellä kerralla yhdessä Savonlinnan normaalikoulun kanssa.

Opettajia koulutettiin niin iPadien henkilökohtaiseen käyttöön kuin oppitunteihin valmistautumiseen ja oppimateriaalien tuottamiseen. Tässä toiminnassa Lyseon lukio oli kehityksen etujoukoissa suomalaisissa lukioissa. Sittemmin opiskelussa on siirrytty siihen, että opiskelijoilla on omat päätelaitteet, useimmiten kannettavat tietokoneet, joita voi käyttää sähköisissä ylioppilaskirjoituksissa, mutta Mobiles-hankkeita voidaan pitää hyvänä sysäyksenä Lyseon digiharppaukseen.